کد خبر 6131
۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

دستور کار کمیسیون داخلی امور داخلی؛

انتخاب شهرداران به شیوه مستقیم یا غیرمستقیم!؟

انتخاب شهرداران به شیوه مستقیم یا غیرمستقیم!؟

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: در جلسه کمیسیون در رابطه با نحوه انتخاب شهرداران بحث و تبادل نظر شد.

روح الله نجابت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری-تحلیلی نمایندگان ما، در خصوص دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: دستور جلسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در روز یکشنبه ۱ خرداد ماه، ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با حضور کارشناس مرکز پژوهش‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط بود.

نجابت ادامه داد: در این جلسه، مدل انتخاب شهرداران با رأی مستقیم یا غیر مستقیم مردم یکی از موارد بحث شده در کمیسیون بود.

این نماینده مردم در رابطه با بحث های صورت گرفته در خصوص شرایط مورد نیاز جهت تصدی شهرداری گفت: شرایط احراز تصدی سمت شهردار، دیگر موضوعی بود که در این جلسه کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم‌گیری در این خصوص به پس از تعیین تکلیف رویه انتخاب شهردار موکول گردید.

نماینده مردم شیراز افزود: در این جلسه مواد طرح مذکور به شرح زیر اصلاح گردید:

تبصره «۲» ماده (۸۹) به شرح زیر اصلاح گردید:

وزارت کشور، استانداران و فرمانداران، سازمان بازرسی کل کشور و دستگاه‌های نظارتی بر اساس مسئولیت نظارتی خود موظفند موارد تخلف اعضای شوراهای استان‌ها، شهرها و روستاها را به هیئت‌های مذکور در این ماده جهت رسیدگی ارجاع نمایند. این اقدام مانع رسیدگی مراجع صالح قضایی نخواهد بود.

همچنین یک تبصره به عنوان تبصره «۳» به ماده (۸۹) به شرح زیر الحاق می‌گردد.

تبصره ۳- هیئت‌های نظارت بر عملکرد  و حل اختلاف شوراها موظفند رأساً یا بنا به درخواست هریک از اعضا برای انجام وظایف نظارتی با شوراها و دیگر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مکاتبه نمایند و آنها مکلفند همکاری لازم را با هیئت‌ها به عمل آورده و اطلاعات، اسناد و مدارک درخواستی را با رعایت موازین شرعی و قانونی در اختیار آنها قرار دهند. استنکاف از اجرای این حکم مستوجب مجازات مقرر در ماده ۵۶۹ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی - تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده خواهد شد.

همچنین یک تبصره به عنوان تبصره «۴» به ماده ۸۹ به شرح زیر الحاق می‌گردد:

تبصره ۴- هیئت‌های نظارت بر عملکرد و حل اختلاف شوراها علاوه بر وظایف مقرر در این قانون، موارد تخلف یا جرم از سوی شوراها یا اعضای آنها را می‌بایست به مقامات و دستگاه‌های نظارتی و قضایی گزارش کنند.

در ماده (۹۰) یک تبصره به عنوان تبصره «۷» به شرح زیر الحاق می‌گردد:

تبصره ۷- هیئت تطبیق مصوبات موظف است تصمیمات خود را در خصوص موضوع این ماده یه اطلاع عموم و شوراها و دستگاه‌های مرتبط برسانند.

در ماده (۹۲) عبارت دبیرخانه به جمله آخر اضافه گردید و بدین شرح اصلاح شد اخذ نظر دبیرخانه هیئت نظارت بر انتخابات مربوط، اضافه گردید.

انتهای پیام

کد خبر 6131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =