کد خبر 6360
۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷

عزیزی:

منابعی که از فارس خارج می‌شود باید به استان بازگردانده شود

منابعی که از فارس خارج می‌شود باید به استان بازگردانده شود

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس گفت: منابعی که از فارس خارج می‌شود باید به استان بازگردانده شود تا از طریق آنها واحدهای بزرگی مثل آی. تی. ام. سی و آی. تی. آی که در گذشته منشا تحول بودند احیاء شوند.

به گزارش نمایندگان ما، ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی،  عصر چهارشنبه ۱۱ خرداد در نشست فعالان اقتصادی و تشکل‌های بخش خصوصی فارس با وزیر اقتصاد درخواست کرد: مطالبی که از سوی فعالین اقتصادی فارس مطرح شد جمع‌آوری و کمیته‌ای در وزارت اقتصاد برای پیگیری این مسائل تشکیل و ۶ ماه بعد خروجی این جلسه گزارش شود.  

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه به موضوع واگذاری برخی از واحدهای صنعتی استان در گذشته توجه جدی شود زیرا استان فارس از این جهت آسیب جدی دیده است، اظهار کرد: واحدهای بزرگ ما مثل آی. تی. ام. سی، آی. تی. آی، کارخانه نوبت نباتی نرگس شیراز و کارخانه آزمایش به حراج گذاشته شد و مشکلاتی زیادی برای جامعه کارگری فارس ایجاد کرد.  

عزیزی با بیان اینکه انتظار داریم که سازمان خصوصی‌سازی پرونده این واگذاری‌ها را دوباره بازگرداند و بررسی کند و جاه‌هایی که خلاف ضوابط و مقرارت بوده یک بررسی جامع شود، گفت: درخواست داریم که واگذاری‌های فارس از دهه ۶۰ به بعد مورد بررسی جامع قرار گیرد.

او بیان کرد: منابعی که استان خارج می‌شود باید به استان بازگردانده شود تا از طریق آنها واحدهای بزرگی مثل آی. تی. ام. سی و آی. تی. آی که در گذشته منشا تحول بودند احیا شوند.  

جعفر قادری نیز در این نشست خواهان حضور پررنگ‌تر و موثرتر وزیر اقتصاد در بین فعالان اقتصادی شد و اظهار کرد: رشد ۸ درصدی که شما هدفگذاری کرده‌اید الزاماتی دارد با این مسیری که دارید می‌روید به رشد ۴ درصدی هم نمی‌رسید.  

او با بیان اینکه در بحث تسهیل در فضای کسب و کار دولت باید جدی‌تر وارد شود زیرا الان سیستم اداری ما قفل است باید یک خورده در این زمینه جرات و جسارت به خرج داد، افزود: حقوق گمرکی و سود بازرگانی را به فوریت فرستادین به مجلس ولی باید در جلسه سران قوا ببرید و تعیین تکلیف کنید تا فعالان اقتصادی را نجات دهید.  

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس با بیان اینکه وام ودیعه مسکن، وام ازدواج و غیره زمانی ارزشمند است که اشتغال و تحرک اقتصادی باشد، افزود: رر بحث افزایش حداقل حقوق، روند شورای عالی کار باید سریع اصلاح شود شما می‌گویید سه تا نماینده کارگر، سه تا نماینده کارفرما، وزیر تعاون و دوتا نماینده پیشنهادی به تصویب هیئت دولت در شورای عالی کار حضور داشته باشد ولی به جای این دونفر باید وزیر اقتصاد و رئیس برنامه و بودجه حضور یابند زیرا بخش عمده‌ای از کارگران در بخش دولتی است.  

او بیان کرد: استان فارس استان نفت‌خیز و گازخیز است ولی از گاز سهم ۳ درصد نداریم که باید در برنامه ششم مدنظر باشد.

قادری با بیان اینکه نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی ما در فارس خیلی پایین است که یکی از دلایل آن عدم همراهی بانک‌های خصوصی است از وزیر اقتصاد درخواست کرد که این موضوع را در تهران حل و فصل کند.  

حسین حسین‌زاده، نماینده مردم لارستان، خنج، گراش، اوز و جویم در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه  بیان کرد:  رشد نقدینگی از سال ۵۷ تاکنون ۱۵ هزار برابر و رشد دلاری نیز ۴ هزار برابر شده است یعنی تقریبا نزدیک به رشد نقدینگی در تولید شده است.  

او اظهار کرد: انقدر پول بدون پشتوانه چاپ شده و نقدینگی زیاد شده است که اگر با همین فرمان جلو برویم پیش‌بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۴ به نقدینگی به ۱۹ هزار همت برسد و این یعنی نرخ دلار حداقل باید ۴ برابر باشد.  

حسین‌زاده با بیان اینکه الان صادرات صنایع تبدیلی و کشاورزی نزدیک به صفر است و اگر با همین فرمان برویم اقتصاد کشور با چالش روبه‌رو می‌شود، گفت: ما عراق، افغانستان و همسایه‌های خود را می‌بینیم یعنی امتحان الهی فقط برای ایران است؟ بنابراین لازم است که وزارت اقتصاد با کمک فعالین بخش خصوصی برنامه بلندمدت برای بهبود اقتصاد کشور داشته باشد.

انتهای پیام

کد خبر 6360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =