کد خبر 9434
۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

خضریان در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه تهران:

در عصر ارتباطات با فلیترینگ نمی‌شود جامعه را اداره کرد/ نخبگان علوم انسانی باید جامعه را به سمت اجماع سوق دهند تا آرامش پیدا کند

در عصر ارتباطات با فلیترینگ نمی‌شود جامعه را اداره کرد/ نخبگان علوم انسانی باید جامعه را به سمت اجماع سوق دهند تا آرامش پیدا کند

نماینده مردم تهران در مجلس در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه تهران گفت: من معتقدم در عصر ارتباطات با فلیترینگ نمی‌شود جامعه را اداره کرد اما لازم است این فضا قانونمند شود و جامعه برای اینکه بتواند وارد مرحله آرامش و ترمیم شکاف‌ها شود، حتماً نیاز به گفت‌وگو دارد.

به گزارش نمایندگان ما، علی خضریان روز (سه شنبه، ۳ آبان ماه) در  نشست «پرسش و پاسخ دانشجویی پیرامون وقایع اخیر» که به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد، گفت: محیط اجتماعی زمانی که حق و باطل با هم آمیخته می‌شود با موضوعات متفاوت مواجه می گردد؛ به این معنا که شناخت حق و باطل از هم سخت می شود.

وی افزود: من معتقد نیستم مطالب، خیلی صفر و صدی است و می توان در یک جریان اجتماعی هم مطالبی به عنوان حق باشد و هم مطالبی به عنوان باطل وجود داشته باشد؛ آنچه که ما به دنبال آن هستیم چگونگی تفکیک این دو موضوع از هم و شناخت حق و باطل است.

خضریان تاکید کرد: وقتی در جامعه‌ای مسائل را در قالب مشکل طرح می‌کنیم، اینها قابل حل نیست؛ مگر اینکه ما آن ها را تبدیل به مسأله کنیم؛ باید در جامعه در صورت وجود مشکلات، آن ها را جزء جزء، تبدیل به مسأله کرد تا قابل حل شود. تا زمانی که حرف های کلان و کلی بزنیم نمی‌توانیم در جامعه آن ها را تبدیل به مسأله کرده و حل کنیم.

این نماینده مجلس در ادامه و در تبیین شرایط امروز کشور، از نگاه جامعه شناسی سیاسی به بیان ویژگی‌های جامعه‌ای پرداخت که در آن افراد حق و باطل را از هم تمیز نمی دهند، گفت: از ویژگی‌هایی که جامعه با مشکل مواجه می شود این است که شاخص شناخت حق و باطل به جای اصول و مبناها، به فرد سپرده می شود و جوامع معمولاً در چنین جایی مسیر را گم می‌کنند و به جای اینکه نگاه کنند که معیار حق و باطل چیست و بر مبنای نظر افراد آن را تحلیل کنند، به سمتی حرکت می‌کند که بعضاً این افراد چهره یا شاخص یا برخی اخبار تبدیل به جایگاه حق و باطل می‌شوند.

خضریان ادامه داد: دومین ویژگی جوامعی که در شناخت حق و باطل دچار مشکل هستند این است که زمانی که جامعه‌ مستعد بروز چنین اتفاقات و اعتراضات و حواشی است، مواضع باطل را از طریق برخی خواص یا جامعه نخبگانی شاهد می‌شویم؛ منظور از مواضع باطل در همین موضوع خاص اخیر حرف بی سند و بی مبنا زدن است؛ جامعه در این موضوع خاص در حال نگاه‌کردن به نخبگان خود است و آن ها در چنین شرایط بی مبنا و بی سند موضع گیری می‌کنند که این جامعه را ملتهب می‌کند.

وی تصریح کرد: سومین ویژگی که می‌تواند از موضع جامعه شناسی سیاسی درباره جوامع دچار مشکل در تشخیص حق و باطل صحبت کرد، بعضاً سکوت گروه‌های مرجع اجتماعی است؛ درحالی که جامعه معیارها را کنار گذاشته و به چهره‌ها نگاه می کند و آن ها نیز مواضع باطل می‌گیرند، برخی از گروه‌های مرجع اجتماعی سکوت می‌کنند و به جای اینکه درباره حرف حق صحبت کنند و آن را تبیین کند، سکوت اختیار می‌کنند و این سکوت نیز به متلاطم‌تر شدن جامعه کمک می‌کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس افزود: از دیگر ویژگی چنین جوامعی، به هم ریختن مرز بین دوست و دشمن است؛ یکی از نشانه‌هایی که نشان می‌دهد جامعه دچار سخت شدن شناخت حق و باطل است، زمانی است می‌بینیم فردی که تا دیروز فکر می‌کردیم دوست ماست، موضعی می‌گیرد که می‌بینید همراستای دشمن ماست و می‌بینید که مرز بین دوست و دشمن در حال تغییر است؛ در حالی که در جامعه‌ای مثل ایران یک مسأله‌ای که باعث می شود فرد بگوید من دیگر نمی‌توانم این موضوع را تحمل کنم و اعتراض دارم، مشاهده می‌کنیم که از این موضوع خاص، برخی برداشتهای بدی انجام می‌دهند و به جای حل مسأله، فضا رادیکال‌تر می‌کنند و فضا را به سمتی سوق می‌دهند که نه تنها مسأله دیگر قابل حل نیست بلکه دیگر نمی شود درباره آن صحبت کرد.

خضریان با تاکید بر اینکه حتماً یکپارچگی ایران اسلامی برای ما اهمیت دارد، گفت: ما به ایرانی بودن خود افتخار می کنیم و پاسدار تمامیت ارضی خود هستیم اما کسانی که به عنوان دوست، به این یکپارچگی ملی ضربه می‌زنند، تغییر مرز بین دوست و دشمن است و وقتی گروه های مرجع اجتماعی سکوت می‌کنند و تبیین نمی‌کنند، این عدم تبیین هم مشکل را اساسی‌تر می‌کند.

وی تصریح کرد: جامعه برای اینکه بتواند وارد مرحله آرامش و ترمیم شکاف‌ها شود، حتماً نیاز به گفت‌وگو دارد.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش دانشگاه در حل بحران های اجتماعی، گفت: ما باید بر اساس مسئولیت‌های اجتماعی به سمت حل مسئله حرکت کنیم، دانشجو و دانشگاه به خاطر داشتن فضای فکری نقش موثری برای حل مسائل جامعه دارد که نمی‌توان ذره‌ای در آن شک کرد. البته در حال حاضر محیط علوم انسانی در دانشگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی داخلی دچار یک عقب ماندگی است که باید به روزرسانی شود.

وی افزود: نخبگان علوم انسانی نسبت به بحران های جامعه مسئولیت دارند و باید جامعه را به سمتی سوق دهند که تحلیل درستی از وقایع داشته باشند و تا زمانی که نخبگان در جامعه به ویژه نخبگان علوم انسانی جامعه را به سمت اجماع سوق ندهند جامعه آرامش پیدا نمی کند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: ما باید جامعه را به سمت داشتن تحلیل از اتفاقات، پیش ببریم و تا زمانی که جامعه به سمت اغنای اجتماعی نرود و نتوان جامعه را اغنا کرد، این التهابات وجود دارد. باید بر اساس محور عقلانیت، حرف یکدیگر شنیده و مبتنی بر مستندات حرف بزنیم و هم آوا شویم. باید بتوان با یکدیگر گفت‌وگو کنیم و باب گفت‌وگو باز شود.

خضریان با انتقاد از بی توجهی به برخی کرسی های آزاد اندیشی از سوی برخی خواصی که امروز معترض هستند، گفت: البته من درباره باز شدن باب گفت‌وگو حرف دارم مبنی بر اینکه از ۱۰ سال پیش موضوع کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها مطرح و قرار شد موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، فکری در محیط دانشگاه به صورت آزادانه بحث شود اما چقدر نخبگان حوزه علوم انسانی به این کار ورود کردند؟ وقتی جامعه در شرایط آرام قرار داشت چرا گفت‌وگو صورت نگرفت و وقتی جامعه دچار بحران می‌شود تازه صحبت از گفت‌وگو می‌کنند؟ البته باز هم ما از اینکه جامعه به سمت گفت‌وگو حرکت کند استقبال می‌کنیم و تاکیدمان بر این است که باید با داشتن وحدت از ایجاد دو قطبی کاذب پرهیز کرد.

وی افزود: امثال من که در جایگاه بچه‌های انقلاب قرار داریم بپذیریم که باید در محور گفت‌وگو بتوان همدیگر را قانع کنیم، البته نباید شرایط به سمت دوقطبی شدن سوق پیدا کند و در عین حال هم اختلاف نظر و وحدت اجتماعی مد نظر قرار گیرد.

خضریان در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه اختلاف نظر، طبیعی است اما حذف پذیرفتنی نیست، گفت: وقتی به خانواده خود رجوع می‌کنیم آیا همه در مورد همه مسائل هم نظر هستند. حتما در جامعه به عنوان یک خانواده بزرگتر وجود اختلاف نظر طبیعی است. هیچکس به دنبال حذف جریانات و گروه‌ها نیست البته که ما همه‌مان یک منافع مشترک داریم و می‌توانیم ضمن احترام به هم حرف‌هایمان را بیان کنیم.

وی با تاکید بر اینکه جنگ نرم موضوعی شناخته شده در دنیا است، این پرسش را مطرح کرد که آیا جامعه آگاهی نسبت به جنگ نرم دارد؟ گفت: این نخبگان جامعه هستند که جنگ نرم را درک می‌کنند و باید آن را در حوزه اجتماعی و به جامعه تسری دهند.

خضریان خاطرنشان کرد: نخبگان باید پیشتازان تبیین جنگ نرم در جامعه باشند و این وظیفه نخبگان و دانشگاه و دانشکده علوم انسانی است که به جامعه این باور را القا کنند که ما در شرایط جنگی و در حوزه جنگ نرم قرار داریم و در این بخش کمی عقب هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اتفاقات یک ماه گذشته در کشور، گفت: مواضع دولت‌ها و جریان‌ها را در یک ماه گذشته مرور کنیم. آیا همه آنها هم راستا با هدف اعتراضات اجتماعی حرکت کرده یا اهداف خبیثانه خود را داشتند؟ آیا زمین خوردن اقتصاد ما منافع ما را تامین می‌کند یا اینکه تامین کننده منافع دشمن است؟ باید این موارد در دانشکده‌های علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفته و به فضای جامعه اعلام شود. تا زمانی که مقابله‌ای با فضای جنگ نرم در حوزه فکر، هنر و رسانه نداشته باشیم به سمت اقداماتی می‌رویم که درست نیست. نمونه آن فیلترینگ و محدودسازی است.

وی تاکید کرد: من بر گفت وگو اصرار دارم و معقتدم اگر در برابر جنگ نرم واکسینه شویم فیلترینگ نیاز نیست و من مخالف این فضا هستم.

خضریان با انتقاد از برخی فضاهای رادیکالی علیه دانشجویان گفت: در فضای فعلی دیدگاه‌های رادیکالی نسبت به دانشجویان و نخبگان وجود دارد که شاهد برخوردهایی با دانشجویان بودیم که نمونه بارز آن مربوط به برگزاری جلسه سخنرانی بود که همه برخوردها را دیدید. در این شرایط چه کاری باید انجام داد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر جامعه ما دچار محیط فتنه گون است. چون حق و باطل با یکدیگر مخلوط شده و جامعه نمی‌تواند به درستی حق و باطل را تشخیص دهد. قطعا در شرایط فعلی ادامه برخورد سخت و نیمه سخت باعث حل موضوع نمی‌شود. بلکه باید نخبگان طرفین دانشگاهی به میدان آیند و صحبت کنند. چون در فضای غیر عقلانی امکان حل مسئله وجود ندارد و مسیر به سمت برخوردهای سخت و نیمه سخت تسهیل می‌شود. نباید دانشگاه به گونه‌ای رفتار کند که پای نیروهای امنیتی به دانشگاه باز شود.

وی با بیان اینکه در طول این مدت با وزیر علوم و معاونانش صحبت کرده ام، گفت: صحبت‌هایی با وزیر علوم و معاونانش درباره دانشگاه ها داشته‌ام، انتظار ما این است که نخبگان باورمندی داشته باشند که جزو جامعه نخبگی هستند نه اینکه محیط دانشگاه به گونه‌ای شود که آن شرایط را در یک ورزشگاه هم نمی‌بینید.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسید در حال حاضر با وضعیت فیلترینگ بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی با مشکل مواجه شدند. مجلس چه اقدامی می‌خواهد انجام دهد، از طرف دیگر واکنش مجلس به اتفاقات اخیر چیست؟ اگر کسی بخواهد اعتراضی مسالمت آمیز داشته باشد به او مجوز نمی‌دهند. تکلیف چه است؟ گفت: در وهله اول لازم است توضیح دهم که من به عنوان یک نماینده و نه به عنوان کل مجلس صحبت می‌کنم. مواضع مجلس زمانی است که همه یا اکثریت نمایندگان آن را به تصویب رسانده باشند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، ادامه داد: درباره موضوع فیلترینگ باید گفت که این اتفاق پاسخ به کسانی است که وقتی مجلس یازدهم می‌خواست فضای مجازی را ساماندهی، مدیریت و قاعده مند کند، گفتند که مجلس به دنبال فیلترینگ است. آنها امروز بگویند که آیا فیلترینگ به قانون مجلس نیاز داشت و تاکنون این کار با قانون مجلس انجام شده است؟ آیا می‌شود مدیریت فضای مجازی را به دشمن واگذار کرد یا باید آن را قاعده مند نمود؟

وی ادامه داد: عموم کارهای ما در فضای مجازی انجام می‌شود. منتهی فیلترینگ با یک رای قاضی هم رخ می‌دهد و تا این سطح می‌توان کار را انجام داد. ما در مجلس دنبال ساماندهی شرایط بودیم آن وقت ما را متهم به فیلترینگ می‌کردند. این ماخذه توسط کسانی مطرح شده که دنبال منافع اقتصادی در فضای مجازی بی در و پیکر بودند.

وی با بیان اینکه شرایط فعلی اثبات کرد که فیلترینگ نیاز به مجوز مجلس ندارد، گفت: فیلترینگ قابل انجام است و در شرایط بحرانی وقتی یک نهاد امنیتی تصمیم می گیرد هیچ چیزی از آن مهم تر نیست.

خضریان با تاکید بر اینکه حتی در کشورهای اروپایی نیز فضای مجازی قانون دارد، گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که شوراهای عالی و قوه قضائیه وجود دارد و بر مبنای رای یک قاضی فیلتر صورت می‌گیرد تا وقتی که ساماندهی فضای مجازی به صورت قانونی در نیامده است هر کدام از نهادها ظرفیت و اختیاری داشته و از آن هم استفاده می‌کنند و مجلس هم به دلیل قانونی نکردن این موضوع دستش برای نظارت کوتاه است.

خضریان در مورد برخی برخوردها با مردم و دانشجویان گفت: باید برخی برخوردهای نیروی انتظامی که مورد ادعاست بررسی دقیق‌تر صورت گیرد. اگر کسی تخلفی کرده باید برخورد شده و دستگاه انتظامی و قضایی پیگیری کند. البته اگر شما مستنداتی دارید به دستگاه قضایی شکایت کنید و به ما هم در کمیسیون اصل ۹۰ دهید.

نشست علی خضریان با دانشجویان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خاطرنشان کرد: ما در کمیسیون شکایت محور هستیم و اگر شکایتی از طرز کار به ما واصل شود آن را رسیدگی می کنیم.

وی افزود: البته باید شرایط دو طرف را دید که چه اتفاقی رخ داده است. هر چند معتقدم پلیس در جایگاه پلیس و بسیج در جایگاه امنیت، گزینش شده و آموزش دیده‌اند و باید رفتارهایشان با کسانی که دنبال ناامنی هستند، متفاوت باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مظلومیت نیروهای امنیتی همین بس است که تعداد آسیب دیده های نیروهای حافظ امنیت بر معترضین غلبه داشته است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ درباره تجمعات مسالمت آمیز، گفت: این موضوع در دولت و کمیسیون شوراها در حال بررسی است. البته این بی انصافی است که بگوییم در جمهوری اسلامی جایگاهی برای اعتراض مسالمت آمیز وجود نداشته است. این ظرفیت بوده اما باید ارتقاء پیدا کند چرا که ما شاهدیم همواره در مقابل مجلس در خصوص موضوعات مختلف تجمع وجود دارد و افراد آزادانه نظرات خود را به صورت مسالمت آمیز بیان می کنند اما این ساز وکار باید براساس قانون اساسی ارتقاء یابد و ما این را می پذیریم.

نشست علی خضریان با دانشجویان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل

وی در بخش دیگری از صحبت ها و در پاسخ به پرسش های دانشجویان گفت: ما یک جامعه یک شکل و یک نظر هرگز نداشتیم و حتی در اوایل انقلاب نیز همه جامعه به یک سمت نگاه نمی‌کردند. زمانی که رأی به جمهوری اسلامی و رفراندوم قانون اساسی داده شد نیز در عین رأی بالا تفاوت نظر وجود داشت و باید توجه کنیم در عین حفظ اتحاد به دنبال حذف جریانات و افراد نیستیم.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه انتظارات از مجلس نیز باید بر مبنای اختیارات قانونی انتظارات را تنظیم کنیم، من البته معتقد نیستم که مردم تنها به عنوان یک رأی دهنده در کشور حق دارند لذا شخصا سامانه‌ای را فعال کردم که تحت عنوان نماینده‌یار، تا مردم بتوانند نظرات کارشناسی خود را در مسیر قانونگذاری مطرح کنند و در این مسیر اصلاحات قانونی بزرگی نظیر اصلاح قانون استخدامی شرکتی‌ها، اصلاح موضوع عدالت پزشکی و جذب و اصلاح سبد خانوار در دولت قبل شکل گرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: یک بار دیگر عرض می‌کنم من به این موضوع قائل نیستیم که در دنیای امروز و در عصر ارتباطات بشود با فیلترینگ جامعه را اداره کرد و این روشی کارآمد نیست اما باید قانون ملاک باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ابداع انقلاب اسلامی و الگوی دموکراسی دینی از سوی امام خمینی (ره) گفت: جمهوری اسلامی هم هویت اسلامی و ایرانی را مطرح کرد و هم قواعد عقلانی غرب را ارائه داد و این از ابداعات امام خمینی (ره) بود و البته در بسیاری از بخش‌ها این‌ها تضادی با یکدیگر ندارند اما این را باید بپذیریم که تا اکنون در حوزه علوم انسانی عقب افتادگی‌هایی داشتیم و علوم انسانی ما به اندازه نیاز جامعه رشد نکرده است.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود تأکید کرد: ما در جنگ نرم با سه حوزه اندیشه، هنر و رسانه درگیریم و باید این را بپذیریم و بر نخبگان ما واجب است که این را تبیین کنند که در هر سه حوزه تهدیداتی متوجه ما است لذا هوشیارانه باید عمل کنیم.

نشست علی خضریان با دانشجویان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل

قرار بود ابتدا این نشست در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق برگزار شود اما با مخالفت رئیس دانشکده حقوق و با وجود مجوز برگزاری این سالن در اختیار برگزار کنندگان قرار نگرفت و جلسه با تاخیر و در مکانی دیگر برگزار شد.

انتهای پیام

کد خبر 9434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =