کد خبر 6684
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲

طغیانی مطرح کرد

شفافیت برداشت‌های آب از سرآب تا پایاب یکی از دستاوردهای سفر هیئت دولت به اصفهان

شفافیت برداشت‌های آب از سرآب تا پایاب یکی از دستاوردهای سفر هیئت دولت به اصفهان

نماینده مردم اصفهان در مجلس شفافیت برداشت‌های آب از سرآب تا پایاب را یکی دیگر از دستاورهای قابل تامل سفر هیئت دولت به اصفهان دانست و گفت: این ایده به دنبال آن است تا هر گونه هدر رفت یا سوءبرداشت از منابع زیر زمینی را حتی به اندازه یک قطره متوقف کند

به گزارش نمایندگان ما، مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی شب گذشته در یک گفت‌وگوی مجازی که در بستر اینستاگرام برای دنبال کنندگان صفحه مجازی‌اش انجام شد، درباره دستاوردهای بیست و پنجمین سفر استانی هیئت دولت به اصفهان، چینش وزرا برای سفر به شهرستان‌های مختلف استان را سوال برانگیز خواند و اظهار کرد: انتخاب وزرا برای سفر به شهرستان‌های مختلف قابل نقد بود، مثلاً وزیر نیرو که باید به مسئله آب رسیدگی می‌کرد به منطقه چادگان که غنی‌ترین منابع آبی و سد زاینده‌رود را دارد فرستاده بودند و از آن طرف وزرایی به شرق و غرب استان فرستاده شده بودند که نسبت کمی با آب داشتند.

چینش سوال برانگیز وزرا برای سفر به شهرستان‌های مختلف استان

وی در عین حال با بیان اینکه استانداری در چینش وزرا نقشی نداشت و برنامه سفر وزرا در دفتر معاون اجرایی رئیس جمهور بسته شده بود، ادامه داد: در اصفهان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری قرار بود به وضعیت میراث فرهنگی اصفهان رسیدگی کند، اما به‌عنوان نماینده رئیس جمهور به مترو سر زد و به اماکن دیگری رفت که نسبت کمی با وظیفه سازمانی او داشتند و ما هم که انتقاد کردیم گفته شد که وزیر میراث به‌عنوان نماینده رئیس جمهور در شهر اصفهان حضور دارند و می‌توانند به همه جا بروند و همه پروژه‌ها را رسیدگی کنند، در حالی که می‌شد وزرا متناسب با مسائل منطقه تقسیم شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به برخی حواشی پیرامون جلسه شورای اداری استان با حضور رئیس جمهور اشاره و تصریح کرد: این حواشی در شبکه‌های اجتماعی هم پر سر و صدا شد، و به حق نقدهایی را هم در پی داشت، موضوع متوجه نکته خارج از موضوعی بود که توسط معاون اجرایی رئیس جمهور در جلسه مطرح شد که اگر آن ادبیات و آن شعر دقیق انتخاب نشده بود جای تعجب دارد و اگر دقیق هم استفاده شده بود جای سوال.

اگر باران به کوهستان نبارد به سالی دجله گردد خشک رودی!؟

وی ادامه داد: این یعنی چه که «اگر باران به کوهستان نبارد به سالی دجله گردد خشک رودی»؟ آیا منظورتان این است که نبود آب در پایین دست به دلیل خشک سالی بالا دست است؟ این تصور که با آمار و ارقام موجود جور در نمی‌آید، بر اساس آمار در نهایت تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش بارندگی در منطقه اتفاق افتاده است و این یعنی زاینده‌رود هم باید تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد یعنی چیزی در حدود ۳۰ تا ۴۵ روز در سال بی آب باشد.

چند برابر شدن مصارف آب ناشی از بی تدبیری دولت بوده است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سپس بیت دوم شعر خوانی معاون اجرایی رئیس جمهور در شورای اداری را مورد تأکید قرار داد و گفت: خواندن «چو دخلت نیست خرج آهسته تر کن» هم بسیار عجیب بود، این چیزی جز پاک کردن و دگرگون کردن صورت مسئله نبود، صورت مسئله این نیست که دخل و خرج ما چه قدر است، دخل و منابع آبی که مشخص است، حتی مصارف آن نیز پیش از این روشن بوده، اما حالا چند برابر مصارف کل تاریخ، مصرف جدید در بالا دست و پایین دست اضافه شده است.

طغیانی با طرح این پرسش که چند برابر شدن مصارف آب ناشی از بی تدبیری چه کسی بوده است؟ پاسخ داد: بی تدبیری را خود دولت انجام داده و حالا کسی که موظف است تا این بی تدبیری را چاره اندیشی کند خود مجموعه دولت، معاون اجرایی و دیگر مدیران مسئول هستند، این خیلی بد است که موضوع در جلسه آخر سفر استانی، در شورای اداری استان با گفتن اینکه «چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن» احاله داده شود.

رئیس جمهوربه معاون اجرایی خود تذکر بدهند 

وی با اعتقاد به اینکه برخی مدیران کشوری دیگر هم نظری مشابه معاون اجرایی رئیس جمهور درباره مشکل آب اصفهان دارند، ادامه داد: دیدگاه‌هایی مانند این را پیش از این از شخص معاون اجرایی رئیس جمهور در سمت‌های دیگر ایشان مانند وزارت کشور و دیگر جاها شنیده بودیم، نمونه‌اش هم بحث جابه جایی مرزهای استان اصفهان، این‌ها همه خاطرات بدی است که در ذهن اصفهانی‌ها باقی مانده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدوار بودیم که درباره مسئله زاینده‌رود یک تغییر رویکرد در دولت ایجاد شده باشد، اما رویکردهای پیشین دانسته یا نادانسته هنوز وجود دارد و لازم است شخص رئیس جمهور درباره این نوع از دیدگاه‌ها تذکراتی به معاون اجرایی خود بدهند یا دست به جابه جایی‌هایی بزنند.

اجماع نخبگان، مردم و مسئولان استانی درباره آب بی نظیر بود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اجماع نخبگان و مردم و مسئولان استانی درباره آب را در سفر اخیر هیءت دولت به اصفهان اتفاقی خوب و قابل ستایش خواند و تاکید کرد: موضوع آب ترجیع بند همه حرف‌ها بود؛ البته هنوز مصوبات مکتوب سفر در دست ما نیست، هنوز نمی‌توانیم درباره نتایج حاصله قضاوتی داشته باشیم، اما آنچه تاکنون به دست آمده برای آغاز تحولات خوب برای اصفهان، حداقل مناسبی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی سامان دهی رودخانه را یکی از دستاوردهای خوب سفر پنج‌شنبه رئیس جمهور به اصفهان نامید و توضیح داد: سامان دهی رودخانه در بخشی از حوضه آبریز و بیشتر از ناحیه فلاورجان به سمت پایین دست و شرق استان اتفاق افتاده و باید در بالا دست نیز با جدیت دنبال شود، سامان دهی به شرطی که حدود و لوازم محیط زیستی و تخصصی آن رعایت شود، اتفاق بسیار خوبی است، چرا که در مسیر رودخانه بندهای انحرافی و پمپاژهای بدون مجوز فراوانی وجود دارد.

شفافیت برداشت‌های آب از سرآب تا پایاب یکی از دستاوردهای سفر هیئت دولت

وی شفافیت برداشت‌های آب از سرآب تا پایاب را یکی دیگر از دستاورهای قابل تامل سفر هیئت دولت به اصفهان دانست و خاطر نشان کرد: این ایده به دنبال آن است تا هر گونه هدر رفت یا سوءبرداشت از منابع زیر زمینی را حتی به اندازه یک قطره متوقف کند، در این طرح لازم است همه چاه‌های حریمی و کانال‌ها به‌صورت آنلاین با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای، هیدورمتری، تلومتری و چاه‌های هوشمند مورد رصد دقیق و پایش قرار گیرد تا به موقع با تعرض به زاینده‌رود برخورد شود.  

طغیانی طرح تصفیه تکمیلی پساب را در مصوبات هیئت دولت به اصفهان مورد توجه قرار داد و گفت: این طرح به استفاده مؤثر از منابع آبی ما کمک کرده و ما را به استاندارد قابل قبولی در استفاده از منابع آبی می‌رساند، چون حتی پساب هم جزئی از منابع آبی است؛ مثلاً می‌توان از پساب به‌عنوان جایگزین منابع زیرزمینی برای آبیاری بخشی از فضای سبز استفاده کرد و حتی از آن برای تامین آب شرب شرهستان‌های جنوبی استان بهره برد و با کاهش بارگذاری‌ها به سبک‌تر شدن زاینده‌رود کمک کرد.

وی ادامه داد: انتقال آب دریا برای صنایع به شرط عدم توسعه و اجرای کامل سامانه دوم آبرسانی که از دستبرد به آب در مسیر زاینده‌رود جلوگیری می‌کند از مصوبات گر سود روز پنج شنبه سفر رئیس جمهور به استان اصفهان بود؛ البته ما نسبت به فهرست کامل مصوبات هنوز اشراف کاملی نداریم، اما به نظر می‌سد آنچه به تصویب رسیده از حداقل‌های لازم برای کمک به وضعیت آب استان برخوردار است.

لزوم برخورد جدی دولت با متعرضین به رودخانه و برداشت کنندگان غیر مجاز آب

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این انتظار از دولت که باید با متعرضین به رودخانه برخورد جدی صورت گیرد، ادامه داد: دولت باید در کنار همه اقدامات مصوب، دست متعرضین به رودخانه زاینده‌رود را قطع کند و با برداشت کنندگان غیر مجاز آب از چاه‌های حریمی و یا پمپاژها بلافاصله برخورد قانونی کند، از این رو بازخرید آب و یا آزاد سازی بارگذاری‌های اشتباه صورت گرفته که پیش از این منابعی را به خود اختصاص داده در کنار شفافیت حق آبه‌ها و سهم آبه‌ها می‌تواند به با ثبات شدن حوضه آبریز زاینده‌رود کمک کند.

حکم محکم رئیس جمهور پشت قطار سریع السیر تهران-اصفهان

طغیانی با اعلام این خبر که شخص رئیس جمهور با راه اندازی قطار سریع السیر تهران-اصفهان موافق است، گفت: قطار سریع السیر هم از نظر انتقال فن‌آوری به ایران، هم از نظر توسعه گردشگری و هم تسهیل داد و ستدهای مالی میان اصفهان و تهران بسیار حائز اهمیت است که پنج‌شنبه شب با دستور جدی ریاست جمهور هم همراه شد و امیدواریم چوب لای چرخ پروژه برداشته شده و به سرعت به مرحله بهره‌برداری برسد.

سفر هیئت دولت به اصفهان موفق بود

وی سفر رئیس جمهور به اصفهان را در مجموع موفق ارزیابی کرد و ادامه داد: به هر حال این سفر باعث شد تا مدیران عالی کشور مسائل و مشکلات مناطق مختلف استان را از نزدیک لمس کنند و در فضای مشکلات و مصائب مردم قرار بگیرند؛ همین طور رئیس جمهور در بازدید هوایی از مناطق شرق استان و در گفت‌وگو با مردم نکات خوبی را دریافت کردند، به طوری که در جلسه شورای اداری این طور احساس می‌شد که مسائل آب و محیط زیست به نحو قابل قبولی برای ایشان روشن شده است.

زاینده‌رود ویترین شهر اصفهان نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری صحبت‌های پنج‌شنبه شب خود در جلسه شورای اداری با حضور رئیس جمهور گفت: آنجا گفتم که مسائل و مشکلات موجود درباره آب ناشی از حکمرانی غلط در حوزه منابع آبی و زاینده‌رود است. زاینده رود ویترین شهر اصفهان نیست، این که فقط می‌شود کنار زاینده رود نشست، از آن لذت برد یا به وسیله آن گردشگر جذب کرد.

بدون زاینده‌رود، سکونت، تمدن و زندگی در اصفهان بی معنی است

طغیانی ادامه داد: زاینده‌رود رگ حیاب استان است که اگر قطع شود، سکونت، تمدن و زندگی در این شهر بی معنا می‌شود و این همان چیزی است که علاوه بر مردم، مسئولان نیز باید درک کنند؛ از طرفی مسئله معیشت کشاورزان، مشکلات تالاب گاوخونی، ریزگردها و مسائل زیست محیطی در این سفر یک روزه به خوبی برای رئیس جمهور مطرح شد؛ اتفاقی که تا پیش از این نیفتاده بود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی وضعیت موجود حوضه آبریز زاینده رود را ناشی از عدم حکمرانی شفافیت دانست و تاکید کرد: ما امروز نمی‌دانیم چه کسی تا چه میزان از حوضه آبریز، آب برداشت یا مصرف می‌کند، اما این کوه‌ها و ارتفاعات و اراضی شیب‌دار و دره‌های سرسبز در بالا دست نشان می‌دهد که میزان برداشت آب در بالا دست وحشتناک است، اصلا قابل تصور نیست و دلیل همه آن هم نبود شفافیت و نابود شدن مدیریت یکپارچه زاینده‌رود است.

لزوم شکل‌گیری حکمرانی منسجم زاینده‌رود با همکاری سه قوه

طغیانی با تاکید بر اینکه برقراری حکمرانی منسجم در زاینده‌رود امری بسیار ضروری است، اضافه کرد: در حال حاضر هر کس ساز خودش را می‌زند، مثلاً اگر از کسی که بارگذاری جمعیتی انجام می‌دهد مهم نیست برای این تعداد جمعیت آب قرار است از کجا تأمین شود، مثلاً ۲۰ هزار واحد مسکونی جدید قرار است در بهارستان و شاهین شهر احداث شود بدون اینکه به تامین منابع آبی برای این تعداد توجه شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصمیم‌گیری‌های از این دست ناشی از عدم انسجام جمعیت است، تازه اگر قرار باشد این واحدهای مسکونی با افراد مهاجر پر شود که اصلا قابل قبول نخواهد بود و اصفهان را با مشکل تامین آب در آینده مواجه می‌کند، تغییر محل سکونت ساکنین از یک منطقه به منطقه دیگر مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اصفهان توان بارگذاری جمعیتی جدید را ندارد.

بن - بروجن نماد یک مدیریت افسارگسیخته در حوزه آب است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در توضیح مفهوم انسجام مدیریتی در تصمیم‌گیری خاطر نشان کرد: انسجام مدیریتی یعنی آب منطقه‌ای و حوضه آبریز زاینده رود باید به‌صورت واحد مدیریت شود، نه اینکه ما در این سمت دچار مشکل تامین منابع آبی باشیم و آن طرف بارگذاری‌های جدید بر روی آب اتفاق بیفتد. بن - بروجن نماد یک مدیریت افسارگسیخته در حوزه آب است و از این سمت فریاد العطش کشاورز بلند است و فرونشست زمین هم بیداد می‌کند، در حالی که دستگاه متولی در آن سمت حکم بارگذاری جدید صادر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه جلوی هرج و مرج و بر هم ریختگی مدیریتی در حوزه آب باید گرفته شود، ادامه داد: انسجام هر سه قوه اعم از مقننه، قضاییه و مجریه برای مدیریت آب بسیار ضروری است، اگر شفافیت مهم است، باید نماینده و مسئول استانی و دستگاه قضایی در بالا دست و پایین دست برای آن همت کنند. نباید زاینده‌رود را به سمتی ببریم که فاجعه رخ دهد و نفرین طبیعت دامن همه را بگیرد، کما اینکه تبعات ریزگردهای سمی و سرطانی تالاب گاوخونی متوجه پنج استان خواهد بود.

عمل به قانون تنها راه برون رفت از مشکل آب

طغیانی عمل به قانون و اجرای مصوبات شورای عالی آب را تنها راه برون رفت از مشکل آب عنوان و تصریح کرد: ما دچار یک قانونگذاری عجیب و غریب در همه حوضه آبریز زاینده‌رود هستیم به خصوص در بالا دست که انگار اصلا هیچ قانونی وجود ندارد، به رئیس قوه قضاییه نامه‌ای نوشته‌ام و از ایشان استمداد کرده‌ام تا به عملکرد دستگاه قضایی در بالا دست ورود کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بهانه بارگذاری‌های جدید را مصوبات مربوط به قبل از سال ۸۸ عنوان می‌کنند، در حالی که بر اساس مصوبات شورای عالی آب صراحتا گفته شده که هر پروژه انجام نشده مربوط به پیش از سال ۹۲ باید متوقف شود؛ نمی‌شود که قانون را «نؤمن ببعض ونکفر ببعض» اجرا کرد.

قانون درباره آب نباید سلیقه‌ای اجرا شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امیدواریم رئیس دستگاه قضا درباره این مسئله به میدان بیایند و دستگاه قضایی هم در عمل به قانون همراه شود، مردم اصفهان حتی یک قطره بیشتر از حق خود نمی‌خواهند، اما راضی هم نشویم که اصفهانی‌ها حقشان از آب را نگیرند و خانه‌هایشان روی سرشان خراب شده یا کشت‌شان نابود و زندگی‌شان تباه شود، گردن من به‌عنوان نماینده قانون در برابر قانون از مو هم باریک‌تر است، اما قانون نباید سلیقه‌ای اجرا شود.

فرونشست منتظر تصمیم ما نمی‌نشیند

وی در عین حال دولت سیزدهم را میراث‌دار بی قانونی، بی تدبیری و حکمرانی غلط دولت‌های گذشته دانست و تأکید کرد: توقع حل یک شبه مشکل را نداریم، اما مثلاً فرو نشست هم صبر نمی‌کند که حالا و پس از تصمیم‌گیری چند سال برای مطالعه و سپس اجرا زمان بگذاریم، فرونشست به ما فرصت نمی‌دهد، ما نباید وقت را هدر بدهیم و می‌بینیم که اثرات فرونشست هر روز در نقطه‌ای از شهر آشکار می‌شود.

از نسل خود خاطره یک ضل‌السلطان برای نسل‌های آینده نسازیم

طغیانی با اعتقاد به اینکه نباید از نسل خود خاطره یک ضل‌السلطان جمعی دیگر را برای نسل‌های آینده باقی بگذاریم، تصریح کرد: اصفهان میراث‌دار ابنیه تاریخی بشر است، نباید با تعلل اجازه نابود شدن میراث تاریخی بشر را در اصفهان بدهیم، فرونشست منتظر تصمیمات ما نمی‌شود، باید هر چه زودتر به داد وضعیت موجود برسیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ما از دولت انتظار ریل‌گذاری درست و سرعت عمل در اجرا را داریم، خاطر نشان کرد: باید تبعات بی‌تصمیمی و بی تدبیری هر چه زودتر کاهش پیدا کند و معیار سنجش نیز چیزی جز افزایش روزهای جریان یافتن زاینده‌رود در رودخانه نیست، اگر در زمان تحویل دولت سیزدهم تعداد روزهای جاری بودن آب در زاینده‌رود تنها ۴۰ روز بود ما توقع داریم که سال به سال این رقم رشد پیدا کند و مثلاً به جاری بودن آب در دو سوم یا نیمی از سال برسد و رفته رفته جریان آب دائمی شود.

انتهای پیام

کد خبر 6684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =