کد خبر 4469
۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵

رفیعی:

اثرات گرمایش زمین در ایران با حوادث و خسارات پیش آمده ملموس است

اثرات گرمایش زمین در ایران با حوادث و خسارات پیش آمده ملموس است

رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس گفت: در کشور ما شواهدی چون افزایش متوسط دما، کاهش بارش‌ها، افزایش تعداد و شدت حوادث زیست‌محیطی شدید (مانند سیل و خشکسالی) نشان‌دهنده بروز روز افزون اثرات گرمایش جهانی و تغییر اقلیم در کشور است.

به گزارش نمایندگان ما، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی در مورد تغییر اکوسیستم و عدم توانایی برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها، ‌گفت: در چند سال اخیر با تغییرات متعددی در اکوسیستم طبیعت روبرو بودیم که نه تنها نتوانستیم از آنها به درستی استفاده کنیم بلکه با شدت گیری آنها شاهد خسارات جانی و مالی فراوانی هستیم.

از بین ۵ ریسک اصلی برای حیات بشر، ۴ نوع آن مربوط به محیط‌زیست است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: براساس آخرین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، از بین ۵ ریسک اصلی و اساسی موجود برای حیات بشر، ۴ نوع آن مربوط به محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی است که خاورمیانه و شمال آفریقا، بیشترین خسارات و صدمات اقتصادی را از گرمایش جهانی متحمل خواهند شد درحالی‌که کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی کمترین خسارات را خواهند دید؛ در کشور ما شواهدی چون افزایش متوسط دما، کاهش بارش‌ها، افزایش تعداد و شدت حوادث زیست‌محیطی شدید (مانند سیل و خشکسالی) نشان‌دهنده بروز روز افزون اثرات گرمایش جهانی و تغییر اقلیم در کشور است.  

تمام شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی کشور مارا تحت تاثیر خود قرار داده و باید نسبت به این تغییرات عکس العمل مناسبی داشته باشیم تا بیش از این تغییرات تهدیدی برای جان هموطنان نباشد

وی در ادامه تاکید کرد: تمام شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی کشور ما را تحت تاثیر خود قرار داده و باید نسبت به این تغییرات عکس العمل مناسبی داشته باشیم تا بیش از این تغییرات تهدیدی برای جان هموطنان نباشد، ما در شمال و جنوب کشور هر ساله شاهد رویدادهایی همچون خشکسالی و بی آبی در شهرهای جنوبی و باران‌های سیل آسا در زمستان و بهار هستیم یا به فرض مثال استانی همچون سیستان و بلوچستان با طوفان‌های حاره‌ای یا ۱۲۰ روز روبرو است. آیا برنامه‌ای برای این اتفاقات پیش بینی شده وجود داشته است؟

اثرات گرمایش زمین در ایران با حوادث و خسارات پیش آمده ملموس است

نبود عزم جدی برای حل مشکلات محیط زیستی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم یادآور شد: در حال حاضر ایران با بحران آبی بسیار مواجه است اما باید اعتراف کنیم که نتوانستیم از تهدیدهایی همچون باران‌های سیل آسا که در سیستان و بلوچستان و خوزستان شاهد آن هستیم، استفاده کنیم و حتی شاهد سرازیر شدن این حجم از آب شیرین به دریای عمان هستیم. تمام این موارد نشان می‌دهد که به لحاظ منابع آبی مشکلی نداریم اما به جهت استفاده از منابع با یک عقب ماندگی روبرو هستیم که در سایه بازی‌های سیاسی دستخوش تغییرات قرار گرفته و متاسفانه عزم جدی از طرف مسئولان و متولیان اصلی نیست.

بی‌توجهی به آب، بی‌توجهی به حیات بشر است

رفیعی یادآور شد: بی‌مهری به آب بی‌توجهی به حیات بشر است؛ حیات بشر نیازمند تغذیه از خاک به واسطه کشاورزی است، سیلاب‌هایی که مرغوبترین خاک‌های کشاورزی را با هر بارندگی سیل آسا به همراه دارند و مسئولانی که توانایی استفاده از خاک و آب را ندارند. متاسفانه آنچه امروز جای سوال دارد، چرا باید روی تمام ظرفیت‌هایی که نام تهدید به خود گرفته اند چشم پوشی کنیم و حتی شاهد خروج آنها از کشور باشیم؟

وی افزود: بخش زیادی از زندگی بشر وابسته به محیط زیست است و متاسفانه این موضوع در مختصات هیچ برنامه‌ای در قالب چشم انداز بلند مدت تعریف نشده است؛ زمانی که نتوانیم پدیده های محیط زیستی را کنترل کنیم تبدیل به بحران می‌شوند و راهکارهای مقطعی برای جبران و حل تمام مشکلات مطرح می‌شود.

منبع:خانه ملت

انتهای پیام

کد خبر 4469

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =