کد خبر 7780
۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹

گزارش اختصاصی؛

رشد چشمگیر بیکاری در سال ۱۴۰۱ نگران کننده است

رشد چشمگیر بیکاری در سال ۱۴۰۱ نگران کننده است

افزایش NEET در کشور نسبت به سال گذشته باعث نگرانی های بسیاری شده است، بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال قبل، ٠.٤ درصد افزایش یافته است، واژه NEET وضعیت جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله‌ای است که نه درحال تحصیلند نه مهارت‌آموزی و نه مشغول ‌کار.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در بهار ١٤٠١، ۱۶.۶درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند، این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار ١٤٠٠، به میزان ١.٠درصد افزایش یافته است.

ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی می گوید: یکی از مشکلات مردم و جوانان بیکاری است، مادران و پدران نگران آینده فرزندشان هستند در بودجه هرسال ظرفیتی برای رفع موانع اشتغال زایی در نظر گرفته شده است که همت و اراده دولت را می طلبد، دولت در واکسیناسیون ثابت کرده است که توان لازم را برای انجام چنین اقداماتی دارد.

به نقل از مرکز آمار، بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۹.۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند، بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٤٠٠)، ٠.٤ درصد افزایش یافته است.

واژه NEET وضعیت جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله‌ای است که نه درحال تحصیلند نه مهارت‌آموزی و نه مشغول ‌کار.

براساس گزارش اخیر مرکز آمار، در سال ۱۳۹۹از ۱۰.۵میلیون جوان، ۸.۱ میلیون نفر از آنان NEET اند که سهم بیش از ۷۷ درصدی از کل جوانان را دارند. در گزارش مرکز آمار تعداد جوانان در این شرایط، سال پیش حدود سه‌میلیون نفر ذکر شده. آمارهای وزارت کار نشان می‌دهد این عدد سال ۹۴ حدود ۳۱ درصد، در سال ۹۵ حدود ۳۰.۲درصد و سال ۹۶ حدود ۲۹.۸ درصد بوده. اما سال ۹۷ با جهش به ۷۳ درصد و در ۱۳۹۸ به حدود ۷۴ درصد رسیده و در ۱۳۹۹ رقم ۷۷.۴ درصد به ثبت شده.

در بهار ١٤٠١، به میزان ٤٠, ٩ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٤٠٠) ٠.٥ درصد کاهش یافته است.

رشد چشمگیر بیکاری در سال ۱۴۰۱ نگران کننده است

طبق آمارهای وزارت کار، نرخ NEET که قبلا حدود ۳۰/۹درصد بود، در گزارش اخیر مرکز آمار به ۷۰ تا ۷۷درصد طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ رسیده است، که البته این آمار با شواهد قبلی سازگار نیست.  

در حال حاضر ۲ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۶۰۴ نفر بیکار در کشور داریم که بررسی سهم «جمعیت بیکار تحصیلکرده از مجموع جمعیت بیکار کشور» حاکی از آن است که ۴۰.۳ درصد بیکاران کشور، در گروه فارغ‌التحصیلان آموزش عالی قرار دارند که این سهم در بهار سال ۹۹، ۳۶ درصد بود.

البته سهم «جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل از کل شاغلان» با رشد مواجه بوده به طوری که این سهم ۰.۱ درصد افزایش داشته است؛ اما نسبت رشد جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل همچنان طی سال‌های گذشته بیش از رشد جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل است.

جمعیت شاغلان ١٥ ساله و بیشتر در بهار امسال ٢٣ میلیون و ٥٧٨ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٩٨ هزار نفر کاهش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١٤٠١، بخش خدمات با ٥١, ٢ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٢.٧ درصد و کشاورزی با ١٦.٠ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ۲۴ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ١٤٠١ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٤٠٠) ١.٩ درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در بهار ١٤٠١، ۱۶.۶ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار ١٤٠٠، به میزان ١.٠ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام 

کد خبر 7780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =