کد خبر 2278
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲

شاکری:

دلایلی ثابت می‌کند که مترو در فرونشست پایتخت نقش دارد

دلایلی ثابت می‌کند که مترو در فرونشست پایتخت نقش دارد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: شبکه حمل و نقل عمومی مترو که از زیر زمین حفاری و جلو می‌رود به دو دلیل امکان دارد در فرونشست پایتخت تاثیر داشته باشد.

به گزارش نمایندگان ما، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مورد نقش مترو در فرونشست پایتخت، گفت: فرونشست پایتخت به صورت آرام فاجعه‌ای خاموش است که در سایه بی‌توجهی شدت می‌گیرد. دشت‌های تهران به صورت روزانه حدود یک میلی متر فرو می‌روند، بارها این بحران از تریبون‌های مختلف طرح کرده‌ایم.

آب‌های زیرزمینی عمده‌ترین دلیل فررونشست پایتخت است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: دلایل متعددی در این فرونشست نقش دارند که عمده‌ترین و اصلی‌ترین عامل فرونشست پایتخت به نشست آب‌های زیرزمینی بازمی‌گردد که به دو عامل استفاده بیش از اندازه از آب‌های سطحی و دیگری عدم تغذیه زمین از آب‌های زیرزمینی مرتبط می‌شود. در گذشته آب‌های زیرزمینی و پساب‌ها به شبکه‌های زیرزمینی متصل می‌شدند اما امروزه تمام این فاضلاب‌های بهداشتی به تصفیه خانه‌ها منتقل می‌شوند و در محل جذب نمی‌شوند.

عضو کمیسیون عمران در مجلس یازدهم تاکید کرد: غیر قابل جذب بودن نزولات آسمانی در داخل زمین عاملی شده تا سطح آب‌های زیرزمینی کاهش پیدا کند؛   خلل و فرج زمین که قبلا با آب پر می‌شد امروزه خالی شده و منجر به فشرده شدن خاک بخشی از مناطق پایتخت می‌شود. عوامل دیگر نظیر کاهش بارندگی، خشک شدن سفرهای زیرزمینی و….دست به دست هم داده  تا شاهد فرونشست روزانه یک میلی متری دشت‌های تهران باشیم.

مترو به دو علت در  فرو نشست زمین نقش دارد

شاکری در مورد نقش مترو در این فرونشست گفت : شبکه حمل و نقل عمومی مترو که از زیر زمین حفاری و جلو می‌رود به دو دلیل امکان دارد در  فرونشست پایتخت تاثیر داشته باشد، یکی به علت حفاری موضعی باعث لرزش لایه‌های روی زمین می‌شود که متاسفانه در طی سال‌های گذشته یک مرتبه حوالی میدان شوش این اتفاق رخ داد؛ از جهتی قبل از احداث مترو موقعیت جغرافیایی به لحاظ خاک د ر کنار شرایط منطقه‌ای مد نظر متولیان امر قرار بگیرد، به فرض مثال زمین‌های مورد نظر برای احداث مترو را با زدن چاه‌های گمانه و متصل کردن آنها زمین‌های مورد نظر را مسلح کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری با هزینه سنگینی که به دوش دارد قسمت‌هایی از مسیر مترو را مسلح کرده بر همین اساس قبل از حفاری مترو باید تکنیک‌های امواج  را از طریق چاه‌گمانه زمینی با حفاری‌های اصولی در مترو حل کنیم.   

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: حرکت مترو لرزش‌های ایجاد می‌کند به دلیل فاصله کم آن با زمین باید با روش‌های لرزش حرکت مترو را روی ریل بگیریم که گاهی این لرزش‌ها باعث لرزش ساختمان‌های اطراف می‌شود.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 2278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =