کد خبر 9298
۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲

حسنوند:

ناترازی‌ها تهدید هستند و در صورت عدم مدیریت به بحران‌های امنیتی تبدیل می‌شوند

ناترازی‌ها تهدید هستند و در صورت عدم مدیریت به بحران‌های امنیتی تبدیل می‌شوند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در نشست سران قوا موضوع ناترازی‌ها مطرح شود تا همه قوا بدانند ناترازی‌ها تهدید هستند و در صورت عدم مدیریت به بحران‌های امنیتی تبدیل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار نمایندگان ما، فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۶مهرماه) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: موضوعاتی مانند ناترازی و میادین مشترک بحثی نیست که تنها در کمیسیون انرژی مطرح شده باشد بلکه به عنوان اولویت کشور تعریف شده، موارد مطرح شده در برنامه‌های توسعه، تأکیدات مقام معظم رهبری، قوانین بودجه و مصوبات شورای عالی امنیت ملی و سفر رئیس مجلس به استان‌های نفت‌خیز منجر به تهیه گزارش در این رابطه شده است.

وی افزود: عدم سرمایه‌گذاری طی سال‌های قبل و تحریم جدی حوزه صنعت نفت و عدم وجود منابع مالی و همچنین عدم سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی منجر شده است که کشور با شرایطی تحت عنوان ناترازی مواجه شود، اگر مجلس در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۲ و پس از آن فکر جدی نکند با بحران‌های اجتماعی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی بیش از پیش مواجه می‌شویم.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس عنوان کرد: یکی از تأثیرات موضوع ناترازی مستقیما در حوزه نیروگاه‌های برقی است، نیروگاه‌های برقی چه در تابستان و چه در زمستان با کاهش تأمین سوخت مواجه هستند، در زمستان سال گذشته حدود ۱۹۰ میلیون مترمکعب کاهش و ناترازی گاز داشتیم، پیش‌بینی ما افزایش ۸ درصدی این آمار در زمستان است که معادل بیش از ۲۳۰ میلیون مترمکعب کاهش گاز است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نیروگاه‌های برقابی کشور که حدود ۱۲ هزار مگاوات تولید برق دارند و عمدتاً در استان خوزستان فعال هستند، به دلیل خشکسالی‌ها تقریبا همه آنها از مدار تولید برق خارج شده‌اند و امروز تعطیل هستند یعنی مضاف بر ناترازی و عدم تأمین سوخت نیروگاه‌ها با مشکل نیروگاه‌های برقابی نیز مواجه هستیم.

حسنوند خاطر نشان کرد: آنچه که سازمان برنامه ‌و بودجه، وزارت نفت و کمیسیون انرژی بر اساس بررسی‌ها به آن دست پیدا کرده نیاز به حدود ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بالادست و پایین دست است که باید طی ۸ سال انجام شود. در بحث بالادستی نسبت به فشارافزایی و توسعه میادین گازی و همچنین جمع‌آوری گازهای فلر پرداخته شده است که به ۵۷ میلیارد دلار نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه برای جبران کمبودها نمی توانیم تنها به ۱۴.۵ درصد اعلام شده در بودجه توجه کنیم، افزود: باید مجلس یک بحث دقیق و جدی و آنی را در این زمینه در دستور کار خود قرار دهد. همه مسئولین کشور به ناترازی و تأثیرات منفی آن اذعان دارند، ناترازی گاز، تعطیلی کارخانه‌ها را در تابستان و زمستان به دنبال دارد، تعطیلی کارخانجات، بیکاری پرسنل، عدم تولید، عدم صادرات و ارزآوری را به دنبال دارد و عملا زنجیره‌ای از موضوعات امنیتی، سیاسی و اجتماعی خود را در ناترازی‌ها نشان می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: در این شرایط باید در بحث جذب سرمایه‌گذاری، پتروشیمی‌ها را با درآمدهای آنها در سرمایه‌گذاری‌ها مشارکت دهیم زیرا اولین تأثیر خود را در عدم تأمین خوراک پتروشیمی‌ها، صادرات و ارزآوری این واحدها نشان می‌دهد، حتماً مجموعه پتروشیمی‌های کشور با قوانین، تعامل و الزامات قانونی ملزم به همکاری در سرمایه‌گذاری‌ها شوند.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از مسائل طرح جمع آوری فلر و گازهای همراه است، هر مشعلی خاموش شود به میزان دو مجتمع عسلویه برای ما تأمین گاز می کند که حدود ۵۰ میلیون مترمکعب می‌شود. موضوع فلر در قانون برنامه ششم توسعه و بودجه آمده است اما نتایجی در بر نداشته است.

حسنوند تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل افزایش متوسط بازدهی نیروگاه‌های حرارتی است که باید از ۳۸ درصد به حداقل ۵۰ درصد افزایش پیدا کند. در زمستان و تابستان بیشترین هنر مدیران ما مدیریت مصرف است نه کاهش ناترازی و کم کردن فاصله آن. مدیریت مصرف به معنای تعطیلی کارخانجات، اماکن تجاری و بسیاری از مجموعه‌هایی است که می‌تواند آسیب‌های سیاسی و اجتماعی به همراه داشته باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد، اجرای سیاست های تشویقی برای مشترکان کم مصرف است، ادامه داد: کمیسیون انرژی در این خصوص چند پیشنهاد دیگر نیز دارد. یکی از پیشنهادات تخصیص ۵ درصد از کل درآمدهای نفتی به توسعه زیرساخت‌های این حوزه است. باید تعارف را کنار بگذاریم، مقام معظم رهبری سیاست‌ها را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کرده است که در آن نسبت به این موضوع تأکید شده است.

وی ادامه داد: چه اشکالی وجود دارد مجلس با توجه به اصلاحات ساختاری بودجه از روش‌های سنتی خارج شود، امروز هیچ اولویتی برای کشور ضروری‌تر از جبران ناترازی گاز نیست. ساختارشکنی برای تأمین نیاز و اولویت کشور ضروری است. در برنامه هفتم توسعه و بودجه آینده حداقل ۵ درصد از درآمدهای نفتی برای توسعه میادین نفت و گاز اختصاص داده شود.

حسنوند با بیان اینکه بارها به این موضوع اشاره کرده‌ایم که صندوق توسعه ملی فرزند صنعت نفت است، تصریح کرد: اگر نفت و ارزآوری آن نباشد چیزی به عنوان صندوق توسعه نیز وجود نخواهد داشت، امروز صندوق توسعه رقیب و دشمن توسعه صنعت نفت است، تنها جایی که سهمی از درآمدهای صندوق توسعه ندارد وزارت نفت و وزارت نیرو می‌باشد، مجلس شورای اسلامی در بودجه آینده سهمی از این صندوق حداقل ۳۰ درصد برای مجموعه صنعت نفت و گاز اختصاص دهد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه طرح دوفوریتی توسط کمیسیون انرژی آماده شده است که به زودی در دستور کار قرار می‌دهیم، عنوان کرد: موضوع بعدی اصلاح ساختار مجموعه بهینه‌سازی است، کمیسیون انرژی پیشنهادی برای اصلاح این ساختار دارد تا این ساختار به معاونت رئیس جمهور تبدیل شود.

رئیس کمیسیون انرژی در پایان خاطر نشان کرد: در نشست سران قوا موضوع ناترازی‌ها مطرح شود تا همه قوا بدانند ناترازی‌ها تهدید هستند و در صورت عدم مدیریت به بحران‌های امنیتی تبدیل می‌شوند.

انتهای پیام

کد خبر 9298

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =