کد خبر 7792
۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰

گزارش اختصاصی؛

حاشیه ای بر لغو یک کنسرت/ گشت ارشاد را به ما نشان دهید!

حاشیه ای بر لغو یک کنسرت/ گشت ارشاد را به ما نشان دهید!

لغو کنسرت فقط یک موضوع محلی نیست و حاشیه‌سازی و سنگ‌اندازی در مورد این رویداد فرهنگی قانونی فقط به موج‌سواری بیگانگان محدود نمی‌شود بلکه با گسترش دامنه نارضایتی عمومی؛ حس تعلق و دلبستگی اجتماعی و ملی را خدشه دار می‌سازد.

پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما: سی ام تیرماه سال جاری بود که خبر لغو یک کنسرت خبرساز شد، اما این اتفاق این بار نه در مشهد بلکه در خوزستان و شهر اهواز رقم خورد. این امر حواشی زیادی داشت و مثل همیشه علاوه بر ایجاد نارضایتی در فضای عمومی جامعه بهانه‌ای شد برای موج‌سواری رسانه‌های برون مرزی.

ماجرا لغو کنسرت چه بود؟

جریان از این قرار است که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز به سیروان خسروی خواننده پاپ مجوز می‌دهد که در روزهای ۳۰ و ۳۱ تیرماه در سالن ۸۰۰ نفری سینما هلال این شهر کنسرت برگزار کند و به این ترتیب مقدمات این کنسرت به صورت رسمی و قانونی فراهم می شود، اما بنابر اخبار منتشره در این زمینه در لحظات نزدیک به شروع کنسرت، عده‌ای سرخود در اجرای آن اختلال ایجاد می‌کنند. خبر می‌رسد که این کنسرت را لغو شده است. البته این رای بر ابطال رای فقط یا مصوبه بر رد قانون به کنسرت خسروی محدود نمی‌ماند و مجوز کنسرت سهراب پاکزاد دیگر خواننده پاپ نیز در این شهر باطل می‌شود.

حال پرسش این است که چرا باید رویدادی فرهنگی که مجوز قانونی و رسمی از سوی اداره متولی برای آن صادر شده است به یکباره لغو شود؟

چون و چراهای که پیرامون این اقدام مطرح شد، سرنخ ماجرا را به شورای تامین شهر اهواز رساند؛ نهادی که خود نیز در صدور مجوز نقش داشته و به یک باره و بدون اطلاع قبلی تصمیم به لغو می‌گیرد.

به دنبال حرف و حدیث های پیش آمده درباره این موضوع افکار عمومی دلایل لغو برگزاری این کنسرت را خواستار می‌شوند که بالاخره در این پیگیری‌ها، روابط عمومی فرمانداری شهرستان اهواز اطلاعیه می‌دهد؛ «به علت تجمع و ترافیک شدید پیش در ورودی سینما هلال در ساعات اجرای کنسرت و به دنبال آن اعتراض رانندگان و شهروندان، پلیس راهنمایی و رانندگی خواستار تصمیم گیری در این خصوص شد.»

 عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در اجرای کنسرت از دیگر دلایلی است که در اطلاعیه روابط عمومی فرمانداری در رد این کنسرت‌ها به آن اشاره می‌کند.

در خصوص لغو این کنسرت‌ها نگاه‌ها از سوی دستگاه‌ها و همچنین مسئولان متفاوت است.  

حجت الاسلام کلاه کج در توضیح علت ماجرا لغو کنسرت ها در اهواز گفت: «مجوز این کنسرت‌ها کاملا قانونی بوده و ارشاد هم از مجوز خود حمایت کرده و محکم هم پای مجوز خود ایستاده و با هر مشکلی که بوده این کنسرت شب اول به روی صحنه رفته است. ولی با مصوبه شورای تامین شهرستان اهواز که ارشاد هم عضو آن شورا نیست، کنسرت ها لغو شده است. این شورا بالا دستی است و مصوبات آن برای همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها لازم‌الاجرا است.»

اما در عین حال این نگاه نیز وجود دارد که نباید در فضای رسانه‌ای به این موضوعات پرداخته شود زیرا در شرایط اقتصادی کنونی اهمیت چندانی ندارند و چنین حاشیه‌سازی هایی که رسانه‌های بیگانه درباره آن فضاسازی می‌کنند نباید در رسانه‌های داخلی دنبال شود.

حاشیه ای بر لغو یک کنسرت

لغو کنسرت دغدغه مردم و جامعه نیست

در همین زمینه حجت‌الاسلام حسین جلالی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با نمایندگان ما، گفت: باید از موضوعاتی که درباره آنها حاشیه‌سازی می‌شود پرهیز کرد. در شرایط کنونی کشور ما درگیر معضلاتی مثل سیل است و خانه‌های مردم روی آب است. دغدغه مردم و جامعه لغو کنسرت نیست.

وی افزود: این فضاسازی‌ها از سوی افرادی انجام می‌شود که ملت ایران را نمی‌خواهند و ما را درگیر مسائل کودکانه می‌کنند. ما باید مراقب باشیم اهل قلم و رسانه ها موضوعات حاشیه دار را دنبال نکنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به اخبار و پیگیری‌های رسانه‌ای در هفته عفاف و حجاب اشاره کرد و ادامه داد: به یکباره همه حرکت سیل گونه‌ای ایجاد می‌کنند و درباره گشت ارشاد خبر می‌دهند، گشت ارشاد کجاست؟ شما به ما نشان دهید که چگونه برخورد شده است؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه رسانه‌ها در خط خبری خود یک موضوع حاشیه‌ای را به مسأله اصلی تبدیل می‌کنند، اضافه کرد:موج رسانه‌ای دنیا به ما خط می‌دهد که درباره چه موضوعی بحث کنیم. مسأله اول مردم کنسرت نیست.

وی در عین حال افزود: ما در صدد ارزش‌گذاری کنسرت نیستیم و همچنانکه برگزاری و لغو آن عوامل خاص خود را دارد. در خوزستان ک که این کنسرت لغو شده است یک عده موافق هستند و یک عده مخالف و عده‌ای صورت مسأله را پاک می‌کنند.

جلالی لغو کنسرت در اهواز را موضوعی منطقه‌ای عنوان کرد که نباید تاوان آن را کشور بدهد.

«وضعیت اقتصادی مردم طوری است که به فکر نان شب هستند و نمی‌توانند بلیط ۲۰۰ و ۳۰۰ هزارتومانی کنسرت خریداری کنند. دغدغه مردم درآمدهای پایین است و باید دید کسانی که می‌گویند ما نمی‌توانیم کنسرت شرکت کنیم چه افرادی هستند؟»

نماینده مردم رفسنجان در مجلس با بیان اینکه نباید موضوعاتی را برجسته کنیم مخل وحدت و آرامش ما هستند گفت: دشمن نمی‌تواند عزت و پیشرفت و دیپلماسی پویای ما را ببیند و حاشیه‌سازی می‌کند. در زمین دشمن بازی نکنیم. پیگیری موضوع لغو کنسرت و پرداختن به آن را افتادن در خط انحرافی می‌دانم.

البته در جامعه از زوایای متفاوتی به این موضوع نگاه می‌شود، اما اغلب این اتفاقات باعث نارضایتی عمومی است. گاهی در برخی موضوعات ممکن است حاشیه سازی هایی صورت گیرد اما همه جوانب یک اقدام باید در جامعه در نظر گرفته شود.

 در شرایطی که مشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی اکثربت جامعه را به ستوه آورده است و عنقریب یاس و ناامیدی اجتماعی بر جامعه چیره شود. ؛ حاشیه‌سازی ها و همچنین سنگ‌اندازی در مورد رویدادهای فرهنگی قانونی(به عنوان نوعی سوپاپ اطمینان در وضعیت نابسامان اقتصادی)، فقط به موج‌سواری بیگانگان محدود نمی‌شود بلکه با گسترش دامنه نارضایتی عمومی؛ حس تعلق و دلبستگی اجتماعی و ملی را خدشه دار می‌سازد.

انتهای پیام

کد خبر 7792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =