کد خبر 4988
۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵

گزارش اختصاصی؛

بررسی لایحه رتبه بندی معلمان به کجا رسید

بررسی لایحه رتبه بندی معلمان به کجا رسید

این لایحه پس از بررسی در مجلس به شورای نگهبان ارجاع شد تا پس از بررسی نهایی به تصویب برسد، اما شورای نگهبان بر این لایحه ایراداتی وارد نمود که باید حل و فصل میشد، سپس در جلسه علنی روز (یکشنبه اول اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، ایرادات شورای نگهبان به لایحه نظام رتبه بندی را اصلاح کردند.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: کلیات لایحه رتبه‌بندی معلمان از حدودا ابتدای دهه ۹۰ به تصویب رسید ولی در سال های گذشته در جزییات آن توسط دولت و مجلس های گوناگون، تغییراتی ایجاد شد.

دولت یازدهم با روی کار آمدن خود جزییات و کلیات این لایحه را مورد بررسی قرار داده و مجلس یازدهم نیز در قالب یک طرح آن را در صحن علنی مورد بررسی قرار داد.

این لایحه پس از بررسی در مجلس به شورای نگهبان ارجاع شد تا پس از بررسی نهایی به تصویب برسد، اما شورای نگهبان بر این لایحه ایراداتی وارد نمود که باید حل و فصل میشد.

سپس در جلسه علنی روز (یکشنبه اول اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، ایرادات شورای نگهبان به لایحه نظام رتبه بندی را اصلاح کردند.

اصلاحات انجام شده در ماده ۲ این لایحه به شرح زیر است:

شایستگی عمومی: مجموعه‌ای از صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده می‌کند و پایبندی فرد را به ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی، قوانین و مقررات آشکار می‌سازد. این دسته از شایستگی‌ها در طول خدمت مشمولین مورد بررسی و تأیید قرار می‌گیرد.

شایستگی تخصصی: مجموعه‌ای از توانمندی‌های مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوری‌های علمی مرتبط، آخرین مدرک تحصیلی و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.

شایستگی حرفه‌ای: مجموعه‌ای از توانمندی‌های مرتبط با به‌کارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارتهای تخصصی و تربیتی و عملکرد رقابتی معلمان در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران

یکی از ماده های جالب این لایحه ماده ۸ آن است و جزییات آن این است که بر اساس ماده ۸ این لایحه، معلمانی که امتیازات لازم را برای ارتقا به یکی از رتبه‌های موضوع این قانون کسب نموده‌اند، هر سه سال یکبار مجدداً مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. چنانچه در ارزیابی مجدد امتیاز لازم را برای حفظ رتبه خود کسب ننمایند، با توجه به امتیاز بندی مکتسبه به رتبه‌های پایین‌تر تنزل می‌یابند. دو بار تنزل رتبه، موجب خروج از رسته آموزشی و فرهنگی می‌گردد.

حال باید دید که معلمان در چه جایگاهی قرار خواهند گرفت و تصمیم نهایی مجلس برای کامل کردن این لایحه چیست.

انتهای پیام

کد خبر 4988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =