کد خبر 5021
۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶

رفیعی:

سیاستگذاری های کلان باید امید بخش و مبتنی بر آینده پژوهی باشد

برگزاری همایش "بررسی ابعاد برنامه هفتم توسعه" در آینده نزدیک
سیاستگذاری های کلان باید امید بخش و مبتنی بر آینده پژوهی باشد

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: همه برنامه ها، فعالیت ها و سیاستگذاری های کلان کشور بویژه در حوزه هایی که با زندگی روزمره مردم سر و کار دارد، باید باید پیش روانه، امید بخش و آینده سازانه مبتنی بر آینده پژوهی باشد.

به گزارش نمایندگان ما، عطاء الله رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در شورای هماهنگی امور پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: برای توسعه و پیشرفت کشور باید به پرسش های بنیادینی در عرصه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی براساس مبانی دینی و آموزه های اسلامی پاسخ دهیم و این پاسخ ها به عنوان راهکار جهت سیاستگذاری و قانونگذاری در اختیار نهاد حکمرانی قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز  پرسش های مهمی پیرامون "نسبت پیشرفت و عدالت بویژه در نظام توزیع منابع"، "میزان مداخله دولت در اقتصاد "، "بده بستان میان اقتصاد و فرهنگ"، " مبانی و شاخصه های برنامه هفتم توسعه"، " ملاک های اسلامی بودن جامعه"، " میزان دخالت دولت در ابعاد زندگی مردم"، " سنجش میزان وظیفه دولت در اجرای احکام شرعی"، " میزان حقوق و مالکیت عمومی و مرز آن با زندگی خصوصی"، "مبانی و حدود وظایف فراملی دولت جمهوری اسلامی"، "مساله زنان"، اقتصاد وقف"  پیش روی ما قرار دارد، که ما در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، دنبال پاسخگویی به آنها بر اساس مبانی دینی و فقه اسلامی هستیم.

رفیعی آتانی یادآورشد: اگر بخواهیم کشور و نظام اسلامی در ریل گذاری مناسبی از نظر خدمت گذاری به مردم قرار بگیرد، باید به این پرسش های بنیادین و کلیدی پاسخ دهیم، و اگر تاکنون پاسخی برای برخی مباحث نداشتیم ناگزیر باید دنبال پاسخگویی و راهکار برویم.

سیاستگذاری های کلان باید امید بخش و مبتنی بر آینده پژوهی باشد



وی ادامه داد: همه کسانی که در عرصه خدمت رسانی به کشور بویژه در حوزه سیاستگذاری مشغول هستند از خود سوال کنند که اگر همه تکنیک های تحقیقاتی، پژوهشی و مدیریتی آنها جواب دهد و در نهایت، نظام جمهوری اسلامی حرف و ایده آنها نیز بپذیرید، آینده کشور چگونه خواهد شد؟

قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوالات بنیادین ناظر به دوره های گوناگون متفاوت خواهد بود، گفت: در اول انقلاب انقلاب اسلامی به اقتضای آن دوران، بحث های اعتقادی رایج شده بود و بعد از جنگ تحمیلی، مهمترین سوال پایه ای برای کشور این بود که برای اداره کشور  چقدر باید به علم و چه اندازه به دین تکیه کنیم.

نسبت پیشرفت با عدالت

وی با بیان اینکه امروز شرایط متفاوت و پرسش ها نیز متنوع و حتی پیچیده تر شده است، گفت: ما دنبال پیشرفت کشور هستیم ولی این پیشرفت با عدالت چه نسبتی باید داشته باشد؟، رهبر معظم انقلاب فرمودند، ما در پیشرفت تا حدی موفق بوده ایم ولی در عدالت نه، سوال این است که چرا کشور پیشرفت می کند ولی این پیشرفت عادلانه نیست؟ ما به عنوان مراکز تحقیقاتی چه تبیینی از ماهیت اینها داریم؟.

وی بیان داشت: در زمان تخصیص بودجه، باید نظریه عدالت داشته باشیم تا به ما بگوید که این بودجه را با چه ملاکی تخصیص دهیم، در حال حاضر معلوم نیست ملاک پرداخت یارانه چیست، باید ملاک های روشن دینی برای پاسخ به سوالات داشته باشیم.

رابطه میان اقتصاد و فرهنگ

رفیعی آتانی، بده بستان میان فرهنگ و اقتصاد را از مسائل کلیدی دیگر دانست و باید در محافل علمی مورد بحث قرار گیرد.
وی در این زمینه گفت: امروز در حالی مسئله اصلی کشور، اقتصادی است که همه می دانیم در مبانی دینی و انقلابی ما، فرهنگ اصل بوده است و باید مناسبات فرهنگ و اقتصاد یک روز تعیین و تکلیف شود، امروزه اقتصاد بر هر نوع سیاستگذاری در کشور غلبه پیدا کرده است.

سیاستگذاری های کلان باید امید بخش و مبتنی بر آینده پژوهی باشد

برنامه هفتم توسعه

وی یکی از مهمترین کارهای پیش روی دولت و مجلس شورای اسلامی را برنامه هفتم توسعه دانست و گفت: این برنامه، پنج سال پیش روی کشور را ریل گذاری می کند، با توجه به اینکه این برنامه باید فرهنگ محور باشد، نیاز است با استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه، با مشاوره هایی به دولت و مجلس، اصول برنامه هفتم را تبیین نماییم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: برنامه هفتم، قدرت گفتمان سازی، سیاستگذاری، قانونگذاری و ریل گذاری مناسب را دارد و اگر بخواهیم این برنامه در مسیر انقلاب قرار بگیرد باید پایه های آن مستحکم باشد.
وی ادامه داد: بزرگترین اشکال برنامه های توسعه، غلبه اقتصاد بر محورها و حوزه های دیگر بود و این سیاست  مسیر انقلاب را استحاله می کند، در حالی که اقتصاد باید فرهنگ محور شود.

همایش  برنامه های هفتم توسعه

وی از برگزاری همایش ملی ابعاد برنامه هفتم توسعه از طرف مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: باید از منظر اسلامی، گفتمانی و نگاه فرهنگی با کمک حوزه های علمیه، تکلیف برنامه هفتم توسعه به صورت بنیادین روشن شود.

سیاستگذاری های کلان باید امید بخش و مبتنی بر آینده پژوهی باشد


شاخصه های پیشرفت کشور

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: در جریان برنامه توسعه، نمی دانیم با چه شاخصه هایی باید پیشرفت کشور را اندازه گیری کنیم، اگر کشور ما عقب افتاده و یا رو به جلو است، باید آن را با شاخص ها و ملاک هایی ارزیابی کنیم، باید متد و مدلی برای پاسخ به این پرسش ها داشته باشیم.

وی با طرح این سوال که ملاک اسلامی بودن جامعه چیست؟ گفت: یکی از سوالاتی که معمولا در محافل و گاهی فضای مجازی مطرح می شود این است که جامعه باید به چه سمتی برود که بگوییم اسلامی است، امروز برخی مدعی هستند که جمهوری اسلامی بعد از چهل سال از پیروزی انقلاب، از نظر اسلامی و رعایت ارزش های هنجاری پیشرفتی نکرده است، آیا نگاه پژوهش محورانه ما ملاک و معیاری برای سنجش این ادعا را در اختیار دارد که آن را رد کند؟

در مسائل کلان کشور باید راهبرد درست داشته باشیم

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: باید در مسائل و موضوعات کلان کشور اعم از اقتصادی، فرهنگی، صنعتی و توسعه شهری و روستایی، راهبرد داشته باشیم.

رفیعی آتانی بیان داشت: توسعه روستایی کشور با مبانی انقلاب شکل گرفت ولی این نحوه توسعه، این ظرفیت را به مردم نداد که در روستا توسعه پیدا کنند و زندگی در روستا را بهبود بدهند و توانمند باشند، به همین دلیل، مهاجرت به شهرها گسترده تر شد.

میزان دخالت دولت در زندگی مردم

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان داشت: سوال اساسی دیگر این است که دولت چه اندازه باید در ابعاد زندگی مردم دخالت کند؟ وظیفه دولت در اجرای احکام شرعی چیست؟ مثلا تحقق ظواهر شرعی در جامعه تا چه اندازه بر عهده دولت است؟
رفیعی آتانی بیان داشت: موفقیت و قدرت انقلاب برخی از مسائل را به خودی خود حل کرد ولی باید فکر کنیم که برای اینکه انقلاب موفقیت های به دست آورده را از دست ندهد، شاهد پسرفت نباشیم، باید چه کار کنیم؟

میزان حقوق و مالکیت عمومی و مرز آن با زندگی خصوصی

وی با طرح پرسشی گفت: باید در تحقیقات و پژوهش های خود پاسخ دهیم که میزان حقوق و مالکیت عمومی و مرز آن با زندگی خصوصی کدام است؟ مثلا این سوال مطرح است که نمای بیرونی ساختمانها یا همان ظاهر منازل، برای شخص است یا عموم، و آیا شهرداری می تواند در ظاهر آنها برای زیبایی شهر، مداخله حکمرانانه داشته باشد؟ ملاک دینی این کار چیست؟
وی بیان داشت: متاسفانه ما امروز نظام تامین اجتماعی سرگردانی داریم و ظرفیت های دینی، سنتی اسلامی و ایرانی در آن مغفول مانده است،

 رفیعی آتانی خاطرنشان کرد: در ارتباط با اقتصاد وقف، نیز باید بی توجه نباشیم، وقف به این گستردگی نباید به حال خود رها شود و نیاز به پژوهش های بنیادین برای احیای وقف هستم، این اقدام نه تنها اقتصاد حوزه، بلکه کشور را متحول می کند.

مبانی و حدود وظایف فراملی دولت جمهوری اسلامی

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه امروز شبهاتی در مورد حدود و ثغور حضور فراملی جمهوری اسلامی وجود دارد و گاهی به صورت سخیف نیز اظهار نظر می شود، گفت: ما استدلال های محکم و منطقی برای این حضور داریم.
رفیعی آتانی ادامه داد: دولت اکنون نقش فراملی ایفا می کند ما برای این کار باید استدلال های قوی و پاسخ های محکم داشته باشیم و اقناع نظری صورت بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین با بیان اینکه مسائلی مانند حقوق زنان همچنان مساله است، گفت: در این موضوع نیز سوالاتی مطرح است که باید به صورت دقیق و هوشمندانه به آنها پاسخ دهیم.

وی گفت:  ما به عنوان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید به سوالاتی پاسخ دهیم که قانونگذاری در کشور مبتنی بر آن باشد.

سیاستگذاری های کلان باید امید بخش و مبتنی بر آینده پژوهی باشد

میزان مداخله دولت در اقتصاد

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین گفت: یک سیاست یا قانون می تواند زندگی اجتماعی را عادلانه  کند، بنابر این برای هر تصمیمی، باید شاخص های اندازی گیری عدالت و پیشرفت داشته باشیم.
دکتر رفیعی آتانی با بیان اینکه از طریق مطالعات بنیادین، باید وضعیت کشور را ارزیابی دینی کنیم، گفت: حوزه نظارت و ارزیابی، این فرصت را به ما می دهد که در موضوعات مختلف، کار کارشناسی دینی کنیم، اگر ما به عنوان متولیان دینی به چالش ها و کاستی ها بپردازیم بهتر از آن است که افراد مغرض با سیاه نمایی، این کار را انجام دهند، اکنون خود ما فرصت ارزیابی و نظارت داریم.

وی همچنین با اشاره به اینکه جامعه نیاز به امید دارد، گفت: باید از دل مطالعات، ارزیابی و نظارت های ما، راهی برای رفع مشکلات کشور و امید به مردم شکل بگیرد.

در این نشست جانشینان گروه های علمی حقوق، اقتصاد، سیاسی، فرهنگی اجتماعی، مطالعات تولیدی و زیربنایی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گزارشی از فعالیت های انجام شده و در دست انجام خود را بیان کردند.

انتهای پیام

کد خبر 5021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =