کد خبر 9997
۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴

رشیدی مطرح کرد

حفر ۳۰ هزار چاه مجاز و غیر مجاز در مرودشت/ تخت جمشید در بحران فروچاله

حفر ۳۰ هزار چاه مجاز و غیر مجاز در مرودشت/ تخت جمشید در بحران فروچاله

عضو مجمع نمایندگان استان فارس با انتقاد از حفره چاه‌های مجاز و غیر مجاز در اطراف تخت جمشید، گفت: برنامه‌ای برای تخریب عمدی تخت جمشید وجود نداشته امابه دلیل عدم وجود چشم انداز و افق بلند مدت برای حفاظت از این مکان تاریخی شاهد تخریب غیر عمدی آن هستیم.

به گزارش نمایندگان ما، جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در مورد تخریب عمدی بنای تاریخی تخت جمشید؛ گفت:  مرودشت به دلیل حفاری چاه‌های متعدد کشاورزی و تخلیه سفره‌های زیرزمینی دچار فرونشست عمیق شده است؛ قرار گرفتن تخت جمشید در مرودشت منجر شد تا این آثار تاریخی از بحران فروچاله و فرونشست در امان نباشد.
نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان افزود: در مرودشت نزدیک به ۳۰ هزار حلقه چاه مجاز و غیر مجاز حفاری شده است که به واسطه آب‌ این چاه‌ها زمین‌های کشاورزی آبیاری می‌شوند و همین مسئله منجر شده که ذخایر آبی زیرزمینی خارج و شاهد فرونشست عمیق زمین باشیم.

تخریب غیر عمدی تخت جمشید را نابود می‌کند
وی با اشاره به عمدی نبودن تخریب تخت جمشید گفت: برنامه‌ای برای تخریب عمدی تخت جمشید وجود نداشته امابه دلیل عدم وجود چشم انداز و افق بلند مدت برای حفاظت از این مکان تاریخی شاهد تخریب غیر عمدی آن هستیم.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس کوچی تاکیدکرد: سازمان‌ها و نهادهای مختلفی از جمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و حتی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در حفظ و نگهدای تخت جمشید نقش دارند که متاسفانه تاکنون در این مهم به نقطه ایده‌آل نرسیده‌اند، باید تلاش کنیم تا شاهد تخریب بیش از اندازه این مکان تاریخی نباشیم.

رشیدی در پایان خاطر نشان کرد: طی برنامه‌های پیش بینی شده‌ای در تلاش هستیم تا تعداد چاه‌های حفاری شده را کاهش داده و کشاورزی را از سنتی به سمت مدرنیته هدایت کنیم تا بتوانیم به بهترین شکل از آب سد درودزن استفاده کنیم. برنامه‌ها و پیشنهادهایی برای حفاظت از تخت جمشید و سایر آثار باستانی و تاریخی استان فارس وجود دارد که باید دولت حمایت‌های مادی و معنوی داشته باشد تا این برنامه‌ها و چشم اندازها در حد شعار باقی نماند.

انتهای پیام

کد خبر 9997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =