کد خبر 5271
۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸

یادداشت؛

صیانتِ داغ از فجازی با چاشنی اقناع سازی

صیانتِ داغ از فجازی با چاشنی اقناع سازی

چند ماهی است که طرح صیانت یا همان تنظیم گری فضای مجازی ذهن بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی را به خود مشغول کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: طرح تنظیم گری مقررات فضای مجازی بنا بر گفته ها و اظهارات بانیان آن هیچ برنامه ای برای محدودسازی فضای مجازی ندارد؛ لیکن دلیل این همه هجمه بر ضد آن چه میتواند باشد؟

قانونمندی فضای مجازی ضرورت کشور

فضای مجازی در اکثر کشورهای جهان متولی دارد و برای آن قوانین سفت و سختی نگارش شده است اما در ایران با وجود ارگانهایی در این خصوص، عملاً قوانین دارای ضمانت اجرای قوی در مورد آن وجود ندارد و به اصطلاح این فضای بدون سر و سامان است. در اکثر کشورها، این فضا ساماندهی شده و برای کمپانی ها و فعالیتهای اقتصادی در آن قوانینی وجود دارد. همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی مستلزم رعایت قوانین مربوط به آن کشور می باشد و کشورها در این باره به دنبال حفظ اقتدار و منافع ملی خود هستند. پس در این باره که این فضا می بایست ساماندهی شود تردیدی وجود ندارد و بسیاری از مردم نیز بر لزوم آن تاکید دارند. اما دلیل مقاومت ها چیست؟

فقدان اقناع سازی در طرحهای کلان و ملی

افزایش قیمت بنزین در آبان سال 98 نمونه بارزی از عدم اقناع مردم است. در آن بازه مردم به یکباره و بدون هیچ توجیه منطقی متوجه افزایش قیمت یک کالای استراتژیک شدند که می توانست اثر مستقیم بر زندگی آنها داشته باشد. همین ناراحتی مردم به همراه شیطنتهای دشمنان این مرز و بوم، باعث وقوع آشوبهای خیابانی شد و فضای اعتراض آلود با کمک رسانه های بیگانه به خشونت کشیده شد. در خصوص طرح صیانت یا همان تنظیم گری فضای مجازی نیز همین طور است. لزوم قانونمندی فضای مجازی بر همگان واضح است اما هیچ محتوایی توسط بانیان طرح نسبت به اقناع سازی مردم در خصوص فواید این طرح تاکنون عملی نشده است و بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی نسبت به تبعات آن نگران هستند در حالی که اگر در این زمینه اقناع صورت میگرفت بسیاری از سوالات در همان ابتدا پاسخ داده می شد و شاهد چنین مقاومتهایی نبودیم.

لزوم پیوست رسانه ای برای طرح تنظیم گری فضای مجازی

طرح تنظیم گری فضای مجازی به طور قطع درصدد قانومندی و ساماندهی فضای مجازی می باشد. هر چند نیاز است که بر سر جزییات آن کارشناسی های بیشتری صورت گیرد اما در اصل کسی بر لزوم وجود آن بحثی ندارد. لازمه اجرای چنین طرحهای کلانی که مستقیما با زندگی و کسب و کار میلیونها نفر در ارتباط است اقناع سازی و همراه کردن افکار عمومی است. دستگاههای مسئول در این زمینه می بایست از تمامی ابزارهای ممکن در راستای توجیه افکار عمومی استفاده کنند تا مردم با فهم صحیح از مزایای وجود چنین طرحی از جمله شکستن انحصارگری، ساماندهی فضای مجازی و ... نسبت به آن واکنش منفی نشان ندهند.

انتهای پیام

کد خبر 5271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =