کد خبر 7649
۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴

شریعتی:

تحقیق و تفحص از وزارت نفت در دولت گذشته تصویب شده است

 تحقیق و تفحص از وزارت نفت در دولت گذشته تصویب شده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تاخیر در برداشت از فاز ۱۱ پارس جنوبی که به دلیل رهاکردن پروژه از سوی توتال رخ داده بود کشور را با ضرر ۴۰ میلیارد دلاری مواجه ساخت.

به گزارش نمایندگان ما، مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استخراج از میادین مشترک گازی به گونه ای بوده که ایران را متحمل ضرر کرده گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی که نزدیکترین فاز ما به کشور قطر است جزو مهمترین فازهای پارس جنوبی به شمار می‌رود که تاخیر از برداشت این فاز عملا گاز متعلق به ما را به سمت قطر سوق داده است.

این نماینده مجلس افزود: طبق اعلام مسئولان وزارت نفت حدود ۵ تریلیون فوت مکعب گاز به سمت قطر سوق یافته که  وزارت نفت می‌گوید حدود ۱ تریلیون آن را توانستیم جبران کنیم.

وی افزود: به دلیل تاخیری که در بهره‌برداری از این میدان داشتیم مجموعا ۴ تریلیون فوت مکعب گاز ضرر کردیم.

شریعتی در مورد علت متضرر شدن ایران تصریح کرد: دولت قبل رسما کار را به شرکت فرانسوی توتال سپرده بود و از توان داخلی که وجود داشت چشم پوشی کرد و با این شرکت قرارداد بست، آنها هم پس از مدتی کار را رها کردند و رفتند.

وی در مورد میزان خسارتی که به کشور وارد شد گفت: در حوزه گازی حدود ۳۰ میلیارد دلار و در بخش میعانات گازی هم بالغ بر ده میلیارد دلار ضرر کرده‌ایم که در مجموع حدود ۴۰ میلیارد دلار متحمل خسارت شده ایم که بیشتر این خسارت در زمان آقای زنگنه بوده است.

 شریعتی در مورد پی گیری مجلس از خسارتی که به کشور وارد آمده، افزود: تحقیق و تفحص از وزارت نفت در دولت گذشته تصویب شده که یکی از مواردی که مورد بررسی قرار می گیرد همین موضوع است.  

عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد اینکه این اقدامات ناشی از فساد بوده یا اهمال، تصریح کرد: در نتیجه بررسی و تحقیق و تفحص مشخص خواهد شد که سهم هرکسی چقدر است و آیا روابط پشت صحنه ای با خارجی‌ها وجود داشته یا نه، در مورد این مسائل فعلا نمی شود اظهار نظری کرد ولی ضرر مسلم است.

انتهای پیام

کد خبر 7649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =