کد خبر 6455
۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰

گزارش اختصاصی؛

سانحه قطار مشهد-یزد؛ ریل گذاری مدیریت ناکارآمد وزارت راه و شهرسازی/ ضرورت خروج از ریل ناکارآمدی

سانحه قطار مشهد-یزد؛ ریل گذاری مدیریت ناکارآمد وزارت راه و شهرسازی/ ضرورت خروج از ریل ناکارآمدی

وقوع مکرر این سوانح در حوزه حمل و نقل و عدم پاسخگویی و پیگیری جدی این مشکلات در وزارت راه و شهرسازی، تقویت نظارت و ورود دستگاه‌های ناظر و بهارستانی‌ها را به این موضوع ضروری می‌سازد.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: ​​​​​قطار مسافربری مشهد- یزد بامداد امروز(چهارشنبه) ساعت ۵:۳۰ در محور طبس یزد(ایستگاه مزینو) بر اثر برخورد با بیل مکانیکی از ریل خارج شد. بنابر اعلام اورژنس یزد، این حادثه تاکنون ۲۱فوتی و بیش از ۵۰ نفر مصدوم داشته است.

بنابر گزارش ها رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به همراه میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن کشور و فرشید جعفری، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی، عازم محل این حادثه شده‌اند.

روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که اعضای کمیسیون عالی سوانح راه آهن با حضور در محل سانحه خروج قطار مسافربری، در حال بررسی علت دقیق سانحه هستند.

سانحه قطار مشهد-یزد؛ ریل گذاری مدیریت ناکارآمد وزارت راه و شهرسازی/ ضرورت خروج از ریل ناکارآمدی

سوانح ریلی که هر روز تکرار می شود

نخستین بار نیست که وقوع حوادث ریلی در ایران را شاهد هستیم؛ حادثه قطار مسافربری تهران- تبریز در ایستگاه سهند، سانحه قطار در ایستگاه هفت خوان دامغان، آتش سوزی قطار تهران سمنان، سانحه قطار زاهدان – تهران و ... نمونه هایی از سوانح  حمل و نقل ریلی در کشور است در سالهای گذشته است.

اما نگاهی به فهرست سوانح ریلی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون نشان می دهد که بیش از ۳۰ سانحه ریلی درطول یکسال و اخیر اتفاق افتاده است؛ خروج ١١ واگن از خط در  محور میرجاوه – زاهدان در چهارم فروردین ۱۴۰۱، آتش سوزی در قطار گرمسار -تهران در ۲۹ آدر ۱۴۰۰، خروج از  خط یک دستگاه لکوموتیو جی ام در هنگام مانور در هنگام جابجایی واگن های شن کش از خط در ایستگاه آنجیلاوند در ۷دی، خروج از خط ١٤ واگن در شیرگاه مازندران و  برخورد شدید لکوموتیو ۱۲۰-۴۰ با استیم ۰۵۲ در خط مهاجر در در ۸ دی، آتش سوزی ریل باس گرمسار تهران در ۱۳ دی، خرابی مکرر و آتش گرفتن تراکشن موتور محور دوم لکوموتیو ٢٠٠٤ حامل قطار مسافری در ۱۶ دی، خارج شدن یک واگن در ایستگاه اندیمشک در ۲۸ دی، آتش سوزی در قطار مسافربری بندر عباس- مشهد، آتش سوزی لکوموتیو قطار ارومیه در ایستگاه گل تپه در ۴ بهمن و ... نمونه هایی از سوانحی است که در طول یکسال اخیر در کشور اتفاق افتاده است.

وقوع سوانح ریلی متعدد در کشور به ویژه از نیمه دوم ۱۴۰۰ تاکنون خلاء مدیریت و مسئولیت پذیری و بی‌توجهی و سهل انگاری دستگاه های مرتبط به ویژه وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را بیش از پیش نمایان می کند.

سبحان نظری دبیر انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی صبح امروز درباره سانحه قطار مسافربری محورمشهد-یزد گفت: پیش از این هشدارهای زیادی در رابطه با وقوع سوانح در حوزه حمل و نقل ریلی و خروج واگن از ریل به راه آهن داده بودیم چراکه در چند ماه گذشته شاهد افزایش حجم سوانح در این حوزه بوده ایم.

به گفته وی؛ سانحه صبح امروز به دلیل قرار داشتن ماشین آلات نگهداری خط و دستگاه زیرکوب بر روی ریل بوده و البته بی دقتی لوکوموتیو ران هم تاثیر گذار بوده است، چراکه هم اکنون بسیاری از متغیرهای تنظیم کننده ایمنی در دست راه آهن است. مسئولیت قرار داشتن ماشین آلات راه‌آهن و تعمیرات و نگهداری خط بر عهده راه‌آهن است که باید در این زمینه اطلاعات دقیق‌تری را ارائه کنند.

وجود چالش‌های بسیار در حوزه حمل و نقل به ویژه وقوع سوانح متعدد ریلی، جاده ای و هوایی از موضوعاتی است که کارشناسان راهکار آن را در شیوه مدیریت کارآمد و انتخاب و انتصاب مدیران شایسته می دانند؛ مدیرانی که  علاوه بر آگاهی از این مشکلات و ضعف ها، از تخصص و تجربه مدیریتی در این حوزه برخوردار باشند تا بتوانند مشکلات و چالش های حوزه راه و شهرسازی و به ویژه حمل و نقل را برطرف کنند.

 آغاز وزارت رستم قاسمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی در شرایطی صورت گرفت که وی خود را گزینه وزارت نفت می‌دانست و حتی اشتباهات مکرر وی در کاربرد وزارت نفت به جای وزارت راه در جلسه رای اعتماد سوژه خبری رسانه ها شده بود.

انتصاب مدیران صفرکیلومتر و بی‌تجربه در کنار ابقاء مدیران سابق در وزارت را و شهرسازی، نداشتن برنامه جامع و عملیاتی برای حوزه مسکن و شهرسازی، عدم پاسخگویی در باره سوانح حوزه حمل و نقل و سردرگمی و بلاتکلیفی در مدیریت این وزارتخانه مهم از انتقاداتی است که بر وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم وارد است.

سانحه قطار مشهد-یزد؛ ریل گذاری مدیریت ناکارآمد وزارت راه و شهرسازی/ ضرورت خروج از ریل ناکارآمدی

انتصابات ناموزون با  بدنه راه و شهرسازی

در شرایطی که انتظار می‌رفت وزیر راه و شهرسازی مدیرانی با تجربه و تخصص و آشنا به مشکلات و چالش‌های این وزارتخانه منصوب کند، وزیر راه دولت سیزدهم در نخستین‌ حکم خود در این وزارتخانه «علی جعفری دانش‌آموخته حقوق عمومی و حقوق بین‌الملل» را به‌عنوان مشاور و سرپرست حوزه وزارتی وزارت راه و شهرسازی منصوب کرد؛ انتصابی که به دلیل عدم تخصص در حوزه راه و شهرسازی و همچنین نداشتن رابطه استخدامی با این وزارتخانه در معرض انتقاد قرار گرفت.

انتصاب مهدی نورایی به طور همزمان به عنوان سرپرست مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها و سرپرست اداره کل حقوقی بدون داشتن هر گونه رابطه استخدامی و تخصص و تجربه مرتبط با حوزه راه و شهرسازی از دیگر انتصابات سوال برانگیز قاسمی است

انتصاب یوسف پورآذر به عنوان مشاور وزیر و رئیس دفتر مخصوص وزیر،  ایمان اسلامیان به عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، محمد حسین نصرنیا به عنوان سرپرست مرکز نوسازی و توسعه منابع انسانی، حسین مذنب به عنوان مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی، امین کیانی به عنوان سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی، محمد قاسم مکارم نوه مرجع تقلید به عنوان مشاور وزیر و عضو ستاد انتصابات؛ در حالی است که منصوبان قاسمی در این وزارتخانه؛ نه فقط هیچ دانش، تخصص و تحصیلات دانشگاهی با حوزه های مدیریتی خود ندارند، بلکه خارج از بدنه وزارت راه و شهرسازی بوده و فاقد هرگونه رابطه استخدامی با این وزارتخانه هستند.

انتصابات پرحاشیه رستم قاسمی در وزارت راه در شرایطی صورت گرفت که تعیین مدیران کارآمد، با تجربه، متخصص، متعهد و آگاه به مسائل حوزه حمل و نقل  مسکن در معاونت های این وزارتخانه؛ روسای سازمان‌ها و شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی مورد تاکید کارشناسان برای غلیه و عبور از چالش‌های این وزارتخانه بود.

به گفته محمدجواد شاهجویی کارشناس اقتصاد حمل و نقل؛ «تعیین گزینه‌های مناسب برای تصدی مناصبی همچون معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حوزه حمل و نقل، مدیرعامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و مدیرعامل سازمان بنادر، از مهمترین گام‌های وزیر راه و شهرسازی برای تحقق بخشیدن به وعده‌های خویش در حوزه حمل و نقل و افزایش سهم این حوزه در اقتصاد کشور است.»

حوادث متعدد در حوزه حمل و نقل و بی توجهی به مدیریت این بخش مورد انتقاد کارشناسان است  شاهجویی کارشناس اقتصاد حمل و نقل با توجه به فهرست مدیران منصوبی قاسمی در این وزارتخانه به خلاء مدیریت حمل و نقل در این وزارت راه و شهرسازی اشاره و برنامه های این وزارتخانه را بیشتر معطوف به عمران بیان کرده بود.

فهرست معاونان، مشاوران و مدیران رستم قاسمی در وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که اغلب این انتصابات بدون توجه به مشکلات وچالش‌ها و معیارها و ملاک‌های مدیریت کارآمد صورت گرفته است.

سانحه قطار مشهد-یزد؛ ریل گذاری مدیریت ناکارآمد وزارت راه و شهرسازی/ ضرورت خروج از ریل ناکارآمدی

ضعف عملکرد قاسمی و آهنگ بهارستان برای استیضاح

اواخر فروردین ماه سال جاری بود که اخباری از عزم جزم نمایندگان برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی به در رسانه ها منتشر شد.

ضعف عملکرد یکساله رستم قاسمی در وزارت راه و شهرسازی، نداشتن برنامه عملیاتی برای اهداف و شعارهای دولت در حوزه مسکن و حمل و نقل، انتصاب مدیران بی تجربه و صفر کیلومتر در این وزارتخانه؛ قاسمی را در تیررس انتقاد و استیضاح بهارستانی ها قرار داد؛ وجود ۱۸۵ سوال نمایندگان مجلس از وزیر راه، ثبت ۲۱۰ تذکر آنان به سکاندار این وزارتخانه شاهدی بر جدیت نمایندگان برای استیضاح قاسمی است.

در همین زمینه فدا حسین مالکی نماینده زاهدان در گفت‌وگو با رسانه ها با اشاره به امضاهای جمع آوری شده برای استیضاح قاسمی، انتظار مجلس از وزیر راه و شهرسازی را ارائه برنامه‌های برای رفع مشکل راه و مسکن عنوان کرده بود.

سانحه ریلی امروز در محور مشهد- یزد در کنار حوادث جاده ای نوروز ۱۴۰۱ و زنجیره سوانح متعدد حوزه حمل و نقل نشان داد که اراده جدی  و برنامه و سازوکار عملیاتی برای رفع چالش ها و مشکلات از سوی وزیر و مدیران وزارت راه و شهرسازی وجود ندارد.

وقوع مکرر این سوانح در حوزه حمل و نقل و عدم پاسخگویی و پیگیری جدی این مشکلات در وزارت راه و شهرسازی، تقویت نظارت و ورود دستگاه‌های ناظر و بهارستانی‌ها را به این موضوع ضروری می‌سازد. باید منتظر ماند که قاسمی و مدیران این وزارتخانه چه پاسخی به مطالبه مردم در مورد وقوع این حوادث می‌دهند و از طرف دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی چگونه مطالبه مردم را از  وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌کنند.

انتهای پیام

کد خبر 6455

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =