کد خبر 6409
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳

بانکی‌پور:

اصفهان میدان امام و چهار باغ نیست؛ محرومیت در چند قدمی شهر اصفهان است

اصفهان میدان امام و چهار باغ نیست؛ محرومیت در چند قدمی شهر اصفهان است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:نقاطی از اصفهان در بین گروه‌های جهادی از نظر محرومیت مشهور است. من بارها به نمایندگان هم گفته‌ام که اصفهان میدان امام و چهار باغ نیست؛ محرومیت در چند قدمی شهر اصفهان است.

به گزارش نمایندگان ما، امیر حسین بانکی‌پور نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، در نشست خبری ظهر امروز خود که در محل دفتر مجمع نمایندگان اصفهان برگزار شد درباره عدم وجود بودجه اختصاصی برای زاینده‌رود در ردیف های بودجه اصفهان و احتمال روی کاغذ ماندن مصوبات سفر آتی رئیس جمهور درباره آب اصفهان به دلیل این نقص قانونی، اظهار کرد: در ردیف‌های منابع بودجه، همیشه عنوان برخوردار به اصفهان داده می‌شده، این‌طور که در مصرف ردیف‌های پایین و در مالیات ردیف‌های بالا به اصفهان داده می‌شده است.

 اصفهان میدان امام و چهار باغ نیست

وی با بیان اینکه به بهانه برخورداری در بودجه رفتار بدی با اصفهان می‌شده است، ادامه داد: بی شک محرومیت‌زدایی نگاه اعتقادی ما است، اما اینکه فکر کنیم محرومیت‌ها در جغرافیای مرزی یا خاص تعریف می‌شود اشتباه است، چون سخت‌ترین محرومیت‌ها در بخش‌هایی از خود اصفهان اتفاقاً وجود دارد، حتی نقاطی از اصفهان در بین گروه‌های جهادی از نظر محرومیت مشهور است. من بارها به نمایندگان هم گفته‌ام که اصفهان میدان امام و چهار باغ نیست؛ محرومیت در چند قدمی شهر اصفهان است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه تبعیض به اصفهان آسیب زده است، اضافه کرد: متأسفانه سال گذشته و امسال، اصفهان یک کرسی در کمیسیون تلفیق بودجه نداشت و این ایراد به مجمع نمایندگان استان وارد است، چون بخش عمده تصمیم‌گیری‌ها درباره بودجه در تلفیق اتفاق می‌افتد نه در صحن، و سال گذشته از استان اصفهان فقط حاجی دلیگانی در کمیسیون تلفیق مجلس حضور داشت و امسال هم فقط طباطبایی‌نژاد، و این برای همه نیازهای استان کافی نبود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجمع نمایندگان باید برای حضور دو یا سه نماینده در تلفیق بودجه برنامه ریزی می‌کرد، خاطر نشان کرد: شیوه انتخاب نماینده در تلفیق مجمعی نیست، بلکه استانی است و تصمیم‌گیری برای آن در کمیسیون‌ها اتفاق می‌افتد، اما می‌شود از قبل دو یا سه نماینده را مشخص کرد و برای انتخاب آنها از سوی کمیسیون هم برنامه‌ریزی کرد که این کار اتفاق نیفتاد و این ایراد وارد است که برای حضور نمایندگان بیشتر از استان در کمیسیون تلفیق، مجمع نمایندگان استان برنامه‌ای نداشت.

بانکی سپس به مقایسه ردیف بودجه اصفهان با سایر استان‌ها پرداخت و گفت: قرار بود بودجه اصفهان ۳۵ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۱۰۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که البته با شش هزار میلیارد تومان افزایش در قانون به رقم ۴۱ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است، البته استان‌هایی مانند خوزستان، فارس، کرمان، تهران و سیستان و بلوچستان بودجه بیشتری از در مقایسه با اصفهان دریافت کرده‌اند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، استان خوزستان را که توانسته بودجه بیشتری نسبت به اصفهان به خود اختصاص دهد، را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: این استان از نظر وضعیت فاضلاب اوضاع بسیار نامناسبی دارد، آب زیادی به خوزستان می‌رود، اما بخش عمده‌ای از این آب با فاضلاب ادغام می‌شود و اگر وزارت نیرو کل بودجه فاضلاب همه کشور را هم به بازسازی شبکه فاضلابی خوزستان اختصاص دهد باز هم کم است.

