کد خبر 5141
۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴

گزارش اختصاصی؛

چرا هیات رییسه مجلس به رای مثبت کمیسیون مشترک فضای مجازی نه گفت

چرا هیات رییسه مجلس به رای مثبت کمیسیون مشترک فضای مجازی نه گفت

رای مثبت اعضای کمیسیون مشترک فضای از نگاه هیات رییسه مجلس قانونی نبود اما چرایی و دلایل این موضوع قابل بررسی است.

پایگاه خبری و تحلیلی نمایندگان ما: رای مثبت اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح نظام مند کردن فضای مجازی از دیدی عده ای قانونی تلقی نشد ولی با این حال تعدادی از منتقدین این طرح خواستار بازگشت این طرح به صحن علنی مجلس شدند و این  فرصت را دیدند که مانع ادامه فعالیت کمیسیون مشترک شوند

طبق نظر هیأت رئیسه مجلس همچنین معاونت قوانین رأی اخذ شده در کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی موسوم به صیانت شکسته شد.

کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی موسوم به طرح صیانت سه ماه فرصت داشت تا بتواند کلیات طرح را مورد بررسی قرار داده و رأی مثبت یا منفی اخذ کند اما آنها از این فرصت لازم استفاده نکردند که این موضوع طبق ماده ۱۴۱ آیین‌نامه داخلی مجلس است.

 اولین جلسه کمیسیون مشترک ۱۸ مهر سال جاری که ۱۸ دی هم فرصت سه ماهه آنها پایان یافته و چون از این فرصت استفاده نکردند رأی‌گیری پس از آن هم قانونی نیست.

 با اینکه این طرح بارها به مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون مشترک رفت و آمد داشته و نشست‌های مشتری برای بررسی طرح مشخص شده است اما مدت زمان قانونی برای این طرح فقط سه ماه بوده است.

 این در حالی است که هیچگونه تقاضای تمدیدی هم از سوی هیأت رئیسه این کمیسیون داده نشده است و آنها می‌توانستند سه ماه دیگر این مهلت را تمدید کنند و چون از آیین‌نامه به خوبی مطلع نبودند رأی‌گیری درباره کلیات این طرح صورت گرفت که با شکایت تعدادی از نمایندگان این رأی باطل شد.

چرا هیات رییسه مجلس به رای مثبت کمیسیون مشترک فضای مجازی نه گفت

 با آنکه اعضای کمیسیون مشترک طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی زحمات زیادی را کشیده‌اند اما به نظر می‌رسد که فقدان اطلاعات لازم از آیین‌نامه داخلی مجلس باعث شد که تمامی زحمات آنها هدر رود؛ طبق نظر هیأت رئیسه مجلس رأی‌گیری در مورد طرح کلی مذکور باطل اعلام شد و چون هم‌اکنون مجلس در حال بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ است عملاً امکان بررسی این موضوع تا پایان بررسی این لایحه وجود ندارد و با توجه به وضعیت صحن مجلس احتمالاً دیگر رأی لازم به ارجاع این طرح به کمیسیون مشترک طبق اصل ۸۵ قانون اساسی وجود ندارد و بررسی این طرح به احتمال زیاد به سال ۱۴۰۱ موکول خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 5141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =