کد خبر 10788
۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰

جعفری:

نگاه غلط به حوزه آب کشور وجود دارد

نگاه غلط به حوزه آب کشور وجود دارد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار کرد: تا زمانی که در حوزه مدیریت منابع آب به سمت افزایش بهره وری پیش نرویم با اقداماتی نظیر انتقال آب که در گذشته برای درمان کمبودهایمان به کار می‌بردیم، موفق نمی‌شویم و روز به روز وضع بدتر می‌شود.

به گزارش نمایندگان ما، امیرقلی جعفری بروجنی  عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در تشریح وضعیت منابع آبی کشور گفت: حقیقتاً بحران داریم و در برخی استان‌ها نظیر تهران با کمبود بارش‌ها نسبت به سال قبل در پاییز مواجه بودیم و منابع آبی‌مان به شدت کاسته شده و آبخوان‌ها تخلیه شده است؛ علت آن هم مصرف بی رویه ما در هر سه حوزه شرب، صنعت و کشاورزی است.

وی افزود: بیشترین مصرف در حوزه کشاورزی است که همه جای دنیا این طور است اما تا زمانی که به سمت افزایش بهره وری پیش نرویم با اقداماتی نظیر انتقال آب که در گذشته برای درمان کمبودهای مان به کار می‌بردیم، موفق نمی‌شویم و روز به روز وضع بدتر می‌شود؛ این طرح‌های انتقال آب نه تنها در مبداء مشکل ایجاد می‌کند بلکه در مقصد نیز عطش تقاضا را افزایش داده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تاکید کرد: هیچ راهی برای مدیریت آب کشور جز بحث بهره وری و کنترل مصرف در هر سه حوزه نیست. صنایع باید اصلاح شوند و صنایع آب‌بر را در جاهایی تاسیس کردیم که در آن جا آب نداریم. همچنین گسترش کشاورزی در اقلیم‌هایی که ظرفیت این گسترش را ندارند، غلط بوده است و باید این موضوع را بپذیریم و جلوی آن را در حوزه کشاورزی بگیریم.

جعفری بروجنی با تاکید بر اینکه ضایعات ما در حوزه کشاورزی ۳۰ درصد است که این رقم معادل غذای حدود ۱۷ میلیون نفر است که آب را مصرف می‌کند، افزود: الگوی کشت را به صورت دستورالعملی نمی‌توان اجرا کرد بلکه باید کشت و بازار پایداری را برای کشاورز تعریف کرد و تمهیدات آن را در نظر گرفت. دولت آقای رئیسی گام اول را در بحث الگوی کشت برداشته است و امیدوارم بتواند گام بعدی را هم بردارد.

وی افزود: اگر بیشترین مصرف آب کشور در حوزه کشاورزی است که همینطور است، یکی از راه های بهره‌وری درست رفتن به سمت الگوی کشت است؛ یقیناً می‌تواند تاثیر بگذارد. اگر بتوانیم نیشکر خوزستان را سامان دهیم و به درستی آن را مدیریت کنیم و منابع آب آن را بازچرخانی داشته باشیم و بخشی از تولید شکرمان از چغندرقند هم باشد، حداقل فقط در آن واحد می‌توانیم بالای یک متر مکعب آب صرفه جویی کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: بزرگترین کاری که می‌توانیم بکنیم حفظ منابع آبی و روان آب‌های جاری در کشور است؛ بخشی از این آبها در جنوب و بخشی از غرب کشور در حال از دست رفتن است؛ بنابراین باید این آب را نگه داریم که یکی از راه‌های آن اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری است و دیگری این است که بتوانیم آنها را به درستی در سرزمین و اقلیم استفاده کنیم و سهم خودمان را از این آب‌ها احصا کنیم.

جعفری بروجنی تاکید کرد: ما در مهار و پخش سیلاب تاکنون موفق نبوده‌ایم و بخش اعظمی از بارش‌های موسمی و بارش‌های جنوبی کشور نه تنها از دسترس ما خارج می‌شود، بلکه به سیل تبدیل می‌شود و هر ساله در جنوب کشور شاهد وقوع سیل و عوارض آن هستیم.

وی در تشریح اقدامات مجلس شورای اسلامی در این حوزه گفت: به این معنا که به دنبال مصوبه مجلس در زمینه مدیریت منابع آب باشیم نیازی نیست چراکه قانون به اندازه کافی وجود دارد؛ تا کنون حکمرانی ما در حوزه آب کشور که یکی از پایه‌ای ترین حوزه‌ها است غلط بوده است؛ توسعه بدون آب وجود ندارد و آب گلوگاه توسعه است. حکمرانی ما در حوزه آب غلط بوده است. امیدوارم با توجه به قولهایی که از وزیر نیرو هنگام رای اعتماد گرفته شده ایشان حکمرانی در حوزه آب را تصیحیح کنند و وزارت نیرو علاوه بر مدیریت تقاضا مدیریت عرضه را نیز عهده‌دار شود و برای درمان فقط به سمت انتقال آب حرکت نکند و اقداماتی نیز در خصوص افزایش بهره‌وری انجام دهد.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان تاکید کرد: مشکل قانونی در زمینه مدیریت منابع وجود ندارد بلکه نگاه غلط به حوزه آب کشور وجود دارد. نسبت به حوزه آب کشور نگاه مهندسی و سازه‌ای وجود دارد؛ یعنی هرجا که کمبود آب وجود دارد، از جای دیگر تامین می‌شود.

انتهای پیام

کد خبر 10788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =