کد خبر 5229
۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۷

موافقت مرکز پژوهش های مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار

موافقت مرکز پژوهش های مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار

به گزارش اداره روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز طی گزارشی به اظهارنظر کارشناسی درباره طرح اصلاح قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات اجتماعی  مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به اظهارنظر کارشناسی درباره طرح اصلاح قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار پرداخت.

در این گزارش آمده  که طرح «اصلاح قانون شوراهای اسلامی کار» طرحیست به منظور بازگرداندن توازن در رابطه میان کارگران و کارفرمایان و گامی جدی جهت احیای موازنه برهم‌خورده میان کارگران و کارفرمایان ارزیابی می‌گردد. در عین حال به دلیل اشکالات قانونی متعدد موجود در طرح، پیشنهاد بازبینی کلی ناظر به مواد طرح داده می‌شود. به این ترتیب پیشنهاد تصویب کلیات طرح مذکور، ضمن اصلاحات اساسی در مواد آن داده شده است.

در ادامه این گزارش آمده تصریح شده که در بررسی تفصیلی مواد این طرح نیز پیشنهاد منع حضور نماینده مدیریت در جلسات کانون‌های استانی و کانون عالی خلاف قانون ارزیابی شد. همچنین درخواست کاهش حدنصاب تشکیل جلسات مجمع عمومی به یک‌ دوم اعضا خلاف مصالح شورای اسلامی تشخیص داده شد.

در بخش دیگری از این گزارش ذکر شده که در فرایند تشخیص صلاحیت کاندیداهای عضویت در شوراهای اسلامی، حذف «نماینده وزارتخانه» از هیأت تشخیص صلاحیت، خلاف نقش تنظیم‌گری دولت در شوراها ارزیابی گردید اما پیشنهاد شد «نماینده دادستان» به این هیأت اضافه شود و همچنین تعداد نمایندگان منتخب مجمع کارکنان، به دو نفر افزایش یابد. در فرایند انتخابات شوراها پیشنهاد حذف وزارت کار از اجرای انتخابات و جایگزینی آن با «کانون هماهنگی شورای اسلامی کار» زمینه‌ساز ایجاد تعارض منافع ارزیابی گردید و لذا پیشنهاد ردّ آن داده شد. در سازوکار سلب عضویت اعضا از شورا، حذف هیأت موضوع ماده (۲۲)، به عنوان تأییدکننده نهایی این فرایند، بسترساز ایجاد تعارض منافع ارزیابی گردید و لذا پیشنهاد ردّ آن داده شد.

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده که جایگزینی «کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان» به جای «هیأت ماده (۲۲)» به عنوان مرجعی که شورا در برابر آن پاسخگوست، به ایجاد خودنظارتی می‌انجامد، و لذا تصویب آن پیشنهاد نمی‌شود. در فرایند حل اختلاف میان مدیر و شورا پیرامون مصوبات شورا، پیشنهاد حذف هیأت ماده (۲۲) به عنوان مرجع نهایی قضاوت، خلاف مصالح شورا ارزیابی شد و پیشنهاد شد در صورت اعتراض به حکم هیأت ماده (۲۲)، تصریح شود که می‌توان به «دیوان عدالت اداری» مراجعه نمود. تغییر سازوکار تصمیم‌گیری پیرامون موضوعات مشترک در واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی، ضروری ارزیابی گردید و پیشنهاد شد فرایند تصمیم‌گیری در موضوعات ماده ۱۹ قانون شوراهای اسلامی کار، ذیل اصل ۱۳۹ تا ۱۴۵ قانون کار تعریف شود.

در ادامه گزارش مرکز پژوهش های مجلس بیان شده که اضافه‌ شدن یک نفر از اعضای شورا، به عنوان عضو هیأت‌مدیره جهت شرکت در جلسات هیأت‌مدیره با حق رأی، خلاف قاعده تسلیط ارزیابی شد و لذا پیشنهاد حذف این ماده داده شد. ماده الحاقی مبنی بر حفظ وضعیت شغلی کارگران دارای قرارداد موقت تا زمان اعتبار شورا با ملاحظاتی که ذکر شد، گامی مهم در رفع تضییع حقوق کارگران ارزیابی شد و لذا پیشنهاد تصویب آن داده شده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 5229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =