کد خبر 1018
۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰

عباسی:

اسلامی تجربه و توان موفقیت در سازمان انرژی اتمی را دارد

اسلامی تجربه و توان موفقیت در سازمان انرژی اتمی را دارد

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، رییس جدید سازمان انرژی اتمی را فردی باتجربه و آشنا به معاهدات بین المللی دانست که توانایی موفقیت در این حوزه را دارد و در زمان کوتاهی به امورات سازمان تسلط خواهد یافت.

به گزارش نمایندگان‌ما، فریدون عباسی دوانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، درباره انتخاب «محمد اسلامی» به عنوان رییس جدید سازمان انرژی اتمی کشور گفت: دکتر اسلامی با توجه به سابقه‌ای که در حوزه‌های مختلف داشتند و در مجامع بین المللی برای امضای قراردادهای مختلف شرکت کردند و مشاوره‌هایی که دراین زمینه از دانشگاه‌ها و کارشناسان انرژی اتمی می‌توانند بگیرند، مشکل خاصی در این زمینه نخواهند داشت.

رییس اسبق سازمان انرژی اتمی افزود: اسلامی با توجه به تجاربی که دارد، در زمینه بحث‌های پرتو و آشنایی با مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی، در زمان کوتاه توانایی تسلط به موارد مختلف را دارد و کارشناسان و معاونان وی می‌توانند سرویس لازم را به ایشان بدهند.

 دو اولویت سازمان انرژی اتمی در دوره جدید

 وی تولید برق توسط نیروگاه‌های هسته‌ای و کاربرد پرتوها در زندگی مردم را دو بخش اصلی صنعت هسته‌ای عنوان کرد و گفت: این دو عنوان در برنامه‌ و اولویت‌های رییس جدید سازمان انرژی اتمی قرار می‌گیرد و سایر موارد زیر این دو عنوان خواهند بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اولویت نخست رییس سازمان انرژی اتمی باید پشتیبانی فنی از واحد یک نیروگاه بوشهر، از جمله تامین تجهیزات و قطعات یدکی و بازبینی‌های دوره‌ای باشد تا این نیروگاه سرپا بماند و کارکرد ایمن و مستمری داشته باشد.

عباسی اضافه کرد: تکمیل ساخت دو واحد دیگر بوشهر در هشت سال گذشته پیشرفت لازم را نداشته و باید هماهنگی‌های لازم را با سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر وزیران صنعتی برای پرداخت بدهی به شرکت روسی انجام دهند.   همچنین باید بودجه لازم در سال‌های آینده برای تکمیل نیروگاه دیده شود و دو نیروگاه به شبکه وصل شوند.

وی ادامه داد: مورد سوم این است که نیروگاه‌های جدید را بر حسب سفارش وزارت نیرو وارد مدار کنند. اینکه چند هزار مگاوات برق هسته‌ای، در سال ۱۴۱۰ یا۱۴۲۰ باید در شبکه داشته باشیم و برنامه ریزی برای انعقاد قرارداد با طرف‌های خارجی و ساخت در داخل نیز باید انجام شود.

در زمینه رادیودارو باید هاب منطقه شویم

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی با اشاره به کاربرد متنوع پرتوها در کشور اظهار کرد: در مورد کاربرد پرتوها باید در جهت گیری کشور در این زمینه تغییرات و بازبینی‌هایی انجام داد. کاربرد رادیوداروها یا در بخش تشخیص یا در بخش درمان است و ما باید هم نیاز کشور خود و هم نیاز کشورهای همسو را که ممکن است بقیه کشورها در اختیار آنها نگذارند، تامین کنیم و ایران را به هاب منطقه تبدیل کنیم.

وی اضافه کرد: در زمینه کاربرد پرتو در بخش‌های مختلف پزشکی، صنعت و کشاورزی باید به شتاب دهنده‌های ذرات توجه جدی کنیم. بخصوص شتاب دهنده‌های الکترون که توان ساخت داخل آن وجود دارد.

عباسی تاکید کرد: رییس سازمان انرژی اتمی باید حمایت از شرکت‌های خصوصی و مجموعه‌های دولتی را در برنامه داشته باشد و بنا را به صادرات شتاب دهنده بگذاریم. همچنین برای اینکه در این زمینه حرفی درآینده ارائه دهیم، ‌ باید انقلابی ترعمل کرده و از دانشمندان خود بیشتر پشتیبانی کنیم.

کاربردهای دانش هسته‌ای کشاورزی باید به مزارع و باغات منتقل شود

نماینده مردم کازرون در مجلس با اشاره به کاربرد دانش هسته‌ای در کشاورزی اظهار کرد: لازم است در این زمینه فعالیت‌ها از بخش آزمایشگاهی به بخش میدانی منتقل شود. باید فعالیت‌های میدانی در مزارع و باغات و در محیط زیست صورت عملیاتی گرفته و از دانش موجود در کشور و تجربیات دنیا برای بهبود کشاورزی داخلی استفاده کنیم.

این نماینده مجلس همچنین درباره رساندن ظرفیت غنی سازی کشور به ۱۹۰ هزار سو و برنامه سازمان در دوره جدید در این زمینه گفت: این موضوع به راهبرد نظام بستگی دارد. اگر آنچه حضرت آقا فرمودند، راهبرد نظام باشد، باید حتی سقف بیشتر از این را مد نظر قرار دهیم. البته از آنجا که به مواد بیشتری نیاز داریم در این صورت حتما باید سهم خود را در معادن دنیا بیشتر کنیم و در معادن مشارکت و سرمایه گذاری کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این باید صادرات خدمات تخصصی برای تولید کیک زرد در خارج از کشور داشته باشیم و همه اینها بستگی به راهبرد نظام دارد.

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی توسعه و ارتقای کیفیت صنعت و دانش هسته‌ای را دستور کار دائمی و مستمر سازمان انرژی اتمی ذکر کرد و گفت: بحث کیفیت همواره باید مد نظر ما باشد. باید دستاوردهایی که در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته به آن رسیدیم،   این دستاوردها را بهینه‌سازی کرده و به استانداردهای جهانی نزدیک شویم تا از نظر هزینه معقول‌تر شود.

عباسی از رییس جدید سازمان انرژی اتمی خواست به نیروی انسانی موجود در سازمان بها دهد و گفت: باید میدان برای شکوفایی بیشتر استعدادها در انرژی هسته‌ای باز شود و کرامت افراد بیشتر از گذشته حفظ شده و اجازه دهند دیگر افراد متخصص هم به آنها کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: رییس جدید سازمان انرژی اتمی به دانشگاه‌ها نیز توجه ویژه داشته باشند و رکودی که در هشت سال گذشته در بخش آموزش و تحقیقات در دانشگاه‌ها وجود داشت با دادن پروژه و کمک مالی برطرف شود. بویژه در این زمینه باید به گروه‌ها و دانشکده‌های مهندسی هسته‌ای توجه ویژه شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام

کد خبر 1018

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =