کد خبر 6240
۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶

بررسی مشکلات استان فارس در نشست هم‌اندیشی با مسئولان اجرایی

بررسی مشکلات استان فارس در نشست هم‌اندیشی با مسئولان اجرایی

رئیس و تعدادی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس در نشست هم‌اندیشی با مسئولان اجرایی مشکلات مردم شهرستان‌های استان فارس در حوزه انرژی و آب را بررسی کردند.

به گزارش نمایندگان ما، رئیس و جمعی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی طی دو روز از طرح‌های بخش انرژی و آب شهرستان‌های استان فارس بازدید کردند.

بر اساس این گزارش جلسه جمع‌بندی نظارت میدانی دو روزه اعضای کمیسیون انرژی به شهرستان‌های استان فارس امروز پنجشنبه ۵ خرداد ماه با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز، معاون آبفای وزیر نیرو و معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، استاندار فارس و جمعی از مدیران ملی و منطقه‌ای برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز ضمن خیر مقدم به اعضای کمیسیون انرژی و نمایندگان استان فارس گفت: باید از روحیه خستگی‌ناپذیر اعضای این کمیسیون که در استان‌های مختلف حاضر می‌شوند و نحوه اجرای پروژه‌ها را بررسی و بر تکمیل آنها تأکید دارند، تقدیر کرد.

وی با بیان اینکه استان فارس در معادلات اقتصادی جایگاه خاص و برجسته‌ای دارد، افزود: امیدواریم با رهنمودهای اعضای کمیسیون انرژی برنامه‌های این حوزه را به درستی اجرایی کنیم.

این گزارش می‌افزاید؛ فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس در ادامه از مردم شریف استان فارس، اعضای کمیسیون انرژی مجلس، استاندار، معاون عمرانی استاندار و وزارتخانه‌های نیرو و نفت و معاونان این وزرا، فرمانداران و سایر مسئولان استانی به دلیل میهمان نوازی تشکر کرد.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هدف کمیسیون‌های تخصصی مجلس از نظارت‌های میدانی ضمن عرض خسته نباشید و نظارت بر نحوه انجام کار، اعلام آمادگی برای رفع موانع تقنینی و ایجاد بستر مناسب برای تأمین مالی پروژه‌ها است.

وی اضافه کرد: از آنجا که دولت باید وسط میدان به جنگ مشکل برود، ما نیز بایستی موانع پیش روی دولتمردان را برداریم تا دولت بتواند با حمایت‌های حداکثر بهترین خدمات را به مردم ارائه کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه یکی از دلایل سفر ما تعیین اقداماتی است که می‌توانیم در حوزه رفع موانع انجام دهیم، ادامه داد: اگر بعد از نظارت‌های میدانی جلساتی با وزرا، معاونان و مسئولان برگزار نکنیم و اجرای مصوبات را دنبال نکنیم، بهتر است سفر انجام نگیرد اما باید به این نکته توجه کرد که ما اجرای مصوبات را پیگیری می‌کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ما به دنبال کمک به استان‌ها هستیم؛ برخی از مصوبات این نظارت‌ها در جلساتی که با وزارتخانه برگزار می‌شود، برخی دیگر در جلسات کمیسیون انرژی و مابقی در جلسات مختلف وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی اضافه کرد: حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه برای حوزه نفت و ۸۰ میلیارد دلار برای حوزه گاز نیاز داریم، متأسفانه اکنون با ناترازی در حوزه انرژی روبرو هستیم.

حسنوند: هدف از نظارت های میدانی اعلام آمادگی برای رفع موانع تقنینی و کمک به تأمین مالی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام است

حسنوند با اشاره به نقش دیپلماسی انرژی به سفر اخیر وزیر نفت اشاره کرد و یادآور شد: در این سفر مطرح شد که بزرگترین پالایشگاه آمریکا لاتین با تولید یک میلیون بشکه نفت را در دست گرفته و کار بازسازی آن را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه باید منابع مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت‌های آب، برق و گاز در شهرک‌های صنعتی تأمین شود، اضافه کرد: برقراری امنیت اقتصادی برای اجرای پروژه ها ضرورت دارد، همچنین ما به دنبال رعایت مسئولیت‌های اجتماعی هستیم.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در ادامه این جلسه با اشاره به مشکلات موجود در حوزه برق، نفت و گاز افزود: بخشی از مشکلات مردم در حوزه آب با خط انتقال آب به خرامه و زرقان رفع می‌شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس ادامه داد: تصفیه‌خانه شیراز وضعیت مناسبی ندارد و باید زمینه توسعه و تأمین اعتبار برای تحقق این مهم را پیگیری کنیم.

بر اساس این گزارش در ادامه ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت: استان فارس به عنوان عقبه مناطق نفت‌خیز کشور است؛ از ابتدای دولت نهم تصمیمات خوبی برای مناطق نفت‌خیز و عقبه آنها گرفته شد بخشی از آنها اجرایی شد اما بخشی نیز اجرایی نشد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه استان فارس از مناطق نفت‌خیز پشتیبانی می کند اما از ظرفیت این مناطق بی بهره است؛ ۷۵ درصد فرآورده‌های نفتی استان فارس از طریق جاده و با تانکر تأمین می‌شود که این عامل موجب شده هنگام بروز حوادث طبیعی مانند سیل و ... با کمبود فرآورده روبرو شویم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: پالایشگاه استان ما همزمان با ستاره خلیج فارس کلنگ زده شد اما در حال حاضر به راحتی مشاهده می‌شود که پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه چند میلیون لیتر فرآورده تولید می‌کند در حالی که پالایشگاه استان ما همچنان در مرحله کلنگ‌زنی باقی مانده است.

در ادامه این نشست سید موسی موسوی نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس با بیان اینکه امیدواریم نظارت میدانی کمیسیون انرژی مشکلاتی از شهرستان‌های استان فارس رفع کند، گفت: در لامرد با مشکل کمبود آب روبرو هستیم به گونه‌ای که حتی از برخی چاه‌ها بیش از حد مجاز برداشت کردیم.

نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس ادامه داد: حدود ۱۴ سال است در این منطقه از نزولات آسمانی بی‌بهره هستیم، اگر با همین رویه ادامه دهیم دو سال دیگر مردم ناچار به کوچ اجباری می‌شوند که انتقال آب از دریا به لامرد و سایر نقاط استان می‌تواند این مشکل را برطرف کند هر چند این پروژه در حال اجرا است اما باید مشوق‌هایی برای این موضوع پیش‌بینی شود.

عبدالعلی رحیمی مظفری در ابتدا ضمن تشکر از حضور رئیس واعضای کمیسیون انرژی، معاونان وزرای نفت و نیرو و مسئولان منطقه‌ای گفت: حمایت‌های اجتماعی یکی از موضوعاتی است که باید با جدیت پیگیری شود. مصوبات این سفر در چندین بند تنظیم شده که می‌توان با تشکیل کمیته‌ای متشکل از نایب رئیس کمیسیون انرژی، اینجانب و مسئولان پارلمانی وزارت نیرو و نفت اجرای این مصوبات را پیگیری کنیم.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما از وزارت نفت و وزارت نیرو انتظار حمایت‌های اجتماعی داریم، ادامه داد: زمانی که از اجرای پروژه انتقال آب به شیراز سخن می‌گوییم مسلماً این پروژه زحماتی برای مردم محلی دارد که باید این مشکلات را رفع کرد.

وی با اشاره به ضرورت جمع‌آوری گازهای همراه ادامه داد: گازرسانی به روستاهای بدون گاز باید در اولویت قرار گیرد؛ مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ دست شما را برای تحقق این مهم باز گذاشت.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی با اشاره به ضرورت مقاوم‌سازی شبکه‌های فرسوده گاز بر پیگیری احداث مرکز داده نفت در مدیریت انبارهای اکتشاف کوار تأکید کرد.

رحیمی مظفری افزود: برای تکمیل سد شهید سلیمانی به تأمین اعتبار و جابجایی روستاها نیاز است که باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: بازسازی و مقاوم سازی شبکه توزیع برق در شیراز، کوار، سروستان، خرامه، زرقان ضروری است و باید کمک‌های ویژه‌ای صورت گیرد. همچنین تخصیص اعتبار برای پرداخت بدهی به پیمانکاران برق ضروری است زیرا یکی از مشکلات کنونی، عدم پرداخت حقوق‌ها است.

وی با بیان اینکه ۲۲ شرکت نفتی در استان فارس مستقر هستند، ادامه داد: باید احداث بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی در دستور کار قرار گیرد، همچنین استانداردسازی و تجهیز بیمارستان کنونی نیز یکی از ضرورت‌ها است.

بر اساس این گزارش احمد مرادی نایب رئیس کمیسیون انرژی در این نشست با اشاره به بازدید و نظارت از شهرستان های استان فارس موضوع آب را یکی از مشکلات اصلی دو شهرستان خرامه و زرقان برشمرد و ادامه داد: خواسته اولیه مردم این منطقه تأمین آب شرب و کشاورزی است. همچنین تأمین حقابه کشاورزان مطالبه دیگری است که باید به آن توجه شود.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی افزود: باید این مجموعه‌ها به اجرای مسئولیت‌های اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته باشند. اجرای خط انتقال آب از سد به منطقه خرامه می‌تواند صرفه جویی بسیاری در حوزه آب ایجاد کند.

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در این نشست گفت: در سروستان سالانه حدود ۳۲ میلیارد تومان گاز می‌سوزد این در حالی است که اگر ۵۰۰ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری شود می‌توان از هدررفت عدد فوق جلوگیری کرد.

بر اساس این گزارش مجید ناصری‌نژاد عضو کمیسیون انرژی با بیان اینکه باید برای پروژه‌هایی مانند پالایشگاه، فاضلاب و ... زمان‌بندی تعیین شود، افزود: مجموعه‌های نفتی باید به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.

 نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه در این بازدید شاهد بودیم که پروژه‌ای از ۳۰ سال پیش نیمه تمام مانده است که باید به این موضوع رسیدگی شود.

همچنین علیرضا ورناصری قندعلی با اشاره به ضرورت جلوگیری از خام‌فروشی اضافه کرد: در حال حاضر طرح‌های نیمه کاره بسیاری در حوزه انرژی وجود دارد که باید با تکمیل آنها از ظرفیت‌شان به درستی استفاده کرد.

نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی و هفتگل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که تا کی باید بر پاشنه آشیل ۱۱۴ سال گذشته تکیه کنیم، افزود: در کشور ظرفیت‌های زیادی موجود است، چرا با وجود اینکه ثروت کنار مردم است اما از آن استفاده نمی شود.

بر اساس این گزارش پرویز محمدنژاد قاضی محله عضو کمیسیون انرژی با اشاره به ضرورت بهره‌وری و استفاده صحیح از انرژی گفت: تراز ما در حوزه آب، برق و گاز منفی است و این تراز منفی تا مدت‌ها جبران نمی‌شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید اقدامات لازم در حوزه حقابه کشاورزان، توسعه و تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب و ساماندهی محصولات انجام شود.

این گزارش می‌افزاید سهراب گیلانی نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی با اشاره به پیگیری مصوبات نظارت‌های میدانی ادامه داد: کمیسیون انرژی تمام تلاش خود را برای همراهی و حمایت جهت حل مشکلات به کار خواهد بست.

در این نشست محمد طلا مظلومی آبرزگه با بیان اینکه باید از ظرفیت پسماندها استفاده کنیم، ادامه داد: حضور میدانی توقع و امید در مردم ایجاد می کند که باید پیگیری مصوبات سفر در اولویت قرار گیرد. همچنین باید با برگزاری جلسات مداوم، عملکرد دستگاه‌ها در این زمینه ارزیابی شود.

نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مسائل مهم اعتماد عمومی است که باید با پیگیری مصوبات و در نظر گرفتن ضمانت اجرایی از لطمه به اعتماد عمومی جلوگیری کرد.

این گزارش می افزاید محمد جوانبخت معاون آب و آبفای وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو در دوره جدید با چند صد پروژه و طرح نیمه تمام روبرو است، ادامه داد: بسته ۳۰۰ طرحی تهیه کردیم تا بتوان در دوره سه ساله با پیش‌بینی اعتبارات مناسب این طرح‌ها را به سامان رسانیم هر چند اقدام مجلس در قانون بودجه سال جاری امیدواری ما را برای تحقق این مهم بیشتر کرد.

وی افزود: با رویکرد خوب دولت به پروژه‌های آبی و کمک بسیار مناسب و شایسته مجلس در قانون بودجه، افق خوبی در بخش آبی کشور خواهیم داشت.

در ادامه همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در این جلسه با اشاره به ضروت توجه به تأمین اعتبارات برای احداث پست GIS ضرورت دارد؛ همچنین برق‌رسانی به امامزاده محمد(ع)، شهرک‌های صنعتی در دستور کار قرار دارد.

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس در این نشست با اشاره به ضرورت تدوین طرحی جامع در حوزه آب گفت:  در حال حاضر شهرک صنعتی شیراز با ۱۵ درصد ظرفیت فعالیت می‌کند و با همین ظرفیت اشتغال بسیاری ایجاد کرده است. حال این سوال ایجاد می‌شود که اگر این شهرک با تمامی ظرفیت خود فعال شود، چه میزان اشتغال ایجاد می‌کند،   قطعاً بیکار دیگری در استان نخواهد بود.

وی افزود: مجموعه‌ها باید به اجرای مسئولیت‌های اجتماعی خود توجه ویژه‌ای داشته باشند و حداقل ۱۰ درصد سود خالص خود را صرف رفاه مردم آن منطقه کنند.

غلامرضا شاه کرمی مدیر کل مجلس وزارت نفت در این نشست با تشکر ویژه از اعضای کمیسیون انرژی، به کمک مجلس به حوزه نفت در بودجه اشاره کرد و ادامه داد: اگر این کمک در تصویب بودجه شکل نمی‌گرفت نمی‌توانستیم پاسخگوی توقعات و اجرای مسئولیت‌های اجتماعی باشیم.

این گزارش می‌افزاید علاوه بر حضور جمعی از اعضای کمیسیون انرژی و برخی از نمایندگان استان فارس در این نظارت میدانی، محمد جوانبخت معاون امور آب و آبفا، همایون حائری معان امور برق و انررژی وزارت نیرو، اسدالله راشدی مدیر کل امور مجلس وزارت نیرو، مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز، علی زیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی، غلامرضا شاه کرمی مدیرکل مجلس وزارت نفت، غلامرضا خوانساری مدیر کل نظام تأمین و تجاری سازی فناوری، نیز در این بازدید میدانی حضور داشتند. 

انتهای پیام

کد خبر 6240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =