کد خبر 6840
۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

با رای نمایندگان؛

طرح انتخاب نمایندگان در مجامع و شوراها با دستگاه الکترونیکی یک فوریتی بررسی می شود

طرح انتخاب نمایندگان در مجامع و شوراها با دستگاه الکترونیکی یک فوریتی بررسی می شود

نمایندگان مجلس با بررسی طرح انتخاب نمایندگان در نهادها، هیاتها، مجامع و شوراها با دستگاه الکترونیکی در قالب یک فوریتی موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، نمایندگان در نشست علنی امروز(چهارشنبه، یکم تیرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی تقاضای دوفوریت در مورد طرح انتخاب نمایندگان در نهادها، هیاتها، مجامع و شوراها با دستگاه الکترونیکی ضمن مخالفت با دو فوریت طرح مذکور با ۱۳۰ رأی موافق، ۵۰ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از ۲۰۱ نماینده حاضر در جلسه با بررسی این طرح در قالب یک فوریت موافقت کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی به عنوان نماینده متقاضی دو فوریت طرح فوق الذکر، افزود: براساس ماده ۱۱۸ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ۴ روش رأی گیری از جمله با دستگاه الکترونیکی، علنی با ورقه و مخفی با ورق و قیام قعود عنوان شده است.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: در بند یک ماده ۱۲۲ آئین نامه انتخاب اعضای هیات رئیسه، حقوقدانان شورای نگهبان، نمایندگان مجلس در نهادها، هیات ها، مجامع و شوراها و سایر انتخابات راجب به اشخاص همچنین انتخابات داخلی شعب کمیسیون ها، رأی اعتماد و عدم اعتماد به وزیران و هیات وزیران و رأی عدم کفایت به رئیس جمهور باید حتما مخفی با ورقه باشد.

وی تصریح کرد: ما بخشی از این بند را مدنظر داریم چرا که معمولا در بعضی از نظارت هایی که نمایندگان در مجامع و شوراها به عنوان ناظر دارند باید یا سالیانه یا دو سال یک بار برای آن انتخابات برگزار شود بنابراین ما در اواخر تیرماه باید انتخابات مجامع و شوراها را برگزار کنیم به طور مثال انتخاب ناظر شورای برنامه ریزی استان از هر استان ۲ نماینده و شورای معادن استان از هر استان ۲ نماینده با ورقه به صورت مخفی رأی گیری می شود و این امر وقت مجلس را می گیرد.

امیرآبادی یادآور شد: ما حدود ۴۵۰ جایگاه نظارتی داریم که باید از بین ۲۷۷ نماینده برای آن ها عضو ناظر انتخاب کنیم، برای نهایی شدن ناظران در جایگاه های ملی مثل شورای پول و اعتبار و شورای رقابت متوسط زمانی که سال قبل گذاشته شد ۳ ماه بود ضمن اینکه برای نهایی شدن جایگاه نظارتی نمایندگان در استان ها ۶ ماه طول می کشد و این در حالی است که برای برگزاری انتخابات در صحن ۳۰ دقیقه تعیین شده است بنابراین یک خلاء قانونی در این زمینه داشتیم که آیا ناظر قبلی که در انتخابات شرکت می کند که زمان قانونی اش ۲ ساله بوده قانونی است یا نه.

وی افزود: ما در دوران شیوع کرونا براساس مصوبه ستاد ملی کرونا برخی انتخابات نمایندگان ناظر را به صورت الکترونیکی انجام دادیم، هم اکنون نیز این ۲ فوریت را به این دلیل ارائه دادیم که تا تیرماه که باید انتخابات را برگزار کنیم زمانی نداریم و چون در انتخابات الکترونیکی زمان بسیار کم گرفته می شود لذا این دو فوریت را ارائه دادیم تا در پی آن طرح مذکور به کمیسیون آئین نامه داخلی برود و نمایندگان نیز پیشنهادات خود را پیرامون آن مطرح کنند.

امیرآبادی در بیان پیشنهاد متقاضیان ۲ فوریت این طرح تصریح کرد: هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی می تواند انتخابات نمایندگان در نهادها، هیات ها، مجامع و شوراها را با دستگاه الکترونیکی انجام دهد.

وی یادآور شد: تجربه ۲ سال گذشته نشان داد در شرایطی که زمان نداریم و برگزاری انتخابات به روش مخفی با ورقه امری زمان بر است لذا بهتر است از روش الکترونیکی استفاده کنیم.

فتح الله توسلی نماینده بهار و کبودراهنگ در مجلس یازدهم در مخالفت با تقاضای دوفوریت در مورد طرح انتخاب نمایندگان در نهادها، هیاتها، مجامع و شوراها با دستگاه الکترونیکی، گفت: ما اکنون ده ها موضوع مهم اقتصادی داریم و معیشت مردم با مشکلات بسیاری روبرو است، لذا در دست گرفتن چنین موضوعی آن هم با دوفوریت ضرورت ندارد و جایز نیست.

وی ادامه داد: نمایندگان موافق از خسارت صحبت می کنند در حالی که باید گفت چه خسارتی قرار است واقع شود و چه مشکلی در پی انتخابات با کاغذ ایجاد خواهد شد، بنابراین نباید وقت مجلس را با این طرح های دوفوریتی گرفت.

در ادامه اردشیر مطهری نماینده گرمسار و آرادان در مجلس نیز در موافقت با تقاضای دوفوریت در مورد طرح انتخاب نمایندگان در نهادها، هیاتها، مجامع و شوراها با دستگاه الکترونیکی، گفت: به یقین انتخاب نمایندگان با دستگاه الکترونیکی سلامت بیشتری دارد و به عنوان موافق درخواست دارم نمایندگان به این مهم رأی موافق دهند، چرا که ضمن صیانت از کار و رأی گیری، از هر سوءاستفاده ای جلوگیری می کند، بنابراین بهتر است که انجام شود.

در ادامه شهریار حیدری نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس یازدهم نیز در مخالفت با تقاضای دوفوریت طرح مذکور ضمن بیان اخطار قانون اساسی، گفت: نقدی جدی به حضور نمایندگان در نهادها و وزارتخانه ها جدا از انتخاب آنها به صورت الکترونیکی یا غیرالکترونیکی دارم، اگرچه معتقدم این انتخاب به صورت دستی باشد، چرا که به هر شکل امکان رایزنی برای نمایندگان وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه نقد جدی بر هیات رئیسه مجلس دارم، افزود: ما هیات رئیسه را انتخاب می کنیم که شأن مجلس حفظ شود، اما برخی عزیزان برای بسیاری از امور حق وتو دارند، در واقع برخی احزاب با احضار وزیر و معاونان وزیر تصمیم نمایندگان را وتو می کنند! اما باید پرسید این اختیار را چه کسی به هیات رئیسه داده است؟ برخی از حق وتو استفاده می کنند که این برخلاف مصالح نظام و برخی استان هاست. در واقع از جایگاه خود سوءاستفاده می کنند، بنابراین باید ابتدا هیات رئیسه را اصلاح کنیم، بعد به فکر حضور نمایندگان در محافل و مجالس استانی باشیم.

بنابراین گزارش سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مجلس یازدهم در موافقت با تقاضای دوفوریت در مورد طرح انتخاب نمایندگان در نهادها، هیاتها، مجامع و شوراها با دستگاه الکترونیکی، گفت: دوستان مخالف بیان کردند این مسئله فوریتی ندارد، اما همانطور که طراح طرح آقای امیرآبادی فراهانی فرمودند فرصت دوساله نمایندگان در مجامع و شوراها رو به اتمام است و ما در تیرماه موظفیم دوباره انتخابات برگزار کرده و نمایندگان مجامع و شوراها را مشخص کنیم، اما اگر این کار به صورت کاغذی برگزار شود، وقت بسیاری از مجلس خواهد گرفت، در حالی که هر ثانیه از برگزاری صحن علنی مجلس هزینه سنگینی را تحمیل می کند.

وی با بیان اینکه باید از تمامی ثانیه های صحن علنی مجلس بیشترین استفاده را داشته باشیم، افزود: به یقین الکترونیکی کردن کار انتخابات به این کار سرعت می بخشد و آن را سهل می کند، این در حالی است که ادعا داریم می خواهیم دولت الکترونیکی را گسترش دهیم، با این شرایط چطور می توان در مجلس با الکترونیکی کردن انتخابات مخالفت کرده و چنین کاری را توجیه کنیم.

موسوی لارگانی با بیان اینکه انتخابات با کارت هزینه بر است، تصریح کرد: بهتر است دست هیات رئیسه را باز بگذاریم و انتخاباتی مانند انتخابات هیات رئیسه با کارت انجام شود، اما انتخاب نمایندگان برای مجامع و شوراها به صورت الکترونیکی باشد، چرا که سبب می شود نمایندگان به موقع در مجامع و شوراها حضور یابند.

انتهای پیام

کد خبر 6840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =