کد خبر 8979
۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

بندپی:

۳۰ سال دیگر جمعیت سالمندی ما سه برابر افزایش می‌یابد

 ۳۰ سال دیگر جمعیت سالمندی ما سه برابر افزایش می‌یابد

رئیس فراکسیون سلامت سالمندان مجلس با بیان اینکه گیلان و مازندران دو استان پیشرو در حوزه سالمندی هستند، گفت: زنان سالمند ما بیشتر از مردان سالمند ما به تنهایی زندگی می‌کنند. این آمار تکان دهنده است که از ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۹ تعداد این زنان به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

به گزارش نمایندگان ما، محمد علی محسنی بندپی رئیس فراکسیون سلامت سالمندان مجلس شورای اسلامی در همایش بزرگداشت روز جهانی سالمند، با بیان اینکه جمعیت سالمند ایران در ۲۰۱۵ تقریبا زیر ۱۰ درصد بود اما این جمعیت در سال ۲۰۵۰ به بالای ۳۰ درصد می‌رسد، اظهار کرد: تقریبا ۳۰ سال دیگر جمعیت سالمندی ما سه برابر افزایش می‌یابد. به طور کلی موج سالمندی بیشتر منطقه آسیا را نسبت به سایر قاره‌ها تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۵۰ جمعیت بالای ۸۰ سال ما بیشتر می‌شود، تصریح کرد: مطابق با آماری که در خصوص ۱۰ کشور سالمند در سال ۱۹۸۰ وجود دارد، سوئد با ۲۲ درصد جمعیت سالمند اولین کشور سالمند جهان بود اما شاهد این امر هستیم که در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۵۰ دیگر سوئد جزو کشورهای سالمند نیست و نخواهد بود و این امر نشان دهنده آن است که سوئد چنان برنامه ریزی در این راستا کرده که توانسته خود را ایمن کند.

به گفته بندپی، تقریبا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد جمعیت سالمند کشور به طور مستقل زندگی می‌کنند اما این آمار در کشورهای توسعه یافته بالای ۸۰ درصد است چراکه هنوز سالمندان در ایران توسط فرزندان حمایت می‌شوند.

رئیس فراکسیون سلامت سالمندان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هنوز در آسیا بچه‌ها از والدین سالمند خود حمایت می‌کنند اما در اروپا کمتر شاهد این امر هستیم. از این رو اگر به سمت فرزندآوری کمتر رویم؛ نگرانی در خصوص نگهداری از سالمندان نیز وجود خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر منابع پایداری برای اجرای قوانین حوزه سالمندی نداریم، یادآور شد: برای اجرای قوانین حوزه سالمندی به منابع پایدار و منابع "نشان دار" یا "ستاره دار" نیاز داریم. منابع ستاره دار به این معنا است که مدیر مجموعه جرات نکند پولی که برای حوزه سالمندی در نظر گرفته می‌شود را جای دیگر هزینه کند.

بندپی در پایان سخنان خود به عدم هماهنگی بین دستگاه ها در خصوص اجرای قوانین حوزه سالمندی نیز اشاره و توضیح داد: بعضا کارهای موازی با هزینه های موازی در این زمینه انجام می‌شود چراکه الزامات قانونی در مصوبات خود نداشته‌ایم.  

انتهای پیام

کد خبر 8979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =