کد خبر 4786
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲

گزارش اختصاصی؛

احتمال وتوی افزایش ۶۰ درصدی بودجه رتبه بندی معلمان در صحن مجلس

احتمال وتوی افزایش ۶۰ درصدی بودجه رتبه بندی معلمان در صحن مجلس

کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان تصویب کرد اما دولت متعهد شده  رتبه بندی معلمان را از ۳۱ شهریور سال ۱۴۰۰ با اعتبار ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان اجرا کند؛ به نظر می‌رسد این مصوبه در صحن علنی مجلس وتو خواهد شد زیرا ۱۵ هزار میلیارد تومان به هزینه‌های دولت افزوده شده است.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: مهم‌ترین دلیل عدم اجرای رتبه بندی معلمان در سال جاری عدم تامین اعتبار آن از سوی دولت بود و به همین دلیل شورای نگهبان به آن ایراد گرفت و خواستار تعیین تکلیف آن شد.

این در حالی است که مجلس شورای اسلامی با نظر مساعدت و تایید میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی معلمان در نظر گرفت اما باز هم این منبع تامین نشد و باز هم مناقشه درباره اجرای رتبه بندی همچنان وجود داشت.

گفتنی است در جلسه روز گذشته (سه‌شنبه) کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان تصویب شد.

این در حالی است که پیشتر شورای نگهبان ضمن موافقت با اهداف لایحه رتبه‌بندی، به دلیل روشن نبودن اعتبارات آن با این لایحه مخالفت کرده بود.

درحالی طرح رتبه بندی معلمان در مجلس به تصویب رسید که به دلیل مشخص نبودن منابع آن دولت سیزدهم با آن مخالفت کرد اما با اصرار نمایندگان مجلس، دولت پذیرفت این طرح را به مرحله اجرا دربیاورد.

برای اجرای این طرح، پیش از این دولت تقبل کرده بود مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان به رتبه‌بندی معلمان اختصاص دهد که با مصوبه کمیسیون تلفیق، ‌ ۱۵ هزار میلیارد تومان به مبلغ پیشنهادی دولت اضافه شد.

علی کریمی فیروزجایی عضو کمیسیون آموزش مجلس که به نمایندگی از این کمیسیون در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ هم حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار نمایندگان ما، اعلام کرد: بالاخره کمیسیون تلفیق بودجه اجرای رتبه بندی معلمان در سال آینده را تصویب کرد و توانستیم ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرا در نظر بگیریم.

وی درباره بودجه اجرای رتبه بندی معلمان در سالجاری هم گفت: دولت متعهد شده است ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان بودجه اجرای رتبه بندی معلمان را تامین کند و مجلس کاری به این بودجه و اجرا در سالجاری ندارد؛ با بررسی متعدد و در نهایت کمیسیون تلفیق با نظر مساعد نمایندگان مجلس بودجه ۴۰ هزار میلیارد تومانی برای رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۱ مصوب کرد.

پیام دکتر کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس بمناسبت گرامیداشت روز خبرنگار  - سکان نیوز | Sokan News Agency | سکان نیوز | Sokan News Agency

عضو کمیسیون آموزش خاطرنشان کرد: مجلس به هیچ وجه نگاهی به پرداخت دیون به معلمان به دلیل تاخیر در اجرای رتبه بندی ندارد و دولت باید اجرای رتبه بندی معلمان را در سال ۱۴۰۰ اجرا کند.

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار نمایندگان ما، اظهار داشت: نمی‌دانم کمیسیون تلفیق از کدام محل ۱۵ هزار میلیارد تومان به بودجه قبلی ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته است.

وی گفت: به احتمال زیاد در صحن علنی مجلس و با اعتراض دولت بودجه اجرای رتبه بندی معلمان در سال آینده کاهش پیدا می‌کند هر چند که وزارت آموزش و پرورش باید رتبه بندی معلمان را از پایان شهریور سال ۱۴۰۰ و با بودجه ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان اجرا کند.

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش که به نمایندگی از این کمیسیون در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ حضور دارد با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر پذیرش بار مالی ناشی از اجرای لایحه رتبه بندی معلمان توسط دولت، گفت: چنانچه دولت بار مالی ناشی از این لایحه را پذیرفته باشد به این معنا است که دولت باید طی نامه‌ای به شورای نگهبان مبلغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قید شده در لایحه را برای سال ۱۴۰۰ بپذیرد اما بیشترین ایرادات شورای نگهبان به لایحه رتبه بندی مسئله بار مالی است. بهتر است به جای بیان اظهارات در رسانه‌ها گام عملی صورت پذیرد.

انتهای پیام

کد خبر 4786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =