کد خبر 6751
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹

نشست شورای راهبردی سیاست خارجی مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد

نشست شورای راهبردی سیاست خارجی مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد

نخستین نشست شورای راهبردی سیاست خارجی مرکز پژوهش های مجلس با حضور رییس این مرکز و صاحبنظران حوزه سیاست خارجی برگزار شد.

به گزارش نمایندگان ما، نخستین نشست شورای راهبردی سیاست خارجی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به ریاست بابک نگاهداری رئیس مرکز و با حضور صاحبنظران حوزه سیاست خارجی در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد.

نگاهداری در ابتدای این نشست که با حضور اساتید و صاحبنظرانی چون سیدجلال دهقانی فیروزآبادی، عباس ملکی، ابوالفضل عمویی (عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس)، نوذر شفیعی، فواد ایزدی، محسن پاک آیین، سید رسول موسوی برگزار شد به اهداف و فلسفه تشکیل این شورا اشاره و تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در چارچوب صلاحیت‌ها و اختیارات تقنینی و نظارتی خود در حوزه سیاست خارجی ظرفیت بالایی برای ایفای نقش در این عرصه دارد و در این راستا علاقمند است تا از دانش و تخصص صاحبنظران و کارشناسان کشور در حوزه سیاست و روابط خارجی بهره‌مند شود.

 وی تاکید کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس با الهام از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت بنیه کارشناسی و تخصصی مجلس و مرکز پژوهش‌ها، تشکیل شوراهای راهبردی در حوزه‌های مختلف با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته کشور را در دستور کار دارد و برگزاری نشست شورای راهبردی سیاست خارجی، گام نخست در این مسیر محسوب می‌گردد.

شایان ذکر است در ادامه این جلسه هر یک از اساتید و کارشناسان حاضر در جلسه به ارائه دیدگاه‌های خود در حوزه سیاست و روابط خارجی پرداخته و به طور مشخص الزامات و اقتضائات این حوزه در روند تدوین برنامه هفتم توسعه را مورد بحث قرار دادند. در این راستا موضوع جانمایی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در نظم جدید جهان که حاکی از فرسایش موقعیت و نفوذ امریکا و افزایش قدرت محور شرق در معادلات بین المللی است مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین با توجه به تغییرات اساسی ماهیت قدرت در نظام بین‌الملل بعد از جنگ روسیه و اوکراین، صاحبنظران ضرورت شناخت صحیح روندهای جدید در نظام بین‌الملل را مورد تاکید قرار دادند.

در پایان این نشست، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با قدردانی از مشارکت قابل توجه اساتید حوزه سیاست خارجی کشور در این نشست، بر اراده مرکز پژوهش‌ها برای تداوم و تقویت این شورا و تلاش برای تسهیل روند تعامل مجلس شورای اسلامی با بدنه کارشناسی کشور در حوزه‌های مختلف تاکید کرد.

انتهای پیام

کد خبر 6751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =