کد خبر 9211
۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳

مرکز پژوهش های مجلس:

سیاستهای امتداد مسئولیت تولیدکننده الهام بخش سیستم های موفق مدیریت پسماند است

اثر قوانین امتداد مسئولیت تولیدکنندگان بر مسئله نوپدید پسماندها
سیاستهای امتداد مسئولیت تولیدکننده الهام بخش سیستم های موفق مدیریت پسماند است

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی اثر قوانین امتداد مسئولیت تولیدکنندگان بر مسئله نوپدید پسماندها را مورد بررسی و پژوهش قرار داد.

به گزارش نمایندگان ما، دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی اثر قوانین امتداد مسئولیت تولیدکنندگان بر مسئله نوپدید پسماندها را مورد بررسی و پژوهش قرار داد.

بنابر این گزارش، امتداد مسئولیت تولیدکننده، سیاستی محیط زیستی است که در آن مسئولیت تولیدکننده برای یک محصول از مرحله تولید تا پایان چرخه عمر آن محصول گسترش می یابد. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، سیاستهای امتداد مسئولیت تولیدکننده الهام بخش سیستم های موفق مدیریت پسماند بوده است. این رویکرد در اصل به منظور کاهش بار مالی دولت های محلی در زمینه جمع آوری و تصفیه پسماند به ویژه پسماندهایی معرفی شد که فرایند تصفیه و بازیافت پیچیده و پرهزینه ای دارند. الزامات امتداد مسئولیت تولیدکننده برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۹۰، در سیاست و قانون چندین کشور اروپایی ازجمله آلمان، سوئیس، سوئد و فرانسه ظاهر شد. با این وجود، در طول دهه گذشته برنامه های امتداد مسئولیت تولیدکننده به سرعت در سراسر جهان گسترش و توسعه یافته است.

پژوهشگران این گزارش تاکید کردند، در کشور ما هرچند قوانین و مقررات متعددی طی سالیان اخیر تصویب شده است اما همچنان موانع و چالش های متعددی در مسیر اجرای صحیح امتداد مسئولیت تولیدکننده در کشور وجود دارد. ازجمله چالش های این موضوع میتوان به مواردی نظیر: عوارض یکسان برای کلیه اقلام مشمول، ایجاد عوارض صرفاً روی کالاهای قابل بازیافت، نبود شفافیت در نحوه هزینه کرد وجوه دریافتی و تصویب و تغییر مکرر قوانین و مقررات اشاره کرد. این گزارش ضمن بررسی ذی نفعان این حوزه، بررسی تجربیات جهانی و با نگاه به وضعیت موجود کشور راهکارهایی در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیشنهاد داده است.

در ادامه این گزارش آمد است، در کوتاه مدت اصلاح ساختار حمکرانی مدیریت پسماند در کشور، اصلاح ماده (۴) قانون مدیریت پسماندها و نسخ کلیه قوانین مشابه قبلی و تدوین شفاف ضوابط و دستورالعمل های تخصیص تسهیلات توسط صندوق ملی محیط زیست پیشنهاد شده است. در میان مدت ایجاد و استقرار شرکت های مجری امتداد مسئولیت تولیدکننده در کشور موجب تسهیل فرایند اجرایی در کشور می شود. در بلند مدت اجرای صحیح امتداد مسئولیت تولیدکننده نیازمند افزایش مشارکت عمومی شهروندان، انجام مطالعات پژوهشی با هدف آسیب شناسی و رفع نواقص موجود و گسترده تر کردن اقلام تحت پوشش خواهد بود.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

کد خبر 9211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =