کد خبر 7259
۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸

سعیدی:

خشکسالی‌ در استان‌های کویری منجر به مهاجرت  عمده مردم به استان گلستان شده است

خشکسالی‌ در استان‌های کویری منجر به مهاجرت  عمده مردم به استان گلستان شده است

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از رشد مهاجرت‌های اقلیمی به پیامدهای آن اشاره کرد و گفت: خشکسالی‌های متمادی در استان‌های جنوبی و کویری منجر به مهاجرت عمده مردم به استان گلستان شده است، زمانی که اصلی ترین عنصر حیات بشر دچار کمبودهایی می‌شود، بی شک زیست مردم  نیز دچار مشکل خواهد شد.

به گزارش نمایندگان ما، معین الدین سعیدی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مورد رشد مهاجرت‌های اقلیمی گفت: مهاجرت اقلیمی که در چند سال اخیر به دلیل شدت گیری خشکسالی‌ها رشد داشته و بارها تاکید شده که زندگی بشر رابطه تنگاتنگی با حیات طبیعت دارد.  امروزه دیگر تغییرات اقلیمی، دور از اذهان و افکار عمومی نیست. از سیستان و بلوچستان تا پایتخت ایران درگیر و دستخوش تغییرات اقلیمی در کشور هستند، خسارت‌ ناشی از سیل‌ها و طوفان‌های آمیخته با شن و ماسه تنها گوشه‌ای از این تغییرات هستند.

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک وقصرقند در مجلس شورای اسلامی افزود: عمده مهاجرت‌های اقلیمی در شهرهای خشک رخ می‌دهد که با مسئله بی آبی گره خورده، اگر معضل آب یکبار برای همیشه حل نشود؛ خشکسالی و کم‌آبی بر پدیده مهاجرت و جابه‌جایی جمعیتی تاثیر خواهد گذاشت که می‌تواند تبعات امنیتی و اجتماعی بسیاری به بار بیاورد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس یازدهم اظهار کرد: در اثر گرمایش جهانی افزایش پدیده‌هایی نظیر طوفان، تگرگ، خشکسالی، سیل، موج‌های گرمایی و سرماهای نابهنگام شرایط اقلیمی کشورها را تحت تاثیر قرار داده است. این تغییرات اقلیمی مهاجرت گسترده، آوارگی، حاشیه نشینی، بی‌خانمانی، فقر، بیکاری و بی‌تابعیتی را به همراه خواهد داشت. این فرآیندها زندگی معیشتی مردم به ویژه زندگی کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است.

گلستان مقصد جبران سوء مدیریت‌ها شد

سعیدی با انتقاد از مهاجرت مردم به شهرهای شمالی کشور تاکید کرد: خشکسالی‌های متمادی در استان‌های جنوبی و کویری منجر به مهاجرت  عمده مردم به استان گلستان شده است، زمانی که اصلی ترین عنصر حیات بشر دچار کمبودهایی می‌شود، بی شک زیست مردم نیز دچار مشکل خواهد شد، این مهاجرت ها بی تردید تبعات گسترده‌تری را به دنبال خواهد داشت.

قرعه سوء مدیریت‌ها به نام استان‌های شمالی کشور 

نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به رشد حاشیه نشینی در چابهار یادآور شد: در استانی همچون سیستان و بلوچستان مردم به دلیل وابستگی به آب، خاک و قومیت بلوچی خود به چابهار مهاجرت می‌کنند و همین عاملی شده تا چابهار با آمار بالای حاشیه نشینی روبرو شود، در حال حاضر مهاجرت بیش از اندازه به کلانشهرهایی همچون اصفهان، فارس و تهران حاشیه نشینی را افزایش داده است در طی چند سال اخیر این موضوع برای استان‌های مذکور مسئله ساز شده و تاب این شهرها در مقابل هجوم و افزایش جمعیت کاهش داده است و امروز دومینوی سوء مدیریت‌  قرعه را به نام شهرهای شمالی کشور انداخته که دیر یا زود این شهرها به سرنوشت سایر شهرهای دیگر  دچار خواهند شد.

وی در ادامه تاکید کرد: تنها مسئله آب نیست که این استان‌ها را درگیر خود کرده است بلکه تخصیص نامناسب امکانات ابتدایی برای زندگی، همچون کمبود برق و گاز ابعاد دیگری از سناریوی مهاجرت مردم را در استان‌های کم برخوردار رقم می‌زند، به فرض مثال گرمای بیش از اندازه و قطعی مکرر برق به بهانه کمبود انرژی زندگی را برای مردم جنوب کشور روی مدار بی طاقتی قرار داده و تاب آنها را کاهش داده است.

کم کاری تاریخی وزارت نیرو جبران ناپذیر است

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس یازدهم ادامه داد: کم کاری تاریخی وزارت نیرو در تولید انرژی گلایه‌های متعددی را برای مردم استان‌های جنوبی به ویژه در فصل گرم سال به همراه داشته است عدم پوشش و برق رسانی و قطعی مکرر آن یک داستان دیگر است که در کنار بی آبی، کمبود ابتدایی‌ترین نیازهای بشر را به نمایش می‌گذارد، این در شرایطی است که تولید انرژی برق از وعده‌های دولت‌های مختلف بوده اما هنوز بسیاری از شهرهای کشور از مزایای این انرژی محروم هستند. ناگفته نماند سازمان‌ها و نهادهایی همچون بنیاد مستضعفان تمام تلاش خود را می‌کنند تا این کمبودها برای استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان رفع شود.

اراضی ملی انگیزه کشاورزان را می‌گیرد 

وی در ادامه تاکید کرد: تمام ماجرای مهاجرت اقلیمی به کمبودها ختم نمی‌شود، گاهی دخالت بیش از اندازه بشر در طبیعت عاملی بر شدت گیری این مهاجرت‌ها است.  تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی مسئله‌ای که بارها به عناوین مختلف در قالب آمایش سرزمینی سفارش شد اما بدون عکس العملی باقی ماند، در کنار این مسئله مردم کشاورز سیستان و بلوچستان با مسئله حق مالکیت بر زمین‌های  کشاورزی خود روبرو هستند. در حال حاضر ۹۰ درصد اراضی سیستان و بلوچستان ثبت ملی شده‌اند در صورتی که این  اراضی میراث آبا و اجدادی مردم بوده و متاسفانه این ملی شدن تا روستاهای این استان هم رسیده است و  کشاورزان انگیزه خود را برای ادامه فعالیت از دست داده‌اند.

 منابع آبی داخلی و خارجی کشور 

سعیدی با بیان ظرفیت‌های آبی داخلی و خارجی کشور تصریح کرد: مهاجرت‌های اقلیمی امری بدیهی و غیر قابل انکار است امروز علاوه بر مصرف نادرست آب شاهد قربانی شدن طبیعت در سایه سوء مدیریت‌ هستیم.  ایران در داخل و خارج منابع آبی متعددی دارد و باید توجه  داشته باشیم هامون مهم‌ترین منبع آبی جنوب شرق کشور به خصوص برای استان سیستان و بلوچستان است. رودخانه دیگر هریرود از سد دوستی و رودخانه اترک به دریای خزر می‌ریزد که از خاک ترکمنستان عبور و از شمال شرق ایران وارد خزر می‌شود. ارس از دیگر رودخانه‌های مرزی مشترک بین ایران و ارمنستان است که سرچشمه آن نیز از ترکیه است و منبع تامین آب استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و بخشی از اردبیل را شامل می‌شود.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم ادامه داد: در غرب کشور هم رودخانه زاب و رودخانه‌های داخلی دیگر نظیر کرخه و کارون به اروند رود می‌ریزند که در مرز مشترک میان ایران و عراق است و تماماً جزو رودخانه‌های دائمی محسوب می‌شوند. اما در داخل کشور تنها رودخانه بزرگ زاینده‌رود است و مابقی رودخانه‌ها مثل کارون و دز تبدیل به رودخانه‌های مرزی شده و به خارج از ایران سرازیر می‌شوند.  بنابراین وجود آب در این رودخانه‌ها خصوصا رودخانه هیرمند که آب سیستان و بلوچستان را تامین می‌کند، بسیار حیاتی است. برای حفظ و نگهداری آنها نه تنها مدیریت داخلی نیاز است بلکه پررنگ شدن دیپلماسی آب امری حیاتی محسوب می‌شود که متاسفانه از تمام این ظرفیت‌ها تاکنون بی بهره بوده‌ایم، اگر راهکاری اساسی برای حل معضلات زیست محیطی در نظر نگیریم بی شک تبعات سنگین تری از مهاجرت‌ها را باید شاهد باشیم.

انتهای پیام

کد خبر 7259

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =