کد خبر 7202
۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶

در نشست فراکسیون محیط زیست درمورد مشکلات منطقه ۲۲ مطرح شد

تهران رتبه دوم فرونشست در دنیا / پیگیری طرح اضطراری شبکه فاضلاب/ سازمان آب و فاضلاب باید اجرای پروژه فاضلاب را برای معابر آغاز کند

تهران رتبه دوم فرونشست در دنیا / پیگیری طرح اضطراری شبکه فاضلاب/ سازمان آب و فاضلاب باید اجرای پروژه فاضلاب را برای معابر آغاز کند

در نشست عضو مجمع نمایندگان استان تهران با مسئولان منطقه ۲۲ پایتخت مطرح شد که اغلب برج‌های این منطقه فاقد پایان کار هستند، بافت زمین منطقه تحمل جمعیت آن را ندارد و طرح اضطراری شبکه فاضلاب پیگیری می‌شود و رفیعی نیز تاکید کرد که موضوع تشکیل کارگروهی ویژه برای بررسی مشکلات برج‌ها پیگیری و از همه برج‌های منطقه سرکشی می‌شود و گزارش آن را به دادستانی ارسال خواهیم کرد.

به گزارش نمایندگان ما، نشست سمیه رفیعی عضو مجمع نمایندگان استان تهران و رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با مسئولان و مدیران برج های منطقه ۲۲ پایتخت به منظور بررسی مسائل و مشکلات این منطقه برگزار شد.

رفیعی در این نشست، گفت: از مسئولان منطقه ۲۲ تهران خواستیم که در این نشست حاضر شوند تا در مورد مسائل و مشکلات متعدد این منطقه بحث و گفت ‌و گو شود و مسئولانی که در این نشست حضور دارند، افرادی هستند که باید به وسیله آنها مشکلات پیگیری و حل شود.

وی ادامه داد: با دادستان تهران هم هفته گذشته به صورت مفصل بحث و گفت وگو کردیم و ایشان در گذشته گزارشات مبسوطی را در مورد مشکلات جمع‌آوری و ارائه کردند.

نشست فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی

نماینده مردم تهران، ری شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه همگی در مورد فرونشست و کمبود آب تهران بسیار شنیدیم، تصریح کرد: این موضوع را صدها بار به عنوان رئیس فراکسیون محیط زیست به شهرداری تهران اعلام و تاکید کردیم که مدیریت آب در شهر تهران مهم است؛ به صورت مکرر از چاه‌های آب زیرزمینی برداشت می‌شود اما چون آب رایگان است کسی توجهی نمی‌کند.

​​​​​تهران رتبه دوم فرونشست را در دنیا را دارد

رفیعی با هشدار نسبت به اینکه تهران رتبه دوم فرونشست را در دنیا را دارد،  گفت: متأسفانه همچنان این مسئله مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در ادامه پس از اظهارات مسئولان و کارشناسان حاضر در جمع‌بندی این جلسه گفت:  از دادستانی تهران تشکر می‌کنیم که همراهی و همکاری ویژه‌ای را با ما در مورد مشکلات منطقه ۲۲ تهران داشتند.

دوران بساز بنداز تمام شده است

وی با یادآوری اینکه لیست تمام پیمانکاران و ناظران را در اختیار داریم، گفت: در هر جا قصوری اتفاق افتاده باید پاسخگو باشند و متخلفان در این خصوص مورد پیگرد قضایی قرار می‌گیرند زیرا دوران بساز بنداز تمام شده است؛ پای این قضیه می‌ایستیم و از مدیریت بحران استان تهران و سازمان مدیریت بحران خواهیم خواست که نظراتشان را ارائه کنند همچنین کمیته‌ای که معاون دادستان پیشنهاد دادند را پیگیری خواهیم کرد تا با حضور شهرداری،  محیط زیست و آب و فاضلاب تشکیل شود.  همچنین به تک تک برج‌های منطقه ۲۲ تهران سرکشی می‌شود و گزارش آن را به دادستانی ارسال خواهیم کرد.  می‌طلبد مردم نیز گزارش‌های خود را به کمیته مربوطه ارسال کنند.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران یادآور شد: چرخه اقتصادمحور استفاده از پساب تصفیه شده فاضلاب باید طراحی شود یعنی شهرداری باید آن را خریداری کرده و همچنین چاه‌ها باید مسدود شوند؛ بارها در نشست کمیسیون کشاورزی به وزیر نیرو تأکید کردیم که مشکل فاضلاب منطقه ۲۲  را پیگیری و حل کند.

نشست فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی

رفیعی ادامه داد: همچنین در مورد استفاده از اعتبارات بودجه ای نمایندگان برای بحث فاضلاب منطقه ۲۲ تلاش خواهیم کرد تخصیص یابد البته من از جانب خودم این موضوع را قول می‌دهم و تلاش خواهیم کرد از منابع مالی دیگر نیز در این راستا استفاده کنیم.

​​​​​​رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی خطاب به مسئولان و پیمانکاران منطقه ۲۲ افزود: می‌طلبد برای رفع مشکلات مشارکت کنیم و پای تصمیمات بایستیم تا مردم کمترین آسیب را ببینند.

ضرورت ایجاد کارگروهی ویژه برای بررسی مشکلات برج های منطقه ۲۲/  مردم باید پیرامون مشکلات این برج ها به دادستانی گزارش دهند

مرتضی تورک معاون دادستان استان تهران نیز در این جلسه گفت: از سال گذشته پرونده ای در پی بازدیدها و کسب اطلاعات لازم از محل به خصوص بعد از سرریز فاضلاب در منطقه ۲۱  تشکیل دادیم که در نهایت مشخص شد منشأ این فاضلاب ها در منطقه ۲۲ است،  اما در جریان این میزان عمق فاجعه نبودیم،  چرا که سازمان های مربوطه اعم از شهرداری،  محیط زیست و سازمان آب و فاضلاب گزارشی در این رابطه به دادستانی ارائه ندادند.

وی با تاکید بر این که تمامی دستگاه‌های متولی باید مسوولیت کار خود را بپذیرند خاطرنشان کرد: قرار نیست دادستانی همه کارهای شهر را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در این رابطه پرونده ای در دادسرای ناحیه ۵  تشکیل شده، تاکید کرد: هم اکنون با وجود این معضلات نگرانیم که تعداد زیادی برج همچنان در اطراف ایران مال و بخش های مختلف آن در قالب تعاونی مسکن در حال ساخت و واگذاری هستند.

معاون دادستان استان تهران یا یادآوری اینکه شهرداری در این حوزه مسئول اصلی است،   خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در رابطه با این برج ها باید مورد توجه قرار گیرد،  این است که این محدوده فاقد فضای آموزش، فضای مناسب برای بازی کودکان و مراکز فرهنگی است؛ متاسفانه متولیان، سازندگان و کارفرمایان دست به دست هم داده اند تا این مشکلات را برای مردم ایجاد کنند،  ضمن اینکه شهرداری باید متهم اول این پرونده باشد و مقصر بعدی سازمان آب و فاضلاب است.

وی با تاکید بر اینکه اگر سپتیک هم باشد، آب به بیابان های اطراف می رود و مشکلات زیست محیطی ایجاد می کند، ادامه داد: سازمان آب و فاضلاب،  محیط زیست،  شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی ذره بین و نورافکن وضعیت شهری باشند و از این وضعیت به دادستانی گزارش دهند،  اما تاکنون در این زمینه اقدام نکرده اند.

سازمان آب و فاضلاب باید اجرای پروژه فاضلاب را برای معابر آغاز کند

تورک در قالب پیشنهاد یادآور شد: سازمان آب و فاضلاب باید از امروز اجرای پروژه فاضلاب را برای معابر آغاز کند.  ضمن اینکه ما شهرداری را مکلف می کنیم که برای جبران تاوان کوتاهی هایی که داشته است،  ۴ قطعه زمین لازم برای ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب را در اسرع وقت در اختیار سازمان آب و فاضلاب قرار دهد تا هم زمان طرح تصفیه خانه اصلی هم اجرا شود،  ضمن اینکه مدیران برج های منطقه ۲۲ نیز باید گزارش مرتبط با این فرآیند را به دادستانی ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اظهارات مسوول آب و فاضلاب تهران مشکل جمع آوری فاضلاب برج‌های منطقه ۲۲ تا ۸ ماه دیگر برطرف می‌شود خاطرنشان کرد: لازم است ساکنان این بخش شکایات خود را از بخش‌های متولی از جمله شهرداری،  سازمان آب و فاضلاب،  نظام مهندسی و شرکت های سازنده به همراه مستندات کافی به دادستانی ارائه دهند.  همچنین باید کارگروهی ویژه متشکل از مسئولان سازمان آب و فاضلاب،  شهرداری و محیط زیست تشکیل شده و روند اجرای ماده ۱۶ را در منطقه ۲۲ بلوک به بلوک  کنترل کننند، ضمن اینکه شرح وظایف هیات مدیره برج ها و وضعیت فاضلاب و انشعاب آب را بررسی کنند و اگر برجی در مسیر ۸  ماهه نسبت به این دستورالعمل کوتاهی کرد،  به دادستانی گزارش شود تا پیگیری های لازم را انجام دهد.

معاون دادستان استان تهران تاکید کرد: شورای شهرسازی و معماری نیز باید تهدیدات پیرامون منطقه ۲۲ را به دادستانی اعلام کند و اگر نظر شورا این است که احداث خط ۱۰ متروی تهران باید روی زمین باشد،  باید پروژه احداث زیر مینی این خط مترو متوقف شود.

سازندگان برج‌های منطقه ۲۲ باید مورد بازخواست قرار گیرند که چرا برج‌های ساخته شده برخلاف قانون تصفیه‌خانه ندارند

مجید دیری کارشناس حوزه معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در این نشست گفت: باید افسوس خورد که تا این اندازه فاجعه زیست محیطی در پایتخت داریم.

وی ادامه داد: در مورد بی توجهی نسبت به فاضلاب می‌طلبد قوه قضائیه ورود و مقصران را مورد بازخواست قرار دهد. ۲ تا ۳ حوضچه برای جمع‌آوری آب‌های سطح منطقه ۲۲ داریم و حوضچه ای پایین دست بزرگراه شهید فضل‌الله حفر کردیم که متأسفانه تمامی طراحی‌های ما با شکست مواجه شد زیرا فاضلاب به حوضچه‌ها وارد شده است.

این کارشناس حوزه معاونت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران با انتقاد از اینکه چرا ایجاد فاضلاب منطقه ۲۲ را نسبت به پروژه‌های دیگر در اولویت قرار ندادند، تصریح کرد:  پس از ۱۸ سال هنوز شبکه فاضلاب در منطقه نداریم در حالی که برج‌های زیادی ساخته شده است.

وی افزود: سازندگان باید مورد بازخواست قرار گیرند که چرا برج‌های ساخته شده برخلاف قانون تصفیه‌خانه ندارند؛ تمامی برج‌ها باید تصفیه‌خانه داشته باشند و نیاز است حوضچه‌های فاضلاب هم تصفیه شوند؛ در حال حاضر فاضلاب رها است و نیاز است مسئولان مربوطه به این مهم توجه کنند و به طور قطع حل تمامی مشکلات در قالب بسته‌ای امکان‌پذیر است.

بیش از ۷۰ درصد سپتیک‌های برج‌های اطراف دریاچه مهندسی‌ نیستند

ناصر مهردادی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در این نشست گفت: در حال حاضر مدیریت فاضلاب با مشکل مواجه است و با توجه به اطلاعات موجود به لحاظ مهندسی بیش از ۷۰ درصد سپتیک‌ها مهندسی‌ نیستند و نگرانی‌ها در مورد جانمایی‌های انجام شده قابل تأیید است.

وی ادامه داد: در مورد چاه‌های جذبی هم مشکلاتی وجود دارد؛ در منطقه ۲۲ دو مشکل اساسی وجود دارد که فاضلاب ایجاد کرده یکی مشکلات زیست محیطی و دومی شرایط بحران است؛ واقعیت این است که به وضعیت بحران منطقه توجهی نمی‌شود و در مورد بحث فرونشست و مسائل دیگر هم نگرانی‌هایی وجود دارد زیرا با وقوع زلزله‌ای با ریشتر پایین نیز دچار چالش عظیمی در منطقه خواهیم شد؛ شرکت آب و فاضلاب سال‌ها برای ساماندهی منطقه زحمت می‌کشد و سال‌هاست که بحث واگذاری اراضی برای تصفیه فاضلاب مطرح است.

مهردادی افزود: راهکار اصلی حل مشکل این است که شبکه جمع‌آوری فاضلاب باید در منطقه ۲۲ در اسرع وقت مورد توجه قرار گیرد البته بحث تصفیه و نوع فرآیندهای تصفیه نیز مهم است هر چند شبکه جمع‌آوری فاضلاب امری زمانبر است اما روش‌های کوتاه‌مدتی هم برای ساماندهی فاضلاب وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بر ضرورت توجه به ساماندهی سپتیک‌ها تأکید کرد.

باید به عملکرد کارفرماها به صورت خاص رسیدگی شود که چرا به وظایفشان عمل نکردند

نماینده شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در این نشست گفت: شورای عالی معماری باید در موضوعات و مشکلات مطرح شده ورود جدی داشته باشد و ضوابط را به ما و مجمع نمایندگان اعلام کند؛ پیشنهادهای خوبی مانند شناسنامه بحران مطرح شده و با پدیده چندوجهی مواجه هستیم و هر کدام مسئولیت و وظایفی را دارند.

وی ادامه داد: باید به عملکرد کارفرماها به صورت خاص رسیدگی شود که چرا به وظایفشان عمل نکردند.  البته مبحث ۱۶ مقررات ملی پیرامون تاسیسات بهداشتی ساختمان ها به جد قابل پیگیری است و نیاز به نشست خاصی با کارفرماها است؛ از محل اعتبارات در سفری که رئیس جمهور داشت رقمی برای فاضلاب اختصاص داده شد و در این رابطه از خانم رفیعی و مجمع نمایندگان تهران تقاضا داریم از اعتبارات خاصی که نمایندگان دارند،  استفاده تا بتوان به طور خاص بر روی این موضوع تمرکز شود.

نماینده شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با تأکید بر اینکه مشکلات آب و فاضلاب تهران بسیار است،  گفت: در این رابطه نیاز به اعتبارات ملی داریم،  در این رابطه موضوع زمین غرب دریاچه را پیگیری خواهیم کرد و گزارش خواهیم داد.

شهرداری نباید به برج هایی که سیستم تصفیه فاضلاب ندارند،  پایان کار یا سند می داد

فرزاد کلانتری  نماینده ویژه شهردار منطقه ۲۲  افزود: اگر ما بخواهیم به دنبال مقصر بگردیم،  قرار بود از سال ۷۹  که منطقه ۲۲ احداث شد،  تاسیسات شهری نیز ایجاد شود که محقق نشد،  از سوی دیگر سازمان آب و فاضلاب وعده داده بود که اگوی شهری را اجرا کند که هنوز محقق نشده است؛ همچنین سپتیک و چاه جذبی از جمله مواردی بود که نباید ایجاد می شد،  از سوی دیگر پکیج تصفیه فاضلاب باید طبق مبحث ۱۶ ملی ساختمان توسط سازندگان برج ها ایجاد می شد تا فاضلاب به صورت بهداشتی دفع شود که اجرایی نشد، بر اساس ماده ۹۸۸ قانون مجازات اسلامی،  باید با متخلفان برخورد شود.

نشست فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی

وی یادآور شد: شهرداری نیز نباید به برج هایی که سیستم تصفیه فاضلاب ندارند،  پایان کار یا سند می داد،  متاسفانه اکثر برج های این منطقه فاقد پایان کار هستند و برای ایجاد شبکه فاضلاب نیز تمکین نمی کنند،  کما اینکه ما اسامی این برج ها را برای معاون دادستانی فرستادیم.

​​​​​​کلانتری تاکید کرد: هم اکنون سپتیک در این منطقه به درستی طراحی و نگهداری نشده است این در حالیست که می تواند بخش زیادی از فاضلاب جامد را جذب کند،  از سوی دیگر نباید مجوز ایجاد سپتیک در زیر خیابان داده می شد،  ضمن اینکه تعدادی از این سپتیک ها که در محوطه هستند، پلمپ شده و کارایی ندارند و از طریق آنها تنها مواد فاضلاب جامد به سمت چاه های جذبی رفته و همین امر موجب بسته شدن منافذ چاه‌های جذبی شده و بدین صورت کارایی این چاه ها از بین می رود.

وی افزود: اگر پکیج فاضلاب بزنیم،  نگهداری از آنها برعهده بهره بردار است که باید برای آن راهبر استخدام کند،  این موضوعی بود که به همه اعلام کردیم و اخطار هم دادیم،  از سوی دیگر به صورت هفتگی جلسات کمیسیون آب و انرژی این منطقه را به آب های سطحی و نحوه کنترل آنها اختصاص دادیم،  ضمن اینکه به این نکته اشاره کردیم که سپتیک و خروجی فاضلاب باید در کجا باشد همچنین استانداردهای آب سطحی را بیان کرده و بر آن نظارت می کنیم.

گودسازی به مرکز خطر تبدیل شده است

کلانتری ضمن اشاره به اینکه گودسازی به مرکز خطر تبدیل شده است، تاکید کرد: ما روز گذشته نامه ای را از سوی هیات مدیره برج ها در این خصوص به مدیریت بحران فرستادیم،  ضمن اینکه باید به این نکته نیز اشاره کنم که آتش‌نشانی وضعیت این برج‌ها را تایید نکرده است،  چرا که اکثر این ساختمان‌ها به دلیل فاضلاب‌های زیر برج‌ها دچار فرونشست هستند.

وی با اشاره به بوی نامطبوع فاضلاب که در این محدوده منتشر شده است،  خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از ۹۵  درصد برج ها مجوز اسکان ندارند،  اما افراد در آنها ساکن شده اند،  بنابراین لازم است جهت رفع بحران در این منطقه تدابیر لازم به سرعت اتخاذ شود.  همچنین برای هر کدام از برج ها شبکه فاضلاب ایجاد شود.

کلانتری در پایان از افتتاح لوپ کاشان براساس وعده مسئولان سازمان آب و فاضلاب در دهه فجر و رفع مشکل فاضلاب شهرک نمونه سپاه و امید دژبان و شهرک های بالای اتوبان شهید خرازی خبر داد.

ایجاد خط متروی ۱۰  تهدیدی برای برج های منطقه ۲۲ است

مهرداد رحمانی نماینده شورای شهرسازی و معماری با بیان اینکه این مسئله ابعاد وسیع تری دارد،  افزود: منطقه ۲۲ به لحاظ زمین شناسی شیب دار است و عمق لایه رسوبی در آن به دلیل شیب زمین که به دشت تهران راه دارد،  بسیار کم است.  همچنین سنگ بستر بالا باعث شده جریان آب های زیرزمینی به سطح زمین بسیار نزدیک باشد.

وی با بیان اینکه دریاچه چیتگر در گذشته گودالی بوده که آب در آن جمع می شده،  بخشی از آب های آن زایشی بوده و همه آب آن سطحی نبوده است،  بنابراین این ویژگی زمین شناختی را در این منطقه داریم،  ادامه داد: در طرح جامع اول تهران سال ۴۷ این منطقه مسکونی دیده شده بود،  اما قرار نبود در آنها زیرزمین ساخته شود.  همچنین در طرح تفصیلی سال ۷۹ نیز در الگوهای مورد نظر برای پارکینگ های سطحی کنونی مجتمع ها این موضوع مورد توجه قرار گرفته بود.  با چنین شرایطی اگر ساختمان های بلندمرتبه با پارکینگ های زیرزمینی بسازیم و دفع فاضلاب نیز در قالب چاه جذبی باشد،  وضعیت بحرانی را تشدید می کند.

رحمانی با اشاره به مسئله نگران کننده تر پیرامون برج های منطقه ۲۲  یادآور شد: ایجاد خط ۱۰ متروی تهران که تا شمال دریاچه چیتگر ادامه دارد،  اگر لایه رسوبی ایجاد کند،  وضعیت بدتر خواهد شد،  کما اینکه ما بارها در جلسات طرح تفصیلی این موضوع را مطرح کردیم تا جایی که به همین دلیل یک سال این طرح تعطیل شد،  چرا که معتقد بودیم خط انتقال انبوه باید روی زمین باشد.

وی با اشاره به ۴  راهکاری که در طرح تفصیلی ارائه داده اند،  خاطرنشان کرد: یکی از این راه ها آبخیزداری و آبخوان داری است که سال ۸۲ جهاد دانشگاهی پیشنهاد داد، اما هنوز تکمیل نشده است. به طور مثال حوضچه سلیمان خان و خرگوش دره بخشی از این طرح بزرگتر هستند.  این جاها باید آب جمع شود و به سمت دشت رها شود و به هیچ وجه مجوز چاه جذبی داده نشود و تمامی فاضلاب منطقه از طریق شبکه فاضلاب جمع آوری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: در طرح تفصیلی،  ۴ تصفیه خانه پیش بینی و جانمایی شده بود که قرار بود با هماهنگی معاونت فنی و عمرانی اجرا و سپس شبکه فاضلاب ایجاد شود تا به مرور زمان چاه های جذبی از مدار خارج شوند.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در منطقه ۲۲ با آن مواجهیم،  خطرات ناشی از وقوع زلزله حتی با شدت کم است که وقتی با بالا آمدن آب سطحی همراه شود،  مشکل لیپوفکشن روانگرایی را ایجاد می کند،  بنابراین ایجاد شبکه فاضلاب باید به سرعت و با اولویت انجام شود.

رحمانی یادآور شد: کنترل ساخت و ساز زیرسطحی به خصوص در شمال دریاچه از دیگر موارد مورد تاکید در طرح تفصیلی است که ضابطه اش را مشخص کرده و باید اجرایی شود همچنین یکی از نکات حائز اهمیت این است که بلندمرتبه سازی در منطقه ۲۲ تعاونی ساز هستند، یعنی با هزینه کم ساخت و ساز صورت می گیرد و این در حالی است که برج ها در تمام دنیا ساختمان های گران قیمتی هستند که هزینه زیادی برای این ساختمان ها صرف می شود.

نماینده شورای شهرسازی و معماری بیان کرد: ما به مدیریت بحران پیشنهاد دادیم برای برج های در معرض خطر این منطقه شناسنامه تهیه کرده و اطلاعات لازم از خانوارها و تاسیسات این محدوده را در فرم هایی که پیش بینی کردیم درج کنند.

بافت زمین منطقه تحمل این بارگذاری را ندارد/ طرح اضطراری شبکه فاضلاب را پیگیری می کنیم

محمدرضا بختیاری مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه بزرگترین مشکل منطقه ۲۲  این است که عوامل سازنده زمین خالی را می بینند،  اما بافت زمین این منطقه تحمل جمعیت کنونی را ندارد،  گفت: قرار بود در منطقه ۲۲ ویلاسازی صورت بگیرد،  یا فقط ساختمان های دو طبقه در آن ساخته شود،  اما مجوز ساختمان های ۱۰ طبقه صادر شد و همان هم به صورت غیرمجاز ۲۰ طبقه ساختند،  ضمن اینکه یکی از نکات نگران کننده پیرامون این ساخت و سازها این است که قرار است در این محدوده ۵۰۰ هزار نفر مستقر شوند،  در حالی که بافت زمین شناسی آن اجازه این میزان بارگذاری را نمی دهد.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات این منطقه این است که سازندگان به دنبال ساخت و ساز کم هزینه هستند و شهرداری هم به آنها مجوز ساخت و پایان کار هم می دهد،  بنابراین مشکلات این منطقه پیچیده است،  از سوی دیگر ما تا ۶ ماه قبل مجوز انشعاب آب به این ساختمان ها نمی دادیم،  چرا که منابع تامین آب آنها مشخص نیست و قرار بود در این زمینه طرح جامعی اجرا شود.

بختیاری یادآور شد: سپتیک در این منطقه رها شده و ۷۰ درصد برج ها طراحی مهندسی ندارند و این در حالی است که مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان به این نکته اشاره کرده است که منطقه ای که شبکه فاضلاب ندارد، سازندگان ساختمان ها باید ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب را ایجاد کنند،  ضمن اینکه شهرداری به دنبال پساب برای اجرای فضای سبز است و تصفیه خانه ها در این منطقه به همین دلیل ایجاد می شوند.  کل بودجه فاضلاب شهرداری تهران در اعتبارات بودجه‌ای،  ۱۰ میلیارد تومان است اما برای اجرای تصفیه خانه ۷ هزار میلیارد هزینه لازم است. از سوی دیگر قرار بود فاضلاب این منطقه به تصفیه خانه غرب فیروزبهرام برود،  بنابراین وقتی تصفیه خانه اجرا نشود،  شبکه فاضلاب نیز ایجاد نمی شود.

وی با انتقاد از اینکه سازندگان این برج ها هر مدلی که خواسته اند این ساختمان ها را بنا کرده اند و بعد از فروش آنها پاسخگو نیستند،  افزود: هم اکنون مسئولان باید تاوان عملکرد آنها را بدهند،  آن هم در شرایطی که قرار بود منطقه چیتگر تنفسگاه تهران باشد،  اما اطراف دریاچه آن فقط برج سازی صورت گرفته است.

بختیاری در ادامه از آغازعملیات اجرایی خرگوش دره از مهرماه سال جاری خبر داد و یادآور شد: رفع مشکلات غرب دریاچه و دستواره نیز به ایجاد تو تصفیه خانه نیاز دارد که ما در این رابطه با قرارگاه ثارالله رایزنی کردیم و هر زمان زمین تحویل داده شود،  ۵ ماه بعد پیمانکار مستقر می شود.

وی با اشاره به اینکه طرح اضطراری شبکه فاضلاب را به طور جدی پیگیری خواهند کرد، تصریح کرد: اگر ما در این زمینه سختگیری می کنیم، به دنبال این هستیم که مشکلات در آینده تکرار نشود تا سازندگان با اجرای سپتیک انشعاب آب دریافت کنند.

انتهای پیام

کد خبر 7202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =