کد خبر 7627
۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱

مرکز پژوهش های مجلس:

در دولت دوازدهم هر ۸ روز یک شهر ایجاد شده است

در دولت دوازدهم هر ۸ روز یک شهر ایجاد شده است

مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی، به بررسی کارشناسی عملکرد دولت دوازدهم درخصوص ایجاد شهرستان، بخش، دهستان و شهر از منظر مطابقت با قوانین موجود پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی، به بررسی کارشناسی عملکرد دولت دوازدهم درخصوص ایجاد شهرستان، بخش، دهستان و شهر از منظر مطابقت با قوانین موجود پرداخت.

براساس نتایج این گزارش رویکرد دولت دوازدهم در امر ایجاد واحدهای جدید تقسیماتی در بسیاری از موارد مغایر مواد مندرج در قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و آیین ‌نامه اجرایی آن بوده است. به‌علاوه، در امر ایجاد واحدهای جدید تقسیماتی، موارد مندرج در قانون برنامه ششم توسعه (ماده (۲۸)) و اسناد بالادستی کشور نیز نادیده انگاشته شده است. همچنین به‌نظر می‌رسد که دولت توجهی به ابعاد مختلف مسئله ایجاد واحدهای جدید تقسیماتی نداشته یا حداقل درک صحیح و علمی از پیامدهای منفی تبدیل کشور به واحدهای کوچک‌ سیاسی نداشته است.

در این گزارش بیان شده: از تاریخ ۱۳۹۶/۶/۱۳ تا ۱۴۰۰/۰۵/۰۵، درمجموع ۱۷۹ شهر با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران ایجاد شده است. درواقع طی این بازه زمانی، تقریباً «هر ۸ روز یک شهر» در نظام تقسیماتی کشور متولد شده است. از مجموع از ۱۷۹ شهر ایجاد شده، فقط ۲ شهر جمعیتی بالای  ۱۰.۰۰۰ نفر داشته ‌اند. در حدنصاب جمعیتی که ماده (۴) قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری برای ایجاد شهر بر آن تأکید دارد.  

در این گزارش آمده: طی بازه زمانی فوق جمعاً ۱۳۰ دهستان‌ از طریق پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران ایجاد شده است. از کل ۱۳۰ دهستان ایجاد شده، ۵۵ دهستان (۴۲/۴ درصد کل دهستان‌ های ایجاد شده) دارای جمعیت زیر ۴۰۰۰ نفر بوده ‌اند و درواقع مغایر ضوابط مندرج قانون ایجاد شده‌ اند. طی بازه زمانی مورد بررسی، درمجموع ۹۹ بخش از طریق مصوبات هیئت وزیران ایجاد شده است. از مجموع ۹۹ بخش ایجاد شده، ۲۶ بخش (۲۶/۳ درصد بخش‌های ایجاد شده)، در زمان تشکیل دارای جمعیتی کمتر از ۱۰.۰۰۰ نفر بوده ‌اند و درواقع می‌بایست از طریق ارائه لایحه به مجلس شورای اسلامی ایجاد می‌شدند.

در بخش دیگری از این گزارش بیان شده: طی بازه زمانی مورد بررسی، ۴۰ شهرستان با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران ایجاد شده است. از مجموع ۴۰ شهرستان ایجاد شده، ۶ شهرستان (۱۵ درصد کل شهرستان‌های ایجاد شده)، واجد شرایط مقرر در قانون نبوده و به‌عنوان موارد استثنایی می‌بایست از طریق پیشنهاد لایحه به مجلس شورای اسلامی ایجاد می‌ شدند.

در این گزارش پیشنهاد شده که در قانون برنامه هفتم توسعه، تدوین لایحه جامع تقسیمات کشوری با روح و گفتمانی متفاوت از قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوب ۱۳۶۲/۴/۱۵، در راستای تحقق موارد مقرر در بند «الف» تبصره «۶۹» قانون برنامه دوم توسعه، ماده (۷۳) قانون برنامه چهارم توسعه و ماده (۱۸۶) قانون برنامه پنجم توسعه که تاکنون محقق نشده ‌اند؛ سیاست‌ های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست‌ های کلی نظام اداری و با هدف پر کردن خلأهایی که انگیزه و دلیل ارتقاهای پی در پی و خارج از ضابطه در نظام تقسیماتی است، مورد تأکید قرار گیرد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 7627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =