کد خبر 7898
۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱

مرکز پژوهش های مجلس:

ایران با توسعه شبکه انتقال برق با ارمنستان می تواند ناترازی عرضه و تقاضا در فصل تابستان را مدیریت کند

وضعیت انرژی در کشور ارمنستان و مبادلات آن با ایران
ایران با توسعه شبکه انتقال برق با ارمنستان می تواند ناترازی عرضه و تقاضا در فصل تابستان را مدیریت کند

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی وضعیت انرژی در کشور ارمنستان و مبادلات آن با ایران پرداخت.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی وضعیت انرژی در کشور ارمنستان و مبادلات آن با ایران پرداخت.

در این گزارش بیان شده: ارمنستان با جمعیت ۲/۹۶ میلیون نفری و تولید ناخالص ۱۲/۶۵ میلیارد دلاری، تنها کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیاست که با ایران مرز زمینی دارد. بیش از ۳۰ سال است که روابط دیپلماتیک میان ایران و ارمنستان برقرار است و این کشور روابط سیاسی مناسبی با ایران داشته است.

در این گزارش ذکر شده: مبادلات انرژی ایران و ارمنستان از سال ۱۳۷۶ با صادرات برق ایران به ارمنستان آغاز شد. در ادامه قرارداد بیست ساله تهاتر گاز و برق بین دو کشور در سال ۱۳۸۳ منعقد شد ولی اجرای این قرارداد در سال ۱۳۸۸ با صادرات گاز طبیعی ایران به مقصد ارمنستان تحقق یافت که درنتیجه در سال ۱۳۸۹ میزان واردات برق ایران از ارمنستان افزایش پیدا کرد و از حدود ۴۰۰ میلیون کیلووات ساعت به حدود ۱۲۰۰ میلیون کیلووات ساعت رسید.

در ادامه این گزارش تصریح شده: با توجه به اینکه ارمنستان ذخایر هیدروکربوری زیادی ندارد، سهم منابع نفت و گاز در تولید ناخالص داخلی این کشور صفر است و عمده انرژی مورد نیاز خود را از محل واردات گاز طبیعی و فراورده های نفتی تأمین و درصد بالایی از گاز طبیعی خود را از کشورهای روسیه و ایران وارد می کند. با توجه به ظرفیت خالی خطوط لوله ایران و ارمنستان، امکان توسعه تجارت گاز بین این دو کشور در قالب قرارداد بلندمدت وجود دارد که می تواند در تقویت روابط هر دو کشور حائز اهمیت باشد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: ازطرف دیگر با توجه به اینکه شبکه برق ارمنستان با برق ایران سنکرون است، ایران می تواند با توسعه شبکه انتقال برق با ارمنستان در قالب خط سوم، بخشی از ناترازی عرضه و تقاضای برق در فصل تابستان را مدیریت کند. همچنین با توجه به عدم ظرفیت پالایشگاهی و مخازن قابل اتکا برای ذخیره سازی فراورده های نفتی ارمنستان، ایران می تواند نسبت به توسعه صادرات فراورده های نفتی و همچنین ایجاد زیرساخت های مخازن ذخیره فراورده نفتی در این کشور اقدام کند.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 7898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =