کد خبر 6210
۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶

قاسم پور:

باید از ظرفیت میانجی‌گری اجتماعی برای کمک نوجوانان پس از خروج از کانون استفاده کنیم

باید از ظرفیت میانجی‌گری اجتماعی برای کمک نوجوانان پس از خروج از کانون استفاده کنیم

رئیس کمیته آسیب های اجتماعی کمیسیون اجتماعی در بازدید از کانون اصلاح و تربیت گفت: حمایت از افراد آسیب‌پذیر پس از دوران بازپروری باید با مداخله اجتماعی گروه‌های مردمی ادامه پیدا کند.

به گزارش نمایندگان ما، فاطمه قاسم پور نماینده تهران و رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت:

«هفته گذشته، به همراه همکارانم، بازدیدی از  کانون اصلاح و تربیت دختران و پسران داشتیم و از نزدیک در جریان فرآیندهای تعریف‌ شده در این کانون برای کمک به این نوجوانان قرار گرفتم. حرکت از جرم‌انگاری و رویکردهای تنبیهی صرف به رویکردهای ترمیمی و حمایتی در این فرآیندها مشخص بود. در طی سال‌های متمادی دست‌اندرکاران سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه تلاش کرده‌اند تا نگاه جدیدی بر کانون حاکم شود و از این منظر، اقدامات موثری را شکل داده‌اند که این اقدامات جای قدردانی دارد.

هرچند همچنان ظرفیت‌های خوبی در جامعه وجود دارد که می‌توان از آن‌ها نیز بهره‌مند شد. یکی از موضوعاتی که در الگوی حکمرانی بایستی مورد توجه قرار دهیم، فعال‌سازی حلقه‌های میانی و استفاده از ظرفیت میانجی‌گری اجتماعی برای کمک به این‌ نوجوانان پس از خروج از کانون است. حمایت از افراد آسیب‌پذیر پس از دوران بازپروری باید با مداخله اجتماعی گروه‌های مردمی ادامه پیدا کند.

در حال حاضر گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم‌نهاد بسیاری مشغول به فعالیت هستند و تمایل دارند در موضوعات مربوط به آسیب‌های اجتماعی ورود کنند که باید زمینه ساز و تسهیلگر ارائه خدمات ایشان باشیم. ارتباط میان سازمان زندان‌ها و به طور ویژه کانون اصلاح و تربیت با این گروه‌های جهادی و فعالین اجتماعی می‌تواند این ظرفیت‌ها را در مسیر بازپذیرسازی اجتماعی نوجوانان کانون و همچنین حمایت از آن‌ها پس از آزادی فعال سازد و بخشی از بار کاری کانون را کاهش دهد.

یکی از دخترانی که در کانون اصلاح و تربیت بود، در پایان بازدید گفت، خانواده خوب  همه چیز بچه‌هاست. خانواده خوب، هیچ ‌وقت یک نوجوان را به این نقطه نمی‌رساند. حرف حقی بود برآمده از تجربه‌ای تلخ و گذران روزهایی طاقت‌فرسا. امیدوارم حواسمان باشد.»

انتهای پیام

کد خبر 6210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =