کد خبر 10524
۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹

عباسی:

وزارت جهاد کشاورزی از ابتدا تا انتهای فرآیند، مسئول اجرای الگوی کشت است

وزارت جهاد کشاورزی از ابتدا تا انتهای فرآیند، مسئول اجرای الگوی کشت است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه الگوی کشت نیاز به تمرکز وظایف و یک مرکز تصمیم گیری و فرماندهی واحد دارد، اظهار کرد: ما وزارت جهاد کشاورزی را از ابتدا تا انتهای فرآیند، مسئول اجرای الگوی کشت می‌دانیم.

یه گزارش نمایندگان ما، علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی طی اظهاراتی با اشاره به وجود محدودیت‌هایی جدی در منابع آب و خاک کشور گفت: با وجود همین منابع محدود، امنیت غذایی باید مورد توجه قرار بگیرد و نباید این موضوع کمرنگ شود تا خدای ناکرده کشور به سمت وابستگی پیش رود.

وی همچنین با بیان اینکه «در خصوص پیاده سازی الگوی کشت متاسفانه برنامه و آمایش صحیحی دیده نشده است»، اظهار کرد: به همین دلیل است که جامعه تولید کننده نمی‌داند چه محصولی را کجا و به چه میزان کشت دهد؛ بنابراین در فصول مختلف فراوانی یا کمبود محصولات متنوع به چشم می آید.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه باید توجه ویژه ای به موضوع الگوی کشت شود و برنامه ریزی اساسی در این راستا صورت گیرد، افزود: وجود الگویی مناسب برای کشت بر اساس ظرفیت‌ها و اقلیم آن منطقه حیاتی است. مطمئنا وقتی چنین الگویی با رعایت الزامات آن وجود داشته باشد، به طور مثال دیگر شاهد کشت برنج در مناطقی که خشک است و آب زیادی را برای کشت طلب می‌کند، نیستیم.  

عباسی عنوان کرد: در اسناد بالادستی نظام و برنامه های پنج ساله توسعه به اجرایی شدن الگوی کشت پرداخته شده است؛ در برنامه ششم توسعه آورده شده بود که شش ماه بعد از ابلاغ برنامه باید الگوی کشت اجرایی شود ولی اجرایی نشده بود تا اینکه هنگام بررسی بودجه ۱۴۰۱ در مجلس موضوع الگوی کشت را آوردیم و تعیین کردیم که در شش ماهه اول سال ابلاغ شود.
وی ادامه داد: نگرانی‌هایی که در حوزه الگوی کشت وجود دارد برطرف خواهند شد؛ به شرط اینکه وزارت جهاد کشاورزی اراده انجام این کار را داشته باشد و دنبال بهانه جویی نباشند؛ برآورد ما این است که اراده ای که بخواهد این کار را به نتیجه برساند در وزارت جهاد کشاورزی کمرنگ است.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با انتقاد از واگذاری مسئولیت تهیه الگوی کشت به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، گفت: وزارت جهاد کشاورزی تهیه الگوی کشت را به جای اینکه به معاونت زراعت خود تحویل دهد، به سازمان تات داده است این درحالی است که اگر قرار است به صورت اصولی پیش برویم، باید حوزه زراعت این کار را انجام دهد و متولی این مجموعه باشد و کار را پیش ببرد.

عباسی افزود: متاسفانه در تهیه الگوی کشت دانشگاه ها به کار گرفته نشدند و در حوزه فرهنگ سازی نیز صدا و سیما که ظرفیت بسیار خوبی دارد، به صورت جدی و هماهنگ با سایر دستگاه ها به موضوع ورود نکرده است.

وی با تاکید بر اینکه در ترویج الگوی کشت بین کشاورزان، بصورت تحمیلی و اجبارگونه نمی توان با کشاورز صحبت کرد، اظهار کرد: باید کشاورز را تشویق کرد و باید سیاست های تشویقی گذاشت؛ از طرفی هم حس مسئولیت پذیری کشاورز باید برانگیخته شود تا اینکه احساس کند نسبت به کشور و جامعه مسئولیتی دارد تا امنیت غذایی را تامین کند. اگر ما نگاه جامعی داشته باشیم مطمئناً الگوی کشت قابلیت اجرائی دارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه الگوی کشت برای اولین بار ابلاغ نشده و سال های قبل هم ابلاغ شده ولی اجرائی نشده است، عنوان کرد: مطالبه ما از دولت این است که نباید با الگوی کشت بصورت شعاری و کار نمایشی برخورد کرد؛ با وجود گذشت دو ماه از ابلاغ الگوی کشت، هنوز کار خاصی انجام نشده است. باید دغدغه دولتمردان اجرایی شدن الگوی کشت باشد تا با توجه به محدودیت های منابع آبی و خاکی، بتوانیم به صورت بهینه از منابع موجود استفاده کنیم. مجلس این آمادگی را دارد که اگر نیاز باشد، قانونگذاری جدیدی در برنامه هفتم توسعه یا بودجه های سالیانه انجام دهد ولی مشروط به اینکه کار نمایشی در دستگاه وزارت جهاد کشاورزی پیگیری نشود.

عباسی گفت: سال ۱۳۹۰ قانون انتزاع در کشور مصوب شد؛ قبل از آن اختیاراتی که در حوزه جهاد کشاورزی بود در اختیار وزارت بازرگانی بود، بعد از اینکه وزارت بازرگانی منحل شد، تعدادی از اختیارات را در حیطه وزارت صمت داشتیم و بعضی از اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی مربوط می شد و تا سال گذشته چالش شدیدی بین دو وزارتخانه بود و هر موقع وزرای مربوطه مورد سوال واقع می شدند به خاطر عدم هماهنگی از جواب درست طفره می رفتند.

وی با تاکید بر اینکه الگوی کشت نیاز به تمرکز وظایف و یک مرکز تصمیم گیری و فرماندهی واحد دارد، ادامه داد: نگرانی ما از این است که فردا وزارت جهاد کشاورزی اعلام کند که وزارت نیرو در تخصیص آب همکاری نکرد و به همین علت نتوانستم این کار را انجام دهم یا سازمان برنامه و بودجه همراهی لازم را نداشت.

عباسی در پایان تاکید کرد: مجلس باید جلوی این مسائل را از همین الان بگیرد. اگر مجلس را به وزارت نیرو یا سازمان برنامه و بودجه یا استانداری ها ارجاع دهند، قابل قبول نیست. ما وزارت جهاد کشاورزی را از ابتدا تا انتهای فرآیند، مسئول اجرای الگوی کشت می‌دانیم.

انتهای پیام

کد خبر 10524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =