کد خبر 1225
۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰

شریعتی:

استفاده از "میعانات گازی" برای سوخت نیروگاه ها لازم است

استفاده از "میعانات گازی" برای سوخت نیروگاه ها لازم است

عضو کمیسیون انرژی مجلس در توئیتی به ارسال نامه ای به وزیر نفت و موضوع چالش ذخیره سازی میعانات اشاره کرد.

به گزارش نمایدنگان ما، مالک شریعتی نیاسری نماینده مردم تهران،ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون انرژی مجلس در توئیتی نوشت:

در نامه ای به وزیرنفت بر استفاده از "میعانات گازی" برای سوخت نیروگاهها تاکید کردم تا علاوه‌ بر تامین  سوخت زمستانی نیروگاه‌ها،از چالش ذخیره‌سازی میعانات گازی نیز عبور شود.چراکه تولید میعانات گازی بیشتر از امکان ذخیره‌سازی آن است و در نتیجه تولید گاز کشور دچار مشکل شده است.

در متن نامه مالک شریعتی به وزیر نفت آمده است؛

باسمه تعالی

جناب آقای مهندس اوجی وزیر محترم نفت با سلام و احترام؛ همانطور که مستحضر هستید به دلیل وقوع تحریم های نفتی، صادرات میعانات گازی با مشکلاتی مواجه شده است. از طرفی کاهش گاز تحویلی به نیروگاه های برق در فصل زمستان سالهای گذشته موجب بروز خاموشی هایی در این صنعت شد. کمبود سوخت نیروگاه ها در زمستان پیش رو نیز یکی از مشکلاتی است که نیازمند اقدام فوری است. در همین راستا، یکی از راهکارهای مناسب برای رفع این معضل، مصرف میعانات گازی در نیروگاههای کشور است.

با عنایت به دستور جناب آقای جهانگیری، موضوع امکان سنجی استفاده از میعانات گازی در نیروگاه های کشور در اوایل سال ۱۳۹۶ در مجموعه وزارت نفت و با همکاری شرکت مپنا آغاز شد و پایلوت آن در آبان ماه سال گذشته در نیروگاه عسلویه اجرایی گردید. (پیوست ۱) مهمترین چالش فنی طرح مذکور، وجود ترکیبات حاوی مرکاپتان در میعانات گازی بوده است. لذا مقرر شده شرکت ملی نفت ایران عملیات مرکاپتان زدایی را در فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی اجرایی نماید. در حال حاضر، این پروژه در پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصد قرار دارد. علاوه بر آن، به دلیل فشار بخار بالای میعانات گازی. احداث مخازن با سقف شناور برای ذخیره سازی ضروری است. لذا مستدعی است در راستای تحقق این طرح، بررسی و دستور لازم جهت تکمیل پروژه مرکاپتان زدایی پالایشگاه فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی و احداث مخازن ذخیره سازی میعانات گازی را مبذول فرمایید. لازم به ذکر است شرکت مپنا آمادگی خود را جهت استفاده از میعانات گازی در نیروگاه تولید برق عسلویه در صورت فراهم بودن زمینه همکاری از سوی وزارت نفت، اعلام نموده است.

انتهای پیام

کد خبر 1225

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =