کد خبر 7708
۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸

درخشان:

آب نقش محوری در آمایش سرزمین داشته و زیرساخت توسعه بخش‌های اقتصادی محسوب می‌شود

 آب نقش محوری در آمایش سرزمین داشته و زیرساخت توسعه بخش‌های اقتصادی محسوب می‌شود

نماینده ایرانشهر در مجلس با تأکید بر نقش محوری آب در آمایش سرزمین گفت: وزارت نیرو باید به این موضوع توجه بیشتری کند و بداند که آب زیرساخت توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.

به گزارش نمایندگان ما، عبدالناصر درخشان نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی درباره مسئله انتقال آب اظهار کرد: طرح انتقال آب کارواندر (سرچشمه رود بمپور) به شهرستان خاش از جمله مواردی است که در بودجه ۱۴۰۱ قرار گرفته و میزان ۲/۱۳ میلیون مترمکعب در سال از طرح تملک دارایی‌های انتقالی به استان سیستان و بلوچستان برای آن تعیین شده است.

وی ادامه داد: از آنجایی که آب نقش محوری در آمایش سرزمین داشته و زیرساخت توسعه بخش‌های اقتصادی محسوب می‌شود، پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی- امنیتی به همراه دارد، لذا باید این مهم با دقت فراوان بررسی شود.  

نماینده ایرانشهر در مجلس تصریح کرد: رودخانه بمپور یکی از رودخانه‌های اصلی استان سیستان و بلوچستان است و دومین منبع تغذیه تالاب جازموریان محسوب می‌شود، اما متأسفانه افت دبی رودخانه دامن، کاهش بارندگی، گرمای هوا، افزایش تبخیر آب و حفر چاه‌های غیرمجاز، اکوسیستم ایرانشهر را تهدید می‌کند، بنابراین انتقال آب از این رودخانه به شهرستان خاش اقدامی غیرکارشناسی است.

درخشان در ادامه گفت: وزارت نیرو احداث سد کارواندر را که مطالعات آن از سال ۱۳۵۸ آغاز شده بود، به این دلیل که پیوسته محل مناقشات اجتماعی بوده، برای حل و فصل مسائل ایجاد شده از دستورکار خارج کرد، اما شرکت آب و فاضلاب اخیراً اقدام به اجرای خط انتقال از نزدیکی محل سد کارواندر تا شهر خاش کرده که پس از بررسی‌های به عمل آمده و علیرغم حذف احداث سد، معلوم شد که تأمین آب با احداث چاه و از محل رودخانه کارواندر در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تخصیص‌های ابلاغی مربوط به سد کارواندر بوده و برای این موضوع تخصیص آبی مصوب و ابلاغ نشده و انجام این موضوع بطور کاملاً غیرقانونی در دستور کار شرکت آب و فاضلاب قرار گرفته و لازم است این پروژه با قید فوریت متوقف شود زیرا اجرای آن، حیات حدود ۴۰۰ هزار نفر را به خطر خواهد انداخت.

منبع: فارس

انتهای پیام

کد خبر 7708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =