کد خبر 8180
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۹

حسینی:

در نظر گرفتن نمره خام برای قبولی در آزمون وکالت مغایر قانون است

در نظر گرفتن نمره خام برای قبولی در آزمون وکالت مغایر قانون است

رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس با بیان اینکه با توجه به وجود مشروح مذاکرات مجلس درباره قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار نیازی به «استفساریه» در این باره نیست، گفت: ملاک قبولی در آزمون وکالت باید «نمره تراز» شده باشد و در نظر گرفتن نمره خام برای این منظور مغایر قانون است.

به گزارش نمایندگان ما، شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با برنامه خبر ساعت ۱۴ صداوسیما در پاسخ به این سوال که مرکز وکلا اعلام کرده مقادیر ثابت استفاده شده در فرمول سازمان سنجش بر اساس تجربه های گذشته سازمان به وجود آمده و به همین علت فاقد شفافیت در نحوه پذیرش است، برای همین نتایج بر اساس نمره خام محاسبه می شود. با توجه به اینکه مجری قانون سازمان سنجش است، قبولی ها چطور باید محاسبه شود؟ بیان کرد: آخرین موضعی که معاون اول قوه قضائیه مطرح کرده بودند این بود که از سازمان سنجش استعلام می کنند. در تاریخ ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ سازمان سنجش پاسخ بسیار واضح و روشنی را ارائه کرده است، هم در خصوص اینکه اساسا نمی شود از نمره خام استفاده کرد و استفاده از  نمره خام چه مشکلاتی دارد.

وی افزود: از طرف دیگر در بند ۷ نامه‌شان نیز تاکید کردند که سه کمیسیون تخصصی مجلس هم در این زمینه اعلام نظر کرده‌اند. نکته مهمتر این است که در آن جلسه رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه نیز خودشان صراحتا اعلام کردند و ثبت و ضبط شده است که در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز از نمره «تراز» استفاده کرده بودند. یعنی از ۷۰ هزار شرکت کننده حدود ۷۰۰۰ نفر پذیرفته شدند و امسال با قانونی که تصویب و ابلاغ شده طبعا از بین ۸۲ هزار شرکت کننده ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر پذیرفته می شوند. حال اینکه اعلام شود که ۲۸۰۰ نفر را اعلام می کنند قطعا مغایر قانون است.

رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت این را نیز بگویم که رئیس مجلس هم در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ نامه ای را خدمت آقای محسنی اژه ای که همیشه خودشان بر اینکه مرّ قانون باید اجرا شود تاکید داشتند، نوشتند و صراحتا از این عبارت استفاده کردند که خواهشمند است دستور اهتمام ویژه و پیگیری لازم را به منظور جلوگیری از تضییع حقوق متقاضیان و انحراف از اجرای قانون صادر فرمایید. تا آنجایی که من مطلع هستم ایشان هم دستور دادند و دستور ایشان در حال رسیدگی است.

حسینی یادآور شد: البته اخیرا متوجه شدم که رئیس مرکز توئیتی در فضای مجازی خبر تکمیلی ارسال کردند که ما مثلا این عدد (۲۸۰۰) را بر اساس «نمره خام» اعلام می کنیم و بعد از استفساریه و پاسخ استفساریه مجلس، اگر نمره تراز ملاک باشد ما بر آن اساس اعلام می کنیم.

وی افزود: امروز با برخی از مقامات قوه قضائیه صحبت کردم و از آنها خواهش کردم توضیحات لازم را دادم که از نظر ما به عنوان قانونگذار هیچ ابهامی وجود ندارد و روزنامه رسمی کشور موجود است و مشروح مذاکرات وجود دارد.  اصولا استفساریه برای زمانی است که مشروح مذاکرات مفقود باشد.  در مشروح مذاکرات صراحتا آمده است که نمرات تراز شده ملاک عمل است و نظر مجلس شورای اسلامی هم همین است.

رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: من نه به عنوان نماینده مجلس بلکه به عنوان یک فرد می گویم که مستقل از بیانیه مجلس، نظریه تخصصی بوده که سه کمیسیون داده است و از همه اینها مهمتر همه حقوقدانان می دانند وقتی که مشروح مذاکرات وجود دارد دیگر جایی برای این ابهامات نیست و ما حتما در رایزنی با قوه قضائیه این مساله را حل می کنیم به ویژه که خود آقای اژه ای همواره اهتمام داشته اند که باید مرّ قانون اجرا شود.

حسینی در پاسخ به این سوال که رئیس قوه قضائیه چه پاسخی داده‌اند؟ گفت: هنوز من پاسخ ایشان را دریافت نکرده‌ام به همین دلیل امروز پیگیری کردم و با توجه به اینکه نامه باید به رویت ایشان رسیده باشد همین جا به ایشان عرض می کنم که نظر مجلس صریح است و مشروح مذاکرات مستندی است که در روزنامه رسمی کشور چاپ می شود، اینکه بیانات و اظهارات نمایندگان از رادیو خبر و صداوسیمای جمهوری اسلامی منتشر می شود و اینکه روزنامه رسمی منتشر می کند خود حکایت از آن دارد که این منبع قابل مراجعه است و دوستان ما در حوزه قوه قضائیه می توانند به این مناقشه پاسخ دهند.

انتهای پیام  

کد خبر 8180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =