کد خبر 18343
۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵

هشدار درباره بی توجهی به آسیب‌های نوظهور اجتماعی

هشدار درباره بی توجهی به آسیب‌های نوظهور اجتماعی

رییس فراکسیون آسیب‌های اجتماعی مجلس ضمن هشدار درباره بی توجهی به آسیب‌های نوظهور گفت: قانون و سیاستی که تدوین شود وقتی اجرایی می‌شود، در بلند مدت خود را در حوزه آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد، لذا باید صبر کرد و ببینیم که نتیجه چه خواهد شد.

به گزارش نمایندگان، احمد نادری رییس فراکسیون آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره مهمترین آسیب‌های احصاء شده در این فراکسیون و راه‌های رفع آن گفت: برخی آسیب‌ها، کلاسیک هستند مانند اعتیاد، خودکشی و… این‌ها در جامعه‌شناسی کلاسیک هم بحث شده و مورد مبتلابه همه جوامع بوده است.

وی ادامه داد: اما ما در جامعه مدرن و فعلی ایران شاهد آسیب‌های نوظهور هستیم که کسی به این آسیب‌های نوظهور نگاه نمی‌کند. من از سال ۱۴۰۰ نشریه‌ای را با عنوان اندیشه آینده منتشر می‌کنم. ما سعی کرده‌ایم در هر شماره از این نشریه به یک آسیب نوظهور بپردازیم. در شماره اول این نشریه به NEET ها پرداختیم در واقع جوانانی که کار ندارند و بلاتکلیف هستند. این‌ها آسیب‌های نوظهور هستند که ما درکی از آن نداریم. به طور مثال در سال ۱۴۰۱ NEET ها مسئله ما در کف خیابان و ناآرامی‌های رخ داده بود.

او افزود: در شماره‌های بعدی این نشریه به قمار، فردگرایی جامعه، مهاجران افغانستانی و ... پرداختیم. این‌ها آسیب‌های نوظهور است که هیچ درکی از آن آسیب‌ها وجود ندارد، اما مسئله هستند و در یک جایی خود را نشان می‌دهد. لذا به نظر من نمی‌توانیم بگوییم که کدام مسئله الان مبتلابه جامعه است و همانطور که گفتم، ما یک سری آسیب‌های کلاسیک داریم و یک سری آسیب‌های مدرن و در واقع باید گفت که آسیب‌ها همه جانبه است.

رییس فراکسیون آسیب‌های اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: ما باید آسیب‌های نوظهور را دریابیم و درباره آنها مطالعه کنیم. در واقع باید به صورت جدی و با رویکرد سیاست‌گذارانه به آسیب‌های نوظهور نگاه کنیم.

نادری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: امیل دورکیم به مفهومی کلاسیک با عنوان آنومی اشاره دارد. آنومی در واقع شرایطی است که مشکلاتی در جوامع واقع می‌شود که این مشکلات ممکن است در جامعه در حال گذار از یک حالتی به یک حالت دیگر باشد و ممکن است در جامعه‌ای باشد که یک بحرانی را سپری کرده و یا یک نوع غلطی از سیاست را پشت سرگذاشته است و این حالات اتفاق بیفتد. در چند سال اخیر ما شاهد نوعی از آنومی در جامعه ایران بوده‌ایم.

وی ادامه داد: این آنومی سبب شده است که میزان آسیب‌های اجتماعی بالا برود. من این آنومی را حاصل  سیاست‌های نئولیبرال می‌دانم یعنی در واقع پیاده کردن سیاست‌های نئولیبرالی دولت قبلی بود و مجلس دهم که از این سیاست‌ها حمایت می‌کرد. اساسا این سیاست‌ها به مستقر کردن نوعی از آنومی در جامعه انجامید.

رییس فراکسیون آسیب‌های اجتماعی مجلس ادامه داد: نتیجه این سیاست‌ها این شد که آسیب‌های اجتماعی بالارفت؛ یعنی آن نئولیبرالیسم به آنومی منجر شد. انواع و اقسام آسیب‌ها حاصل آن است.خودکشی‌ها نیز حاصل آن است در واقع فقر نیز حاصل آن است. وجود نقاط بحرانی، اعتیاد و… حاصل همان آنومی است که ایجاد شده است. لذا باید با یک رویکرد بلند مدت چه در قانون‌گذاری، چه در سیاست‌گذاری وچه در اجرا به آن بپردازیم تا رفع شود.

نادری خاطرنشان کرد: ما در فراکسیون آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این دوره سعی‌مان بر این بود که ریشه‌ای به این موضوع نگاه کنیم و هم نگاه اقتصادی، قانون‌گذاری و هم نگاه نظارتی داشته باشیم. نخست این پدیده را اقتصادی دیدیم، چراکه از نظر من اقتصاد بسیار مهم است و خیلی از این آسیب‌ها ناشی از فقر است. همچنین با رویکرد حل مسئله به موضوع نگاه کنیم. طبیعتا قانون و سیاستی که تدوین شود وقتی انجام می‌شود، در بلند مدت خود را در حوزه آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد، لذا باید صبر کرد و ببینیم که نتیجه چه خواهد شد.

انتهای پیام

کد خبر 18343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =