کد خبر 5297
۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰

بررسی سند راهبردی توسعه گردشگری؛

گزارش نظارتی بر اجرای بند «الف» ماده (۱۰۰) قانون برنامه ششم توسعه

گزارش نظارتی بر اجرای بند «الف» ماده (۱۰۰) قانون برنامه ششم توسعه

گزارش بررسی سند راهبردی توسعه گردشگری: گزارش نظارتی بر اجرای بند «الف» ماده (۱۰۰) قانون برنامه ششم توسعه توسط مرکز پژوهش های مجلس منتشر شد.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی سند راهبردی توسعه گردشگری به عنوان تکلیف برنامه ششم توسعه برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداخته است.

در این گزارش موضوع مورد بررسی، تحلیل سند راهبردی توسعه گردشگری از نظر کفایت اجزا، کلیت محتوا و میزان تطابق با اسنادبالادستی و ارزش افزایی به آنهاست. از آن جهت که این سند اولین اقدام جدی برای گردشگری کشور پس از انقلاب است و منشأ آثار و جهت دهنده به آینده گردشگری است، تحلیل و بررسی آن اهمیت راهبردی و عملیاتی دارد. بررسی ها نشان می دهد که توجه به بخش خصوصی، ارزش محوری و تأکید بر فرهنگ، ارائه دسته بندی اولیه در مورد دستگاه های همکار و همراستایی قابل قبول با اسناد بالادستی، مهم ترین نقاط قوت این سند است. هرچند چشم انداز و مأموریت سند مبتنی بر واقعیت گردشگری کشور و براساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیست و نمی تواند دورنمای الهام بخشی ارائه دهد.

علاوه بر این،   انتظار حل مشکلات اساسی گردشگری کشور و راهگشایی از مسائل مشارکت بین ذی نفعان از این سند نمی رود. از اسناد مرتبط با گردشگری کشور در شرایط فعلی انتظار می رود تا در اولویت اول با تأکید بر گردشگری داخلی و در اولویت دوم گردشگری ورودی و خروجی همراستا با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تدوین شود.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح شده که لازم است تا مسیر بهره برداری اقتصادی از این صنعت مبتنی بر پیشرفت فرهنگی تنظیم شود و سازوکارهای صحیح و مناسب برای تعامل سازنده بین بازیگران و دستگاه های رسمی و غیررسمی مربوطه ایجاد شود.

گزارش دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با عنوان «بررسی سند راهبردی توسعه گردشگری: گزارش نظارتی بر اجرای بند «الف» ماده (۱۰۰) قانون برنامه ششم توسعه» با شماره مسلسل ۱۸۱۲۳به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 5297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =