کد خبر 5577
۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

با رای نمایندگان؛

تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی تصویب شد

تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران(اتاق ایران) در ۱۰ سال اخیر موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۳۰ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی با طرح تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران(اتاق ایران) در ده‌سال اخیر با ۱۸۹ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

محمدرضا پورابراهیمی در تشریح محورهای تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی و همچنین لزوم اصلاح قانون اتاق بازرگانی گفت: این گزارش همزمان با اقداماتی که لازم بود برای جلسات و بررسی موضوع انجام شود، تعدادی از تقاضاهای دیگر نیز به کمیسیون واصل شد و مجموعاً ۳ تقاضای تحقیق و تفحص از سه گروه متفاوت با نام های مشابه بررسی شد و اینها در کمیسیون ادغام شد.

وی افزود: مجموعه این محورها تبدیل شد به یک مجموعه نهایی در ارتباط با تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی و گزارش نهایی متقاضیان مبنی بر عدم کفایت اطلاعات و عدم اقناع در ارتباط با موضوع تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی ایران در تاریخ ۹ آبان ماه به کمیسیون واصل شد و کمیسیون در ۱۸ آبان ماه جلسه رسمی خود را تشکیل داد و رأی موافق به تحقیق و تفحص داد و در تاریخ ۲۰ آذرماه رسماً گزارش کمیسیون اقتصادی به صحن مجلس جهت قرائت ارائه شد، البته به زمان بررسی لایحه بودجه خوردیم و از جهت هم زمانی دستور صحن با بودجه، این محدودیت وجود داشت و نهایتاً امروز در جلسه علنی مطرح می شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس یازدهم درخصوص محورهای تحقیق و تفحص گفت: بررسی میزان درآمدها و هزینه های انجام شده در اتاق بازرگانی ایران، بررسی میزان دستیابی به اهداف مصرح در قانون مبتنی بر سرفصل هایی که باید اتاق به آنها برسد که از منظر متقاضیان با آنها فاصله زیادی داریم، بررسی میزان چابکی سازمانی اتاق در عملکرد خود، نحوه نظارت اتاق بر عملکرد واحدهای زیرمجموعه استانی و شهرستانی که این هم یکی از دغدغه های جدی متقاضیان بود، بررسی خدمات و کیفیت آنها به اعضای اتاق براساس قانون، بررسی حقوق های نجومی در اتاق بازرگانی از محورهایی است که قرار است در تحقیق و تفحص به آنها پرداخت شده و تجمیع چندین درخواست تحقیق و تفحص در چند گروه است که نهایتاً کمیسیون اقتصادی به این جمع بندی رسیده است.

پورابراهیمی تاکید کرد: قطعاً این محورها می تواند به بررسی نقاط قوت اتاق بازرگانی که در گزارش خواهد آمد و هم نقاط ضعف کمک کند و اگر موضوعات مرتبط با گزارش ها نیازمند ارسال دستگاه قضایی باشد، طبیعتاً از مجاری خود دنبال خواهد شد و اگر در حوزه تصمیم گیری نیاز به اقدام باشد، این مسیر نیز دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال اصلاح قانون اتاق بازرگانی هستیم گفت: طرحی در این باره به کمیسیون ارائه شده و یکی از موضوعات بسیار مهمی که می تواند به ما کمک کند تا خروجی تحقیق و تفحص اصلاح بندهایی از قانون باشد، در همین موضوعات است، لذا تحقیق و تفحص هم می تواند در دستیابی به پاسخ های سوالات و ابهامات و اشکالات به ما کمک کند، نظام تحقیق و تفحص هم به اصلاح قوانین و مقررات و بروزرسانی آنها می تواند کمک کند هم به ابهامات پاسخ دهد، چرا که اتاق ایران براساس قانونی اداره می شود که برای برای چند دهه قبل است، لذا کمیسیون اقتصادی دو موضوع را همزمان در دستور کار قرار داد. موضوع اول ورود به تحقیق و تفحص است و موضوع دوم بحث اصلاح قانون اتاق بازرگانی ایران، به عنوان یکی از قوانین مهم درخصوص یکی از تشکل های نظام اقتصادی کشور.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ما سه تشکل اصلی در نظام اقتصادی داریم؛ اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون و این سه مجموعه ارکان اصلی در حوزه ساختار اقتصادی کشور هستند، البته ما هم در حوزه تحقیق و تفحص و هم در حوزه اصلاح قانون به دنبال تقویت بخش خصوصی در اقتصاد کشور هستیم. جایگاهی که با رویکرد شفاف اطلاعات می تواند مبنای تحول در نظام اقتصادی باشد. موضوعی که هم در فرمایشات مقام معظم رهبری مورد تاکید است و هم در دیدار اخیر نمایندگان به آن اشاره شد و اینکه ما اساس موضوع فعالیت های بخش خصوصی در اقتصاد کشور را با عدم حضور دولت در اقتصاد و چابکسازی نظام اقتصادی و کاهش سهم دولت در اقتصاد کشور باید ساماندهی کنیم و یکی از بخش های مهمی که باید به جایگاه واقعی خود برسد، اتاق بازرگانی است.

پورابراهیمی ادامه داد: ما باید بتوانیم به عنوان یک جایگاه مهم در نظام اقتصادی به اتاق بازرگانی اتکا کنیم، لذا درخواست ما این است که با توجه به گزارش کمیسیون و مطالب درخواست کنندگان تحقیق و تفحص بتوانیم هر دو موضوع را در کمیسیون اقتصادی با قاطعیت و کمال دقت پیش ببریم تا بتوانیم این جایگاه را ارتقا داده و اشکالات را برطرف کنیم، و همچنین بتوانیم قانون اتاق بازرگانی را اصلاح کنیم و هم از عملکرد اتاق بازرگانی در ۱۰ سال گذشته تحقیق و تفحص جامعی انجام دهیم.

محمدحسن آصفری به عنوان یکی از متقاضیان طرح  تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران(اتاق ایران) در ده‌سال اخیر گفت: هدف از این طرح کمک به بخش تولید و بخش خصوصی، تجارت و چرخش بهتر چرخ اقتصاد است.

نماینده مردم اراک و کمیجان و خنداب در مجلس افزود: با وجود اینکه اتاق‌های بازرگانی موظف بودند که برای تسهیل امر تجارت و بهبود وضعیت اقتصادی اقدام کنند اما این اتاق‌ها به منابعی برای برخی افراد تبدیل شده است؛ در واقع برخی از اعضای این اتاق‌ها به جای اینکه به دنبال رفع مشکلات تولیدکنندگان و تسهیل صادرات و برطرف کردن موانع پیش روی کارخانجات باشند به دنبال منافع خود هستند و خود را پشت احزاب سیاسی پنهان می کنند.

وی اضافه کرد: درآمد اتاق‌های بازرگانی که شامل موارد مختلف مانند یک در هزار و سه در هزار است و توسط شرکت‌های بزرگی مانند پتروشیمی ها، فولادی‌ها و ... پرداخت می‌شود در چه محلی هزینه می‌شود؟ چه اقداماتی از این محل انجام گرفته است؟ سفرهای خارجی که اعضای اتاق بازرگانی با پول تولیدکننده انجام می‌دهند چه خروجی برای بخش خصوصی دارد.

شهریار حیدری  یکی دیگر از متقاضیان طرح تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: عدم نظارت بر عملکرد این اتاق‌ها از ابتدا موجب شده که با عدم شفافیت روبرو شویم و این امر موجب ایجاد مشکلات متعددی شده است.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب در مجلس افزود: هر چند درآمدهایی برای اتاق بازرگانی تعریف شده است اما باید به این نکته دقت شود که این درآمدها برای آموزش و تسهیل روابط تجاری و اقتصادی هزینه شود اما به دلیل نبود شفافیت از محل هزینه‌کرد این منابع اطلاعی نداریم.

وی با بیان اینکه اتاق ایران جایگاهی در دنیا ندارد، ادامه داد: با وجود اینکه برخی از کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان مایل به همکاری اقتصادی با ایران هستند اما اتاق اقدامات مناسب را انجام نمی‌دهد، در واقع اتاق بازرگانی دچار فرسودگی و تعطیلی شده است.

 مهدی عسگری به عنوان یکی دیگر از متقاضیان طرح تحقیق و تفحص از عملکرد اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: درآمد اتاق‌ها از محل‌های مختلفی مانند سه در هزار و چهار در هزار، حق صدور تمدید کارت بازرگانی و برگزاری دوره‌های آموزشی و ... تأمین می‌شود.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که این درآمدها برای اتاق بازرگانی پیش‌بینی شد بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند پتروشیمی‌ها خصوصی نشده بودند حال آن که اکنون این شرکت‌ها حق عضویت‌ کلانی هر ساله پرداخت می‌کنند اما این موضوع تأثیری بر عملکرد اتاق‌های بازرگانی نداشته است.

وی تصریح کرد: اتاق‌های بازرگانی باید به عنوان حلق واسط بین مردم و حاکمیت نقش‌آفرینی مناسبی در توسعه بازارهای صادراتی با کشورهای همسو و همسایه داشته باشند اما این اهداف محقق نشده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ که حق عضویت‌های میلیاردی به اتاق‌های بازرگانی پرداخت می‌کنند، بیان می‌کنند که کمترین خدماتی را از این اتاق ها دریافت نمی‌کنند، اضافه کرد: امیدواریم طرح تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی به شفافیت عملکرد این اتاق‌ها کمک کند. جمع‌بندی فراکسیون دیپلماسی اقتصادی نیز بر این مبنا بود که عملکرد اتاق بازرگانی باید ارتقاء یابد.

انتهای پیام

کد خبر 5577

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
    0 0
    ورود به اسناد ده سال قبل اتاق بازرگانی ه فایده ای دارد؟توجه کنید اگر کسی بخواهد تخلف مالی بکند استادانه انجام می دهد و آنچنان سند سازی انجام می دهد که حتی عقل جن نیز به تخلفات صورت گرفته نخواهد رسید،در مورد اتاق بازرگانی بهترین کاری که دولت و مجلس می توانند انجام بدهند اصلاح قانون اتاق بازرگانی است مگر میشود نهادی به وکالت از مردم سالی ده هزار میلیارد تومان معادل 8 ماه یارانه کل کشور درآمد داشته باشد اما این درآمد حسابرسی و نظارت خاصی نداشته باشد؟انتخابات اتاق را که خود ذینفعان نظارت می کنند ...درآمد های اتاق را نیز خودشان اخذ و خودشان هزینه می کنند ....ببینید درآمد های اتاق صرفا برای توسعه تجارت باید هزینه شود نه اینکه هزینه سفرهای تجاری اعضاء هییت مدیریه و ذینفوذان اتاق بازرگانی و خانواده های ایشان از این محل پرداخت شود و ظاهرا در اسناد مالی نیز سفر کاری فلان عضو هییت رییسه به روسیه،سوریه،عراق،ایتالیا و و ... قید می شود .اگر عدالتی باشد باید تکلیف این نهاد روشن شود بغیر این موارد اطلاعات رانتی که اعضاء هییت رییسه اتاق در شوراهایی مثل پول و اعتبار،شورای عالی بورس ،شورای دستمزد،شورای ت