کد خبر 6555
۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰

گزارش اختصاصی؛

قاسمی، رستمِ این راه نیست/ بلاتکلیفی مناصب کلیدیِ وزارت راه و شهرسازی

قاسمی، رستمِ این راه نیست/ بلاتکلیفی مناصب کلیدیِ وزارت راه و شهرسازی

بلاتکلیف ماندن مناصب کلیدی وزارتخانه مهمی چون راه و شهرسازی علاوه بر بی کفایتی در اداره وزارت، برخلاف ماده ۹۴ قانون مدیریت خدمات کشوری است.  

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: وزارت راه و شهرسازی از جمله وزارتخانه های کلیدی و مهمی است که با زندگی و جان و رفاه مردم در ارتباط مستقیم است. از امنیت جاده و راه ها و خطوط ریلی و هوایی گرفته تا تهیه مسکن که رکن اصلی و اساسی معیشت هر جامعه ای محسوب می شود.  

یکی از اصلی ترین و مهمترین شعارهای انتخاباتی دولت تهیه مسکن بود. دولت سیزدهم با شعار ساخت یک میلیون واحد مسکن در هر سال حساب بزرگی روی این وزارتخانه باز کرده بود که با وجود مشکلات عدیده ای که این وزارتخانه با آن روبرو است، رسیدن به این شعار بسیار بعید و دور از انتظار می باشد.

متاسفانه در طول این چند ماه گذشته کارنامه قابل قبولی از این وزارتخانه و وزیر آن مشاهده نشد. از همان ابتدای کار وزیر راه برنامه مشخصی برای این وزارتخانه ارائه نکرد و موجب شد انتقادات فراوانی در این خصوص متوجه وی شود. از جمله اینکه این وزیر کابینه بیش از اینکه انتظار کرسی وزارت راه را داشته باشد انتظار کرسی وزارت نفت را می کشید.

قاسمی، رستمِ این راه نیست/ بلاتکلیفی مناصب کلیدیِ وزارت راه و شهرسازی

** رستم قاسمی کاملاً وزارت راه و شهرسازی را رها کرده است

کار تا جایی پیش رفت که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم رکورددار بیشترین تعداد سوال و تذکر از طرف نمایندگان مجلس شورای اسلامی بین اعضای کابینه شد. حرف و حدیث ها به همینجا ختم نشد و از گوشه و کنار خبرهایی به گوش می رسید مبنی بر اینکه ۸۰ درصد افرادی که در وزارت راه و شهرسازی جذب شده اند فاقد تخصص و تجربه لازم هستند.

این عدم تجربه منحصر در بدنه وزارتخانه نمی باشد بلکه در سطح مدیریتی نیز چنین است. گفته می شود اغلب افرادی که با رستم قاسمی وارد مدیریت‌های وزارت راه شده‌اند،  فارغ التحصیل علوم سیاسی هستند و یک روز سابقه مسکن و راه ندارند. این موضوع به معنی این است که از تخصص لازم در زمینه راه و شهرسازی برخوردار نیستند.

علاوه بر این، عدم تغییر منصوبین وزیر سابق نیز از ایراداتی است که به این وزیر وارد می باشد. به طوری که مدیر سابق گروه سیاستگذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت در این باره اظهار داشته: اگر قرار است تغییری در مدیران وزارت راه اتفاق بیفتد با دست فرمان فعلی انجام نشود بهتر است. هنوز منصوبین وزیر سابق راه و شهرسازی در وزارتخانه همه کاره هستند و عملیات عمرانی وزارت خانه بر دوش مدیران دولت قبل است!

همچنین فداحسین مالکی درباره رستم قاسمی و انتصاباتش بیان کرده: وزارت راه و شهرسازی یکی از وزارتخانه‌های مهم و کلیدی و پر حجم ترین وزارتخانه کشور است، اما رستم قاسمی کاملاً وزارت راه و شهرسازی را رها کرده است زیرا بر کارهای این وزارتخانه مسلط نیست و متاسفانه مدیران باتجربه وزارتخانه را کنار گذاشته و افراد کم تجربه را روی کار آورده است.

قاسمی، رستمِ این راه نیست/ بلاتکلیفی مناصب کلیدیِ وزارت راه و شهرسازی

** تمایلی به وزیرشدن نداشتم

شاید این سخن که «من تمایلی به وزیرشدن نداشتم و روز آخر هم موبایلم را خاموش کرده بودم»، همچنان اعتقاد رستم قاسمی است و هنوز انگیزه ای برای وزیر شدن و وزیر ماندن و به قول خودش ترسی برای حفظ سمتش ندارد، چراکه اوضاع وزارت راه به قدری آشفته و بی سر و سامان است که هم اکنون هفت کرسی مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی از جمله مرکز توسعه و منابع انسانی، مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها و مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی بیش از ده ماه است که توسط سرپرست اداره می شود.  

بلاتکلیف ماندن مناصب کلیدی وزارتخانه مهمی چون راه و شهرسازی علاوه بر بی کفایتی در اداره وزارت، مغایر با قانون مدیریت خدمات کشوری است. چراکه برطبق ماده ۹۴ قانون مدیریت خدمات کشوری؛ تصدی بیش از یک پست سازمانی برای کلیه کارمندان دولت ممنوع می‌باشد. در موارد ضروری با تشخیص مقام مسئول مافوق تصدی موقت پست سازمان مدیریتی یا حساس به صورت سرپرستی بدون دریافت حقوق و مزایا برای حداکثر چهار ماه مجاز می‌باشد.

براساس تبصره این قانون عدم رعایت مفاد ماده فوق‌الذکر توسط هر یک از کارمندان دولت اعم از قبول ‌کننده پست دوم یا مقام صادرکننده حکم متخلف محسوب و در هیئت رسیدگی به تخلفات اداری رسیدگی و اتخاذ تصمیم خواهد شد.

به نظر می رسد که سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کشور باید در این زمینه ورود پیدا کنند و علاوه بر اینکه علت این سستی و اهمال وزیر در انتصاب مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی را بررسی نمایند، اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده ای از لحاظ قانونی برای جلوگیری از  سوء مدیریتهای این چنینی در تمام سطوح عالی کشور اتخاذ نمایند.

خبرگزاری نمایندگان ما، تا برطرف شدن ایرادات اساسی این وزارتخانه پیگیر این موضوع خواهد بود و به نقص ها و نقدهایی که به این وزارتخانه و وزیر آن وارد هست در گزارش‌های آتی خود خواهد پرداخت.
انتهای پیام

کد خبر 6555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    3 0
    واقعا هر چه کشور به جلوتر میرود متاسفانه به جای رشد و توسعه و تغییر ؛ با عقب رفت روبرو شده و این نشان از به کارگیری نیروهای غیر تخصصی و کم تجربه را دارد.....