بانکی پور در خصوص انتقادها به مدل اجرایی استاندار اصفهان، گفت: قرارم این است که در این نشست درباره افراد دیگر صحبت نکنم، چون مصداق غیبت است و آنها در این جلسه حضور ندارند؛ من در این جلسه به سوالات شخصی مربوط به خودم پاسخ می‌دهم.

 سوال دیگر از سر لیست نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی معطوف به حضور کم رنگ او در وقایع مربوط به استان و شهر بود، اینکه آیا یک انتخاب برای تاکید بیشتر بر موضوع جوانی جمعیت است؟ که بانکی‌پور گفت: من بی تفاوت نیستم؛ شهرستان اصفهان بر خلاف آنچه پیش از نمایندگی تصور می‌کردم بسیار گسترده است؛ از اینجا تا شهرکرد ۵۰ دقیقه راه است، اما در شهرستان اصفهان نقاطی وجود دارد که تا مرکز شهر دو ساعت و نیم فاصله است و ۸۰ درصد مردم این نواحی زیر پوشش کمیته امداد هستند، برق ندارند و تمام آرزویشان برق‌دار شدن است و خیلی از پیگیری‌های‌مان هم به نتیجه رسیده است.

۹۰ درصد دیدارهای من خارج از استان درباره موضوع جوانی جمعیت است

وی ادامه داد: شاید ۹۰ درصد دیدارهای من خارج از استان درباره موضوع جوانی جمعیت است، اما ۹۰ درصد بازدیدهای درون استانی من مربوط به مسئله مردم اصفهان است؛ در دوران نمایندگی هر سال پنج بار به زینبیه و حصه و دارک و دیگر نواحی محروم شهرستان رفته‌ام؛ هر بار در یک مسجدی با مردم دیدار کرده‌ام؛ تا به‌حال اشتغال حدود ۲۰ نفر و وام ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر را درست کرده‌ام، اما تز فکری‌ام این نیست که این مسائل رسانه‌ای شود؛ طرح جوانی جمعیت را هم مخالفان طرح مطرح کردند نه خود من.

بانکی‌پور با تاکید بر اینکه مسئله آب برایم بسیار مهم بوده، اما با موضع‌گیری کلان مخالفم، اضافه کرد: شاید هیچ نماینده‌ای به اندازه من برای آب مذاکره نکرده است، من تا به حال پنج بار با وزیر نیرو درباره آب حرف زده‌ام، گفت‌وگوهای نزدیک انجام داده‌ام، اما باورم این بوده که لازم نیست این‌ها رسانه ای شود؛ چرا!؟ چون در استان های همجوار حساسیت‌هایی وجود دارد و ممکن است فردا نمایندگان از این جو رسانه‌ای سود ببرند و نمایندگانی پیش وزیر نیرو بروند و در کار ما اختلال ایجاد شود؛ اگر اثر بخشی کارها گفته شود سریع پادزهر آن تولید می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره این عقیده که لابی نمایندگان اصفهان در مجلس ضعیف است، تصریح کرد: متاسفانه برخی پدیده‌های زشت در فضای سیاسی قابل انکار نیست، برخی اعمال نفوذهای غلط وجود دارد، گاه کسی لابی مثبتی برای همراه کردن دیگران برای کار صحیحی انجام می‌دهد؛ این خوب است چون ۲۷۰ نماینده مجلس هم فی‌البداهه درباره چیزی رای نمی‌دهند؛ اگر لابی برای احقاق حقی انجام شود، خیلی هم خوب است، صحن علنی فضای ۱۰ یا ۱۵ نفره یک کمیسیون نیست، اما برای یک تصمیم گیری کلان باید جدا جدا با افراد صحبت کنیم.

بانکی‌پور در عین حال درباره وجود لابی منفی در مجلس گفت: در لابی منفی فرد یا افراد خواسته‌ای را مطرح می‌کنند که می‌دانند به‌صورت طبیعی مطرح شدن آن عادلانه نیست، اما آن را شروع می‌کنند و برای اجرایی شدنش این فرد و آن فرد را می‌بینند که این خودش یک آفت است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از اصفهان ستیزی به‌عنوان یک آفت اثرگذار در تصمیم گیری ها یاد کرد و ادامه داد: در عالم سیاست بر خلاف فرهنگ اصفهان ستیزی هست، البته آن زرنگ نمایی‌هایی هم که ما اصفهانی ها داریم کار دستمان داده است، آنها می‌گویند اصفهانی ها زرنگند و ما هم خوشمان می آید و می‌خندیم در حالی که همین زرنگ‌نمایی در دیگران رفته رفته ایجاد می کند که خب اصفهانی به حق خود به اندازه کافی رسیده اند حالا نوبت دیگر استان ها است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که هماهنگی بین نمایندگان استان کمتر دیده می شود، تصریح کرد: این نقد هم به جا است؛ باید یکی دو نماینده در بین نمایندگان علمدار آب شوند و سایرین هم به دنبال آنها حرکت کنند، یکی بگوید بن بروجن، دیگری بگوید حواسمان به گلاب باشد و دیگری درباره بهشت آباد حرف بزند بی فایده است، این تفرق آرا کار دست ما می دهد و این یک آفت است، ما در بین کنشگران از عوامل اجرایی دایره استانداری و نمایندگان و دیگر فعالان به وحدت کلمه و راهکار نرسیدیم در عین اینکه همه می گوییم آب اولین مساله استان است.

بانکی پور با بیان اینکه در اصفهان نظریه‌پرداز و صاحب‌نظر زیاد هست و به همین دلیل هم نظرات یکدیگر را به سختی می پذیرند، تاکید کرد: وقتی همه صاحب نظر هستند نمی توان آن را ید واحده کرد، کسی می گفت در اصفهان بزرگ‌تر وجود ندارد؟ جواب شنید که در اصفهان کوچکتر وجود ندارد؛ این همه همه قله‌اند؛ دامنه هایشان کنار هم قرار می گیرد اما قله ها کنار هم قرار نمی گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیا اینکه در اصفهان همدلی و وحدت درباره آب وجود ندارد، ادامه داد: کار درباره آب زیاد شده است اما اصفهان در چهار دولت گذشته از نظر آب ضربه خورده است؛ دولت ها شکل عوض کرده‌اند، اما سیاست‌هایشان به آب اصفهان ضربه زده است

با اشاره به طرح بن بروجن به عنوان یکی از چالش های حال حاضر آب اصفهان گفت: نمایندگان استان اصفهان موضع گیری خود را نسبت به طرح بن-بروجن اعلام کرده اند؛ طبق قوانین شورای عالی آب ایجاد کردن مصرف و بارگذاری جدید برای زاینده رود بدون در نظر گرفتن منبع جدید، ممنوع است و متاسفانه وزارت نیرو مدت ها است این مساله را رعایت نمی کند.

وی در عین حال مساله آب شرب را مستثنا دانست و ادامه داد: درباره آب شرب موضع همه نمایندگان روشن است که آب باید به همه مناطق اصفهان اعم از اصفهان، یزد، چهارمحال و خوزستان برسد. اما دیده می شود که مجموعه آب پیشبینی‌ شده برای استان های دیگر گاه صرفا مخصوص شرب نیست؛ این اعتراض ما هم هست ونسبت به آن اطلاعیه و بیانیه هم داده ایم.

 نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در موضوع آب همه باید ملتزم به قانون باشند، تاکید کرد: وقتی قانون می‌گوید که بارگزاری جدید برای زانیده رود نباید اتفاق بیفتد، دولت باید خود را ملزم به اجرای آن ببیند، موضوع دیگر بحث شفافیت است؛ تابلوی منابع و مصارف آب را وزارت نیرو هر سال مشخص می کند، اما تابلوی تحقق ‌مصارف را مشخص نمی کند؛ وزارت نیرو مشخص میکند چه مقدار باید برداشت شود اما سهم برده شده را مشخص نمی کند و این به دلیل عدم شفافیت است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شفافیت باعث روشن شدن این مساله می شود که شهرکرد، یزد، اصفهان و حتی صنعت چه مقدار آب از سهم خود را دریافت کرده اند؛ و این کار اصلا سختی هم نیست، همین شفافیت باعث کنار رفتن ذهنیت ها و درگیری های بین مردم در استان های مختلف می شود

بانکی با اعتقاد به اینکه در سیاست گذاری مسائل حوزه آب عدالت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اضافه کرد: بله در برخی سال ها واقعا وضعیت خشکسالی شدیدتر حاکم می شود، ما هم انتظار نداریم دقیقا همان مصرف پیشبینی شده محقق شود اما این انتظار داریم تخصیص آب در همه تابلوهای مصرف و روی دوش همه مصرف کنندگان نصف شود نه آنکه بالا دست استفاده کند و چیزی به پایین دست نرسد، این تصور اشتباه نگاه برخی مسئولان کشور بوده و هست.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال خشک سالی انتظار نداریم آب شرب نصف شود اما حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش تخصیص اتفاق بیفتد یا اگر در بخش صنعت کاهش مصرف آب امکان پذیر نیست حالا که از آب کشاورز کم گذاشته شده، خسارت جبران از صنعت گرفته شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نگاه اصفهان به آب ملی و نه بخشی است، خاطر نشان کرد: در دیدار با رییس جمهور و وزرا هم بارها گفته شده که آنچه برای اصفهان به دنبال آن هستیم شهری یا استانی نیست ما همان نگرانی برای آب اصفهان را برای همه جای ایران هم داریم و دنبال ضایع کردن حق کسی نیست؛   با این همه امام خمینی (ره) به ملت ما یاد دادند که نه ظلم کنیم و نه ظلم را بپذیریم این مساله را باید درون خود هم رعایت کنیم و ما قطعا جلوی قانون گریز خواهیم ایستاد.

بانکی‌پور با بیان اینکه موضع‌گیری‌های رسانه‌ای درباره آب تا به حال بی‌نتیجه بوده است، اضافه کرد: آیا بالاتر از این بود که هر ۲۰ نماینده استان اصفهان یکجا استعفا دادند؟ اما آیا نتیجه داشت؟ این مسئله باید در لایه‌های تصمیم‌گیری و فنی با تعامل و توافق مسئله را حل کرد، چون با نفاق و ایجاد درگیری و داد و بیداد و کشمکش مسئله آب حل نمی‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید نسبت به مسئله آب به درک متقابل بین تصمیم‌گیران استانی حاصل شود، گفت: من نمایندگان استان‌های همجوار را به اصفهان آوردم، حتی زمانی که کشاورزان اصفهانی کف زاینده‌رود تجمع کرده بودند با رعایت مسائل امنیتی و به‌صورت ناشناس این بازدید اتفاق افتاد. به نماینده‌ها گفتم بیایید در دل مردم و مسئله را ببینید و اظهارنظرها را بشنوید، آثار فرونشست در آثار باستانی اصفهان را به آنها نشان دادم، به‌طوری که نماینده مردم آبادان در مجلس دادش بلند شد که این‌ها آثار باستانی اصفهان نیست، این‌ها متعلق به کل کشور است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

کد خبر 6409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =