کد خبر 10908
۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱

جزئیات مذاکرات پارلمانی ایران و ترکیه در دیدار دوجانبه روسای مجالس دو کشور؛

مطالبات مهم قالیباف و قول های شنتوپ/ از حل حقابه رود ارس تا رفع مشکل مرزنشیان برای مبادلات کالا

مطالبات مهم قالیباف و قول های شنتوپ/ از حل حقابه رود ارس تا رفع مشکل مرزنشیان برای مبادلات کالا

دیدار دوجانبه رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس مجلس ترکیه در خصوص موضوعات مهم دیپلماسی پارلمانی از نتایج خوب برای حل حقابه ایران از رود ارس و رفع مشکل مرزنشیان برای مبادلات کالا خبر می دهد. مسائل مهمی که از سوی قالیباف بر آن تأکید شد و مصطفی شنتوپ قول رسیدگی به آن را داد.

به گزارش نمایندگان ما، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار رئیس مجلس ترکیه با وی با تبریک میزبانی خوب اجلاس سیزدهم APA گفت: خوشحالیم که مقامات هر دو کشور ایران و ترکیه به موضوع همسایگی، همکاری و توسعه در زمینه روابط دوجانبه توجه کرده و از این رهگذر ارتباطات دو کشور در حال گسترش است.

وی با بیان اینکه ایران و ترکیه امروز به یک درک و برداشت مشترک رسیده‌اند افزود: البته نباید ارتباطات را در حالت فعلی حفظ کرد چرا که ما و ترکیه بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که روابط را در عرصه‌های مختلف و با توجه به شرایط و اقتضائاتی که در منطقه و جهان داریم گسترش دهیم.

قالیباف با اشاره به موضوع مهم آب رودخانه ارس و لزوم رعایت حقآبه جمهوری اسلامی ایران از این رودخانه اظهار کرد: در رابطه با موضوع آب و رودخانه ارس نگرانی‌هایی وجود دارد که به محیط زیست منطقه باز می‌گردد و در خصوص آن نیز نشستی بین وزرای نیرو و کشاورزی دو کشور انجام شده و باید نشست دوم نیز تشکیل شود و این از موضوعاتی است که می‌تواند برای هر دو کشور، مردم و البته محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار باشد چرا که مشکلات فراوانی برای پایین دست رود ارس ایجاد کرده است.

پیگیری مسائل مرز نشینان موضوع مهمی دیگری که در دیدار رئیس مجلس کشورمان با رئیس مجلس ترکیه مطرح شد موضوع کسب و کار مرزنشینان بود.

قالیباف در خصوص این موضوع مهم به شنتوپ تأکید کرد: مسئله بازارچه‌های مرزی و تبادلات مرزی یکی از مطالبات مورد توجه مردم و از اولویت‌های پیگیری گروه‌های دوستی پارلمانی است و توجه کنید که ما هرچه قدر در این حوزه و تسهیل در تبادلات شهروندان دو کشور گام برداریم می‌تواند موجب رونق اقتصاد منطقه و امنیت مرزی شود.

سومین موضوع مهم نشست مشترک روسای مجلس ایران و ترکیه روابط سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان بود که رئیس قوه مقننه کشورمان درباره این موضوع افزود: من فکر می‌کنم گفت‌وگوهای دو و سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان می‌تواند در سطوح مختلف در حل این معضلات مهم باشد و از این معضلات پیشگیری کرده و روند را برای پیشرفت و توسعه کشورها و کل منطقه فراهم کنند.

در بخش دیگری از دیدار قالیباف تأکید کرد: امروز نگاه‌های یک جانبه گرایانه و دخالت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و اتفاقات پیرامونی و بین‌المللی به‌ویژه در حوزه تروریسم، محیط زیست و گسترش فقر و دخالت در امور کشورها از چالش‌های مهمی است که می‌توانیم به آنها بپردازیم و من اگر بخواهم نمونه‌ای از این مسائل و چالش‌ها را بگویم و از دخالت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی صحبت کنم بهانه جویی‌های آنها در موضوع شرایط زنان در ایران است.

قالیباف با بیان اینکه امروز بیش از هر دوران دیگری زنان در جمهوری اسلامی در حوزه‌های تحصیلات، مدیریت و نقش‌آفرینی در جامعه حضوری پررنگ دارند گفت: امروز زنان در جمهوری اسلامی ایران در محیط دانشگاه‌ها بیش از آقایان حضور دارند اما دشمنان به بهانه‌های واهی به دنبال برخورد با جمهوری اسلامی و براندازی بودند که به حمدالله شکست خورده اند و در یک جنگ سنگین ترکیبی و رسانه‌ای موفق نبودند و البته جا دارد اینجا از مسئولان ترکیه برای مواضع خوبشان تشکر کنم.

در ادامه این نشست مصطفی شنتوپ، ضمن استقبال از پیشنهادات مطرح شده در این جلسه و صحبت‌های رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: از روند پیشنهادات و مذاکرات شما استقبال و از آن حمایت می‌کنم و از پیشنهادات شما برای APA نیز استفاده کرده‌ایم.

رئیس مجلس ترکیه ادامه داد: در رابطه با موضوع رود ارس نیز برای تامین عادلانه حقآبه گفت‌وگوهای لازم را انجام خواهم داد و مطمئنم آنها نیز برای تداوم گفت‌وگوها مشتاق هستند.

وی همچنین درپاسخ به مطالبه رئیس مجلس کشورمان درباره حل مشکلات بازارچه های مرزی گفت: موضوع  بازارچه‌ها نیز مسئله مهمی است و همانطور که می‌دانید گروه دوستی پارلمانی دو کشور نیز این موضوع را پیگیری می‌کند و من نیز از وزیر تجارت کشورم این مسئله را پیگیری خواهم کرد.

انتهای پیام

کد خبر 10908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =