کد خبر 7836
۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸

رضائی:

باید از فرصت پیمان شانگهای جهت خنثی سازی تحریم های غرب استفاده کنیم

باید از فرصت پیمان شانگهای جهت خنثی سازی تحریم های غرب استفاده کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: باید بتوانیم از فرصت پیمان شانگهای جهت خنثی سازی تحریم های غرب استفاده کنیم.

به گزارش نمایندگان ما، ابراهیم رضائی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح مزیت‌های عضویت ایران در پیمان شانگهای و اینکه آیا می‌توان از ظرفیت‌های اقتصادی شانگهای برای جبران خسارات برجامی استفاده کرد، گفت: کشورهای عضو پیمان شانگهای به علت گستردگی جغرافیای و جمعیتی خود و دارا بودن حجم اقتصادی ۲۳ تریلیون دلاری و تجارت داخلی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلاری می توانند به عنوان یک فرصت اقتصادی برای ما محسوب گردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید بتوانیم از فرصت پیمان شانگهای جهت خنثی سازی تحریم های غرب استفاده کنیم. تجارت غیر نفتی ما در سالهای گذشته با اعضای پیمان شانگهای زیر ۳۰ میلیارد دلار بوده است که در صورت یک برنامه ریزی مدون می‌توانیم با احتساب صادرات نفت ایران آن را به ۸۰ میلیارد دلار برسانیم.

رضائی تصریح کرد: ما مزیت‌های خوبی برای حضور در پیمان شانگهای داریم که از نمونه‌های آن می‌توان به کریدورهای ترانزیتی موجود در ایران، دسترسی به آب‌های آزاد، وجود منابع نفت و انرژی، وجود متخصصین توانمند و نیروی کار دانشگاهی و ... اشاره کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: البته برای حضور قدرتمند در پیمان‌هایی مانند شانگهای و بریکس و استفاده از ظرفیت آنها نیازمند برخی تغییرات و اصلاحات هم در حوزه قانونی و هم در حوزه زیرساختی مانند افزایش خطوط ریلی، تقویت بندرگاه ها و گمرکات و ... هستیم.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که همیشه مدنظر بوده است و متاسفانه در دولت قبل مورد غفلت قرار گرفت متوازن سازی در عرصه سیاست خارجی است که متاسفانه دولت قبلی یک نگاه غربگرای مطلق داشت و نگذاشت که از فرصت های موجود همسایگان و شرق بهره مند شویم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین اظهار کرد: دیپلماسی موجود در دولت استفاده از ظرفیت همسایگان و شرق است که می‌تواند در آینده موجب رفع آثار تحریم های ظالمانه غرب و بدعهدی آنها در برجام گردد.

انتهای پیام

کد خبر 7836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =