کد خبر 10496
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱

جوکار:

شفافیت مطالبه مردمی که مجلس یازدهم آن را عملیاتی کرد

شفافیت مطالبه مردمی که مجلس یازدهم آن را عملیاتی کرد

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس گفت: شفاف سازی قوای سه گانه یکی از اقدامات خوب مجلس یازدهم بوده که امیدوارم هر چه سریع تر تبدیل به قانون شود زیرا این مطالبه مردم است.

به گزارش نمایندگان ما، محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی در رابطه با حواشی مطرح شده نسبت به طرح شفافت قوای سه گانه از سوی برخی رسانه ها، گفت: اگر بنا باشد هر رسانه ای مطابق سلیقه خودش مواضعی را بیان کند و قوه مقننه بر اساس آن قانونگذاری کند، که نمی توان امور کشور را پیش برد.

وی  با بیان اینکه نمایندگان مردم در خانه ملت باید منافع مردم را در نظر بگیرد،  اظهار کرد: شاید برخی رسانه ها منافع خاص عده ای را دنبال کنند و این مهم در حالیست که جریان رسانه ای باید منافع عامه را دنبال کنند.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس ادامه داد: آنچه در بحث شفاف سازی مطرح می شود این است که تمام دستگاه های دولتی، قضائی و مجلس باید آنچه خلاف امنیت ملی نیست را شفاف برای مردم بیان کنند؛ آراء نمایندگان بایستی شفاف باشد که نسبت به طرح یا لایحه ای نظر موافق و مخالف دارند یا اصلا رای داده یا نداده اند زیرا موکلان باید بدانند نماینده آنها چه موضعی داشته است. از این رو اخیرا رئیس مجلس نیز در صحن علنی اعلام کرد تا زمان تعیین تکلیف طرح شفاف سازی، با درخواست نمایندگان می توان آرایشان را در صورت تمایل و در جهت شفاف سازی منتشر کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: دستگاه های اجرایی نیز باید صورت حساب های مالی و دارایی خود را اعلام کنند؛ در واقع  برای مردم باید مشخص شود دولت چه املاکی دارد یا مصوبات، تصمیمات و سیاستگذاری ها به طور شفاف برای مردم عنوان شود.

جوکار تصریح کرد: امروزه کمیسیون هایی مانند کمیسیون ماده ۵ که تغییر کاربری ها در شهرها را بر عهده دارد در کشور فعالیت می کنند. مصوبات این کمیسیون می تواند یک شبه میلیاردها تومان به جیب افراد واریز کند لذا چه اشکالی دارد مصوباتش شفاف شود؟.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس اظهار کرد: بانک ها نیز تسهیلاتی می دهند که باید بارگذاری شود که این تسهیلات در چه عرصه ای داده شده است؛ قوه قضائیه نیز همچنین تا جایی که به حیثیت و آبروی شخصی افراد مرتبط نباشد، احکام را اعلام کند و حکم نهایی در دید مردم قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به بحث اختلاف مجلس و هیات عالی نظارت  در این موضوع، افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با لوایح و طرح های قانونی که بین شورای نگهبان و مجلس اختلاف رخ می دهد، باید رسیدگی کند. گفته می شود همان طور که  تمام مذاکرات مجلس از طریق رادیو پخش می شود و همه در جریان قرار می گیرند، مذاکرات مجمع نیز برای مردم پخش و منتشر شود که ایرادی ندارد و اقدام خوبی است. نهایتا آنها نپذیرفتند که این موضوع باید در مجمع بررسی شود.

رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: شفاف سازی قوای سه گانه یکی از اقدامات خوب مجلس یازدهم بوده که امیدوارم هر چه سریع تر تبدیل به قانون شود زیرا این مطالبه مردمی است.

انتهای پیام

کد خبر 10496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =