کد خبر 9153
۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳

پورابراهیمی:

امکان تبادلات تجاری با ارزهای داخلی ایران و ارمنستان وجود دارد

امکان تبادلات تجاری با ارزهای داخلی ایران و ارمنستان وجود دارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در دیدار با رئیس گروه دوستی پارلماتی ارمنستان و ایران گفت: امکان تبادلات تجاری و همکاری‌های بانکی با ارز های دوکشور وجود دارد.

به گزارش نمایندگان ما، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با گئورگ پاپویان رئیس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران دیدار و گفتگو کرد.

پورابراهیمی در ابتدای این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران در تهران بر مناسبات رو به رشد و دوستانه دو کشور تاکید کرد و گفت: ارتباطات عمیق و دیرینه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی میان دو ملت وجود دارد که نقش موثری در توسعه مناسبات فیمابین دارد.

وی با مهم خواندن نقش دیپلماسی پارلمانی در تسهیل و تسریع همکاری‌های دو کشور افزود: خوشبختانه تعاملات خوب و سازنده‌ای میان مجالس دو کشور برقرار است لذا می‌توان با تکیه بر این ظرفیت، ارتباطات دو کشور را در زمینه‌های گوناگون از جمله سیاسی، فرهنگی و بویژه اقتصادی توسعه و گسترش داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز ناخرسندی از سطح مراودات اقتصادی و تجاری دو کشور بیان داشت: متاسفانه همکاری‌های اقتصادی فیمابین متناسب با ظرفیت‌های ایران و ارمنستان توسعه نیافته است از این رو دو کشور باید بکوشند از ظرفیتهای مکمل یکدیگر در زمینه‌های مختلف برای تحکیم روابط دوجانبه استفاده کنند.

وی تهاتر کالا به کالا و تولید مشترک محصولات دو کشور را در تقویت همکاری‌های اقتصادی مهم ارزیابی کرد وگفت: نرخ تهاتر، مبنای اصلی اجرایی شدن این موضوع می‌باشد که در دستور کار طرفین قرار دارد و امیدواریم به زودی شاهد اجرایی شدن آن میان ایران و ارمنستان باشیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن تشریح مسائل بانکی و مالی، حمل و نقل و اجرایی نمودن توافقات انجام شده میان مقامات دو کشور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تاسیس کریدور خلیج فارس- دریای سیاه با عضویت ارمنستان، گرجستان، یونان و بلغارستان را با جدیت دنبال می‌کند در همین راستا شرکت‌های توانمند ایرانی آمادگی مشارکت و همکاری با ارمنستان در توسعه و بهبود زیر ساخت‌های لازم را دارند.

وی افزود: با توجه به بالا بودن نرخ عوارض کامیون‌ها برای تردد از مرز مشترک دو کشور، آمادگی داریم به شکلی در قالب یک توافق مشترک به نرخ پایین و یا صفر عوارض برای تسهیل در تردد کامیون‌ها و همچنین توسعه سطح روابط اقتصادی ایران و ارمنستان برسیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه‌ اندازی بازار مبادلات روبل و ریال میان ایران و روسیه برای تسهیل در توسعه مراودات اقتصادی گفت: بانک بستر مبادلات اقتصادی است، معتقدیم این امکان وجود دارد که میان بانک‌های ایران و ارمنستان تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر توسعه همکاری‌های بانکی بر اساس تجارت با ارزهای داخلی دو کشور منعقد گردد.

پورابراهیمی در پایان این دیدار بر نقش مناطق آزاد تجاری در گسترش سطح مناسبات اقتصادی و تجاری کشورها تاکید کرد و افزود: وجود منطقه آزاد در ارمنستان می‌تواند کمک شایانی در سرمایه‌گذاری‌های مشترک اقتصادی نماید. با توجه به آمادگی و جدیت سازمان مناطق آزاد ایران برای راه اندازی منطقه مشترک با طرف ارمنی، انتظار داریم این موضوع مورد توجه مقامات کشور ارمنستان قرار گیرد.

تاکید بر نقش کریدور خلیج فارس – دریای سیاه در ارتقاء سطح همکاریهای اقتصادی و تجاری 

گئورگ پاپویان رئیس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران نیز در این دیدار با اشاره به قدمت روابط دیپلماتیک میان ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران گفت: روابط خوب و سازنده‌ای همیشه میان دو کشور حاکم بوده است که نشان از احترام متقابل میان دو ملت در دوره‌های مختلف بوده است.

وی افزود: ارتباطات سیاسی دو کشور در سطح مطلوبی قرار دارد و می‌توانیم با بهره‌گیری از این ظرفیت، مرادوات اقتصادی و تجاری فیمابین را بیش از پیش تقویت نماییم.

گئورگ پاپویان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح ظرفیت‌های اقتصادی موجود میان دو کشور بر توسعه و گسترش همکاری‌های تجاری تهران و ایروان اظهار داشت: ظرفیت‌های زیادی برای ارتقاء سطح مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور وجود دارد که انعقاد قرارداد تهاتر برق و گاز میان ارمنستان و ایران یکی از نکات مثبت روابط دوجانبه می‌باشد، لذا ارمنستان آمادگی دارد برای تمدید قرارداد مذکور، سطح مراودات فیمابین را افزایش دهد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ارمنستان و ایران در ادامه بر نقش کریدور خلیج فارس – دریای سیاه در ارتقاء سطح همکاریهای اقتصادی و تجاری تاکید کرد و بیان داشت: کریدور مذکور برای کشور متبوعش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معتقدیم با نهایی شدن این مسیر می‌توانیم بر مبنای منافع متقابل سطح همکاری خود را توسعه دهیم از این رو ارمنستان از هیچ کوششی برای به امضا رسیدن این توافقنامه دریغ نخواهد کرد.

وی در پایان با استقبال از حضور شرکت‌های ایرانی در ارمنستان افزود: از مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های معتبر ایرانی در فراهم نمودن زیرساخت‌های همکاری‌ها بویژه در حوزه‌های حمل و نقل و انرژی حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام

کد خبر 9153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =