کد خبر 10771
۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲

نوروزی:

در ۱۰ سال آینده نه فقط در ایران بلکه در خاورمیانه جنگ آب خواهیم داشت

در ۱۰ سال آینده نه فقط در ایران بلکه در خاورمیانه جنگ آب خواهیم داشت

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به خشک شدن سفره‌های زیرزمینی آب اظهار کرد: در ۱۰ سال آینده نه فقط در ایران بلکه در خاورمیانه با مشکلات کم آبی مواجهیم و جنگ آب خواهیم داشت.

به گزارش نمایندگان ما، رحمت‌الله نوروزی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره هشدارهای مطرح شده درباره وضعیت منابع آبی کشور با تاکید بر لزوم توجه ویژه به موضوع آب در برنامه‌ها و اعتبارات، گفت: بیشتر هدر رفت آب در کشور ما مربوط به حوزه کشاورزی است که در این زمینه باید آبیاری قطره‌ای و تحت فشار مورد توجه قرار بگیرد. همچنین نیاز است که مسائل آبی کشور در اعتبارات بودجه سال ۱۴۰۲ و نیز جزئیات برنامه هفتم توسعه بطور عملی و به خوبی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در کشور طی ماه‌های اخیر اظهار کرد: همه دستگاه‌ها و نهادها باید از سیاست اصلاح الگوی کشت حمایت کنند و اینطور نباشد که ما هندوانه تولید کنیم و به کشورهای همسایه بفرستیم و گاهی اوقات آنها این محصول را برگشت بزنند؛ بر اساس سیاست‌های الگوی کشت باید به اندازه نیاز داخل کشت کنیم و در صیفی جان و محصولات استراتژیک این سیاست‌ها رعایت شود و از سوی دولت و مجلس نیز مورد حمایت همه‌جانبه قرار بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در اولویت قرار دادن تاسیس و تجهیز تصفیه خانه‌های فاضلاب در کشور را از دیگر اقدامات مورد نیاز جهت مدیریت منابع آب دانست و عنوان کرد: در برخی از شهرها ۲۵ سال است که پروژه فاضلاب شهری هنوز به اتمام نرسیده است؛ این در شرایطی است که باید هرچه سریعتر فاضلاب شهری در اولویت و توجه قرار بگیرد و تصفیه خانه‌های آب راه‌اندازی شود تا آب بازیافتی وارد چرخه آبی کشور گردد.

نوروزی در ادامه با تاکید بر اینکه در حوزه مصرف آب شرب باید فرهنگ سازی شود، گفت: اقداماتی که تاکنون در زمینه فرهنگ سازی مصرف آب انجام شده است، اقدامات ضعیفی هستند؛ امروز دستگاه‌های فرهنگی باید در مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها فعالیت کنند چراکه در کشور ما هدر رفت آب در خوزه خانگی زیاد است، درحالی که مکتب قرآن و ائمه ما بر لزوم جلوگیری از اسراف تاکید کرده‌اند.

وی رسیدگی به وضعیت چاه‌های آب را از دیگر لوازم امروز مدیریت منابع آب کشور عنوان و تاکید کرد: باید بطور عملی با حفر چاه‌های غیر مجاز برخورد کنیم؛ الان سفره‌های زیرزمینی خشک شده‌اند و به نظر من در ۱۰ سال آینده نه فقط در ایران بلکه در خاورمیانه با مشکلات کم آبی مواجهیم و جنگ آب خواهیم داشت.

این نماینده مجلس در پایان بر لزوم فعالیت وزارت امور خارجه در زمینه دیپلماسی آب تاکید کرد و گفت: وزارت خارجه باید فعال شود و دیپلماسی خود را فعال کند؛ ترکیه عراق و کشورهای دیگر در حال تاسیس سدهایی هستند که این اقدامات خسران‌هایی برای ما خواهد داشت.

انتهای پیام

کد خبر 10771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =