کد خبر 7307
۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴

بیگی نژاد:

گران اداره کردن یک وزارتخانه هنر نیست

درس نگرفتن از اشتباهات گذشتگان دلخوری اجتماعی در پی خواهد داشت
گران اداره کردن یک وزارتخانه هنر نیست

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: گران اداره کردن یک وزارتخانه هنر نیست و اصرار بر انجام تصمیات گذشته و درس نگرفتن از اشتباهات گذشتگان جز ایجاد دلخوری اجتماعی و ناامیدی مردم چیزی به دنبال نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، هادی بیگی نژاد در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور گفت: همیشه یک سوالی در ذهن مردم بوده است که ما این همه ثروت اعم از نفت، گاز، معدن، ساحل، دریا و موقعیت جغرافیایی مناسب داریم پس چرا باید وضعیت ما اینگونه باشد؟ برای پاسخ به این سوال چند مثال می زنم و چون کمیسیون تخصصی بنده انرژی است در این حوزه مثال خواهم زد.

وی افزود: بنا بر آنچه که خود وزارت نفت اعلام کرده است روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز فلر می شود فرض بگیریم رقم همین بوده و بیشتر نیست به قیمت امروز محاسبه می کنم سالانه حدود ۱۶۴ هزار میلیارد تومان گاز بیخود می سوزد اگر این گاز جمع آوری و وارد پتروشیمی شود ارزش آن چندبرابر خواهد شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: فقط شرکت ملی نفت با حدود ۱۰ طرح بهینه سازی می تواند سالانه قریب به یک میلیارد دلار صرفه جویی ایجاد کند این طرح ها الان هم موجود است اراده انجام کار هم شکل گرفته است و دارد روبه جلو می رود بقیه طرح ها و معاونت های وزارت نفت هم اگر بخواهیم حساب کنیم رقم خیلی بیشتر از این خواهد شد در کشور روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام تحویل پالایشگاه ها داده می شود از این میزان حدود ۲۵ درصد تبدیل به نفت کوره می شود نفت کوره در بیشترین حالت خود ۶۰ درصد نفت خام قیمت دارد یعنی ما پالایشگاه می سازیم و نیرو هم استخدام می کنیم با سختی نفت را پالایش می کنیم که محصول با ارزش کمتری تولید کنیم و این درست و منطقی است؟

این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: در صورتی که با احداث مینی پالایشگاه ها یا مینی پتروپالایشگاه ها می توانیم از همین فرآورده سنگین استفاده کنیم و ۲۲ میلیون تن فرآورده سنگین استفاده کنیم و با این کار ۸ میلیارد دلار به درآمد کشور اضافه کنیم بنابراین بخش خصوصی خودش سرمایه گذاری می کند و دولت فقط اجازه بدهد و پس از آن مدیریت کند. بر مبنای گزارشات سالیانه ای که منتشر می شود چند میلیون تن ال پی جی می سوزد اگر رقم دلاری آن را حساب کنیم حدود یک و نیم میلیارد دلار می شود نه برای پتروشیمی استفاده می شود و نه برای سوخت اتومبیل استفاده می شود. اگر اجازاه دهیم بخش خصوصی وارد شود خودش پروژه اتوگاز را پیش می برد بدون اینکه دولت سرمایه گذاری کند از قبیل موارد بسیار زیاد است.

عضو مجمع نمایندگان استان همدان تاکید کرد: سوالی که پیش می آید این است که چرا از کنار این مسائل به مهمی و این رقم هایی که می تواند مسئله کشور را تا حدود خیلی زیادی حل کند به سادگی عبور می کنیم چه کارهایی باید انجام شود پاسخ آن یک کلمه است اراده انجام کار باید وجود داشته باشد. کمیسیون انرژی از ابتدای شکل گیری مجلس یازدهم با اولویت قرار دادن تولید پول از ثروت برای کشور تمام تلاش خود را به کار گرفت و چند مثال را عرض می کنم در بند "ع" تبصره بودجه ۱۴۰۱ دولت مکلف شد تا نسبت به جمع آوری گازهای مشعل، بازیافت اتان، عدم سوزاندن ال پی جی اقدام لازم را انجام دهد. جلسات مکرری با وزارت نفت شکل گرفت که نتایج آن را اعلام خواهیم کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: در تبصره ۱۴ لایحه بودجه دولت مکلف شد زمینه لازم برای استفاده از ال پی جی برای سوخت خودروها را فراهم کند در موضوع تکمیل زنجیره ارزش در نفت خام طرح تشکیل شرکت ملی پالایش و پتروشیمی در کمیسیون انرژی اصویب شد تا با تشکیل یک نهاد توسعه ای پتروپالایشی یکپارچه نقشه راه احداث مینی پالایشگاه ها و مجموعه های کوچک پتروشیمی متناسب با هر اقلیم طراحی شود در موضوع شرکت های دانش بنیان و به منظور استفاده از ایشان در تکمیل زنجیره ارزش و نیز موضوع صرفه جویی جلسات مربوطه با وزیر نفت و مدیران مربوطه تشکیل شده که نتایج به استحضار مردم خواهد رسید.

وی گفت: ما یک کشور ثروتمندی هستیم اما پول زیادی نداریم اگر توانستیم ثروت را به پول تبدیل کنیم می توانیم هرچه بیشتر به مردم خدمت کنیم راهسازی، مدرسه سازی، خرید تجهیزات آزمایشگاهی، خدمت به محرومان و ... همه و همه در گرو ۲ چیز است در وهله نخست تبدیل ثروت به پول و دوم اصلاح مدل حکمرانی در حوزه های مختلف است. گران اداره کردن یک وزارتخانه هنر نیست و اصرار بر انجام تصمیات گذشته و درس نگرفتن از اشتباهات گذشتگان جز ایجاد دلخوری اجتماعی و ناامیدی مردم چیزی به دنبال نخواهد داشت. خیلی از اوقات راه های ارزانتری هم وجود دارد که به فکر ما نمی رسد اما دیگرانی هستند که آنها را معرفی کند. مدیریت استعداد کش یک عده باعث می شود حتی اجازه طرح افکار مشکل گشا هم داده نشود. اینجانب از رئیس جمهور درخواست نمودم و مجدد نیز درخواست می کنم زنجیره ارزش نفت و گاز احتیاج دارد یک فرد یا گروهی زیر نظر خود ایشان برای سیسات گذاری تشکیل شود. وزارت کار، آموزش و پرورش، دفاع و خیلی از صندوق های بازنشستگی و ... کار  پتروشیمیایی انجام می دهند ورود شخص رئیس جمهور به این موضوع به منظور هماهنگی و هم افزایی ضروری و اجتناب ناپذیر است

کد خبر 7307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    ره مثلا یک پدری که بیست سال است با دو فرزند در جایی شرکتی کار میکند را جلوی چشمانش رها کرده و با رای مجلس سیزدهم پسر ایثارگر مجرد دو سال سابقه کار را تغییر وضعیت و.استخدام میکنید کجای عدالت هم چین چیزی ،،عدالت است عدالتهایتان هم عین بیعدالتی است هر کسی باید ده سال حداقل سابقه شرکتی داشته باشد تا استخدام رستمی شود این یعنی عین عدالت. نه این که فردی بیست سال سابقه با داشتن زن فرزند را در یک ارگان رها کنید و.پسر و دختر مجرد فرزند ایثارگر را جلوی چشمانش استخدام کنید. آه این افراد چطوری مجلس سیزدهم باید بدهد