کد خبر 10016
۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷

نمایندگان ما گزارش می‌دهد؛

ممنوع‌الخروجی دانشجویان، زمینه‌ ساز التهابات اجتماعی/ ضرورت دوراندیشی در تدوین قانون

ممنوع‌الخروجی دانشجویان، زمینه‌ ساز التهابات اجتماعی/ ضرورت دوراندیشی در تدوین قانون

در شرایطی که کشور به دنبال جریان سازی رسانه‌های معاند درگیر اخبار ضدونقیض و فضای ملتهب اجتماعی و سیاسی است، اقدامات و تصمیمات نمایندگان مجلس باید بر مبنای دوراندیشی سیاسی باشد تا بستری برای بهره‌برداری سیاسی و نارضایتی عمومی.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نمایندگان ما، روزهای اخیر خبری درباره ممنوع الخروجی دانشجویان معترض در رسانه ها و فضای شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که واکنش مردم و افکار عمومی را به همراه داشت.

اما داستان این ممنوع‌الخروجی چیست؟

نخستین روز از آذر ۱۴۰۱ یکی از خبرگزاری های داخلی خبر داد که جمعی از نمایندگان مجلس طرحی را تهیه کردند که بر اساس آن دانشجویان در صورت هنجارشکنی در دانشگاه محکوم به پرداخت جزای نقدی و ۱۰ سال ممنوع‌الخروجی می شوند.

آنگونه که در خبرها آمده است؛ در صورت هنجارشکنی دانشجویان در دانشگاه‌ها و ارتکاب جرائمی همچون ایجاد آشوب و بلوا، تخریب اموال، فحاشی و توهین به مقدسات در دانشگاه ها و هرگونه اقدامی که در روند ماموریت های آموزشی و پژوهشی دانشگاه اخلال ایجاد کند، ضمن صدور احکام انضباطی، متخلفین را محکوم به پرداخت کل هزینه های تحصیل در آن مقطع آموزشی کنند.

همچنین در این طرح پیش بینی شده در صورتی که دانشجویان از اقدامات هنجارشکانه ابراز پشیمانی کنند، مجازات های فوق تخفیف خواهد یافت و یا در صورت رفع نیاز کشور و خدمت رسانی مجازات آنها بخشیده خواهد شد.

این خبر در شرایطی در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که افکار عمومی نیز به دلیل انتشار اخبار ضدونقیض و جریان‌سازی های داخلی و خارجی مشوش است.

 انتشار این خبر و واکنش های اجتماعی سیاسی در پی داشت و برخی چهره‌های دانشگاهی نسبت به آن موضع گرفتند از جمله علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه شریف توییت کرد که «در مجلس طرح نوشته‌اند که اگر دانشجویی به زعم آن‌ها تخلف کرد باید ده سال ممنوع‌الخروج شود. به بیان ساده این طرح می‌گوید ماندن در ایران نوعی مجازات است، همان طور که حضور در زندان. بعد می‌پرسند سرمایه‌های اجتماعی و انسانی چطور از دست رفت.»

از اظهار بی‌اطلاعی تا موافقان و مخالفان ممنوع‌الخروجی دانشجویان

 در یکی دو روز اخیر کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در برابر این اقدام نمایندگان مجلس موضع گرفتند.

فارغ از واکنش افکار عمومی، مواضع نمایندگان مجلس نیز در این باره حایز اهمیت است. با وجود اینکه طرح ممنوع‌الخروجی دانشجویان در رسانه‌ها سروصدای زیادی به پا کرده است، برخی نمایندگان از وجود چنین طرحی اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، این در حالی است که پیش‌نویس این طرح تدوین و جمع آوری امضا برای آن شروع شده است و برخی نمایندگان در مقام دفاع از آن برآمده‌اند.

در همین زمینه حبیب‌الله دهمرده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید با دانشجویانی که رفتارهای ساختارشکنانه دارند و آشوب و اغتشاش می‌کنند و پرچم ایران را آتش میزنند برخورد لازم صورت گیرد.

وی البته حساب دانشجویان به ویژه دانشجویان جدید الورود و تازه ای که تحت تأثیر حاکم قرار گرفته و در تجمعات حضور یافتند و در آشوب ها شرکت داشتند را جدا از اغتشاشگران می‌داند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید که دانشجویانی که عملاً عناد داشته اند و رفتارهای آنها به هیچ وجه قابل توجیه نیست باید ماخذه و مجازات شوند و محدودیت هایی همچون محرومیت از مزایای دانشجوی تا ممنوعیت خروج از کشور در مورد آنها در دستور کار قرار گیرد. البته درباره همین افراد هم باید مجازات متناسب با جرم باشد و با هر کس متناسب با جرمی که مرتکب شده برخورد شود.

اما در مقابل برخی نمایندگان مجلس چنین طرح هایی را زمینه‌ای برای ایجاد التهاب در جامعه بیان می‌کنند. جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره گفت: برای برخورد با هنجارشکنی‌ها نیاز به قانون جدید نداریم و همین الان قوه قضائیه می‌تواند با ابزارهای قانونی خود با افراد مجرم و هنجارشکن متناسب با سطح جرمشان برخورد کند.

به گفته وی تدوین طرح‌های این چنینی در شرایط فعلی کشور هیچ ضرورتی ندارد و نه تنها به بهبود اوضاع کمک نمی‌کند، بلکه ممکن است فضا را ملتهب تر کند.

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز نیز ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این طرح گفت: طرح ممنوع‌الخروج کردن دانشجویان طرح خوبی نیست و روی جامعه اثر منفی دارد. ممنوع‌الخروج کردن دانشجویان حتی اگر رفتار ناشایستی داشتند، به صلاح کشور نیست.

به گفته میرتاج‌الدینی «اگر دانشجویی مرتکب خطایی شده و اهانت کرده است، باید با وی گفتگو شود و راهکار رفع این مشکل آن است که ببینیم آنان چه مطالباتی دارند.»

طرح ممنوع‌الخروجی دانشجویان در دستور کار کمیسیون آموزش نیست

با وجود انتشار پیش‌نویس طرح ممنوع‌الخروجی دانشجویان در مجلس و ایراد نظرات موافق و مخالف با آن، برخی اعضای کمیسیون آموزش، وجود چنین طرحی در دستورکار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را تکذیب می‌کنند.

شیوا قاسمی پور دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه چنین طرحی در دستورکار کمیسیون آموزش و تحقیقات وجود ندارد، گفت:

چنین چیزی اصلا وجود ندارد، مشکلات دانشگاه به خود دانشگاه ربط دارد و هیچ کسی نیز حق ورود به آن را ندارد، چه نماینده باشد چه دستگاه های دیگر.

«مگر وزارتخانه ندارند؟ این کمیسیون آموزش است که باید در مورد دانشگاه صحبت کند، کار کمیسیون آموزش نیز علمی است و در این موضوعات دخالت نمی کند و اصلا به حوزه ما ربطی ندارد. اگر زمانی چنین موضوعی هم باشد به شدت با آن مخالفم.»

در شرایطی که کشور بیش از هر زمانی به آرامش و ثبات داخلی نیاز دارد هر نوع تصمیم گیری و اقدام بدون دوراندیشی سیاسی و اجتماعی همچون گشت ارشاد و طرح صیانت به این تشویش و به هم ریختگی ها دامن می‌زند.

نیاز است نمایندگان مجلس به عنوان وکلای ملت پیش از ارائه هر طرح و ایراد نظری دوراندیشی به خرج دهند و فضای سیاسی و اجتماعی کشور را بیش از پیش به سمت جوسازی های هدفمند رسانه‌های معاند و فرصت‌طلبان هدایت نکنند.

انتهای پیام

کد خبر 10016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =