کد خبر 4427
۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷

قاسم پور:

در برخی آسیب‌ های اجتماعی هنوز متولی اصلی مشخص نیست

در برخی آسیب‌ های اجتماعی هنوز متولی اصلی مشخص نیست

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی گفت: از کانال‌های مختلفی در رابطه با زنان سرپرست خانوار آمار گرفتیم اما بعضا آمارها با هم همخوانی ندارد. در واقع بحث فقدان آمار معتبر برای برنامه ریزی اجتماعی جدی است. به تعبیری می‌توان گفت که در برخی آسیب‌ های اجتماعی هنوز متولی اصلی مشخص نیست.  

به گزارش نمایندگان ما، فاطمه قاسم پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام که با همکاری دانشگاه شاهد  و سازمان امور اجتماعی در وزارت کشور برگزار شد، مشکلات "اعتبارات" را از جمله مهم ترین مشکلات حوزه مدیریت آسیب‌های اجتماعی دانست و اظهار کرد: دستگاه های متولی در امر آسیب های اجتماعی نگاهی جزیره‌ای دارد. سال گذشته در مجلس حداقل بودجه‌ای را به بودجه سنواتی آسیب‌های اجتماعی  اضافه کردیم اما بعضا این بودجه که قرار بود خرج کار فوق العاده در حوزه آسیب های اجتماعی شود صرف اقدامات دیگر می‌شود، چراکه نگاه ما حل مساله آسیب‌های اجتماعی نیست بلکه نگاهمان به انجام حداقل مسئولیت هایی است که در سیستم برایمان تعریف شده است.  

وی با بیان اینکه ما اهتمام جدی به مساله آسیب های اجتماعی نداریم، ادامه داد: این عدم اهتمام جدی مهم ترین مساله ما است. شیوه حکمرانی ما هم غلط است به طوری که ما ادای دین به آسیب‌های اجتماعی اجتماعی را در حد ارائه برخی بیلان های کاری سطحی تقلیل می‌دهیم.  

قاسم پور پور در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: ما هنوز نمی‌دانیم حذف ارز ترجیحی در کنار نداشتن دقیق سامانه جامع ایرانیان چه مشکلاتی ایجاد می‌کند چراکه نمی‌دانیم برخی از این تصمیمات مهم اقتصادی حتی اگر تصمیمات درستی هم باشند در کنار نبود سامانه جامع ایرانیان ممکن است چه عوارضی داشته باشند. درواقع ما فاقد مدل و الگو حکمرانی در آسیب های اجتماعی هستیم و این نداشتن الگو حکم رانی ما را با چالش‌های اساسی مواجه می‌کند.  

رئیس فراکسیون زنان و خانواده با بیان اینکه شاید مهم ترین مساله در حوزه آسیب های اجتماعی این است که در امور اجتماعی همواره مسائل اقتصادی دیده می‌شود، افزود: اگرچه مساله معیشت و امور اقتصادی مهم است و حتما کاهش فقر منجر به کاهش مسائل اجتماعی می‌شود اما پرداختن به مساله آسیب های اجتماعی باید متناسب با رویکرد حضرت آقا در اولویت کشور باشد که متاسفانه این امر را در دولت ها شاهد نبوده‌ایم.  

وی با بیان اینکه بعضا در وزارتخانه‌هایی که جنس اجتماعی دارند نیز برای تصمیم گیری در حوزه آسیب‌های اجتماعی اراده‌ای دیده نمی‌شود و تصمیمات از منظر اقتصادی ارزیابی می‌شوند، خاطر نشان کرد: از جمله مسائل جدی ما "الگو مداخله" است. بیش ازپنج سال از تشکیل شورای اجتماعی کشور به دستور مقام معظم رهبری می‌گذرد و در کنار چالش‌های جدی و نقدهایی که به این شورا می‌شود اما تلاش این شورا بر این بوده که کار ستادی خود را به خوبی انجام دهد. اما آنچه اکنون نیاز داریم الگو مداخله مقابله با آسیب های اجتماعی است.  

قاسم پور در پایان سخنان خود به نبود آمارهای معتبر در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز اشاره و تصریح کرد: برای مثال از کانال‌های مختلفی در رابطه با زنان سرپرست خانوار آمار گرفتیم اما بعضا آمارها با هم همخوانی ندارد. در واقع بحث فقدان آمار معتبر برای برنامه ریزی اجتماعی جدی است. به تعبیری می‌توان گفت که در برخی آسیب‌ های اجتماعی هنوز متولی اصلی مشخص نیست.  

در برخی آسیب‌ های اجتماعی هنوز متولی اصلی مشخص نیست

انتهای پیام

کد خبر 4427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =