کد خبر 4870
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴

گزارش اختصاصی؛

۱۰۰ درصد هیات رئیسه مجلس امضاکننده طرح شفافیت آرا

۱۰۰ درصد هیات رئیسه مجلس امضاکننده طرح شفافیت آرا

شفافیت آرای نمایندگان مجلس یکی از اولین طرح‌هایی بود که در ابتدای فعالیت مجلس یازدهم به تصویب رسید و حتی محمدباقر قالیباف هم آنرا امضا کرد؛ اما بارها در مسیر کمیسیون آیین نامه داخلی و صحن علنی مجلس در تردد بوده و در حال اصلاح است.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: طرح شفافیت آراء نمایندگان یکی از اولین طرح‌هایی بود که در مجلس یازدهم مطرح شد، اما کلیات آن در صحن علنی رد و به کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس ارجاع شد تا پیشنهادات جدید نمایندگان هم در آن طرح گنجانده شود و طرحی پخته‌تر به صحن مجلس بازگردد.

در نهایت در ۱۵ بهمن ماه این طرح به رأی گذاشته شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه علنی با کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان مخالفت کردند هر چند که نیازمند دو سوم آرا بود.

از محاسن شفافیت آراء مانع بزرگی در مقابل حبس، احتکار و رانت‌خواری اطلاعاتی است ضمن اینکه این طرح باعث می‌شود مردم حوزه انتخابیه کیفیت رای دهی وکیل خود را بدانند.

باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا تصویب طرح شفافیت آرا در عمر مجلس یازدهم صورت می‌گیرد تا اینکه همچنان در مجلس خاک خورده و مردم باید منتظر شفافیت نمایندگان مجلس باشند.

اخیرا هم جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به محمدباقر قالیباف، از رییس مجلس خواستند ضمن تسریع در روند تصویب علنی طرح شفافیت آرای نمایندگان، نسبت به اجرای داوطلبانه مفاد طرح درباره آنها و هیات رییسه مجلس اقدام نماید.

همچنین در این نامه آمده است؛  این طرح پیشرو، انقلابی و تحولی که در پاسخ به مطالبه افکارعمومی و نیز در عمل به شعار اغلب نمایندگان در زمان مبارزات انتخاباتی طراحی شد، متاسفانه با چالشهایی در مسیر تصویب مواجه شده است که ازجمله آنها، عدم تصویب کلیات با تنها ۳ رای کمتر از حدنصاب دو سوم، افراط و تفریط برخی جریانات خودی در مطالبه هیجانی محتوای طرح، عدم تحقق حمایت کلیت مجلس از نمایندگان محلی در رای های ملی آنها و نیز تمرکز ضدانقلاب برای بالابردن انتظارات غیرمعقول از طرح به منظور وارد ساختن ضربه به مجلس انقلابی با خشکاندن ریشه طرح شفافیت بوده و هست.

برای بررسی این موضوع با حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم.

همه اعضای هیات رئیسه مجلس طرح شفافیت آرا را امضا کرده‌اند

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما درباره احتمال از دستور کار خارج شدن طرح شفافیت آرا،  اظهار داشت: این موضوع تهمت بزرگی به هیئت رئیسه مجلس محسوب می‌شود زیرا واقعیت آن است که ۱۰۰ درصد افراد حاضر در هیات رئیسه در جلسات مختلف حامی طرح شفافیت آرا بوده و این طرح را امضا کرده‌اند.

وی افزود: این موضوع از سوی رئیس مجلس و اعضای هیئت رئیسه پیگیری شده است و این هیات به جد دنبال به سرانجام رساندن طرح شفافیت آرا است.

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: اگر بررسی طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس با رنگ شفاف و علنی باشد مشخص می‌شود که چه کسانی موافق و مخالف هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم که طرح شفافیت آرا از کجا آسیب می بیند ولی نباید اجازه داد که کار آنها ادامه پیدا کند زیرا آنها حتی یک روز هم با شفافیت موافق نبودند مجلس یازدهم حتماً طرح شفافیت آرای نمایندگان را به سرانجام می‌رساند.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: هیات رئیسه مجلس یازدهم مشوق اصلی به سرانجام رساندن طرح شفافیت آرا نمایندگان مجلس است و حتی یک نفر هم در هیات رئیسه مجلس تردیدی در این باره ندارد.

انتهای پیام

کد خبر 4870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =