کد خبر 10826
۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰

قالیباف پیش از شرکت در اجلاس مجمع مجالس آسیایی:

جمهوری اسلامی مخالف هرگونه تغییر مرزی و تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه است

اجلاس مجمع مجالس آسیایی برای ارتقای صلح و ثبات در جهان بسیار حائز اهمیت است
جمهوری اسلامی مخالف هرگونه تغییر مرزی و تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه است

رئیس مجلس با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره اجلاس مجمع مجالس آسیایی(APA) در ترکیه گفت: این اجلاس در شرایط حساس امروز جهان برای ارتقای صلح و ثبات و حساسیتی که قاره آسیا و نقشی که این قاره در آینده جهان دارد، بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش نمایندگان ما، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (یکشنبه، ۱۸ دی ماه) پیش از عزیمت به ترکیه به منظور حضور در سیزدهمین دوره اجلاس مجمع مجالس آسیایی(APA)، در جمع خبرنگاران حاضر در فرودگاه مهرآباد، درباره اهداف این سفر گفت: بنا به دعوت جناب آقای شنتوپ رئیس مجلس ترکیه به این کشور سفر می کنیم که قرار است مجمع مجالس آسیایی با ۴۴ عضو برگزار شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در این مجمع، رؤسای مجالس و نمایندگان پارلمانی این کشورها حضور دارند، عنوان کرد: در این اجلاس فرصتی برای گفت و گو میان همه کشورهای آسیایی فراهم می آید؛ به خصوص در شرایط حساس امروز، جهان برای ارتقای صلح و ثبات و حساسیتی که قاره آسیا و نقشی که این قاره در آینده جهان دارد، این اجلاس بسیار حائز اهمیت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: طبیعتا در کنار این نشست فرصت دیدارهای چندجانبه، دو جانبه و نشستی سه جانبه میان ایران، آذربایجان و ترکیه برقرار می شود چرا که در حین اینکه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اولویت با همسایگان است، همکاری میان این سه کشور هم در روابط دو جانبه و هم در روابط منطقه ای بسیار حساس و کلیدی است.

قالیباف ادامه داد: این فرصت در ترکیه فراهم آمده که با توجه به سابقه دیرینه، هم فرهنگی، هم مرزی، نزدیک بودن و فرصت های سیاسی، اقتصادی و حمل و نقلی میان این سه کشور، گفت و گوهای سه جانبه و دوجانبه بتواند نقش مثبتی در همکاری میان کشورها و در شرایط کنونی منطقه ایفا کند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه این سه کشور با توجه به شرایط و تحرکات پرشتاب موجود در منطقه می تواند در همکاری های سه جانبه و تأثیرات آن بر منطقه موثر باشد، گفت: ثبات منطقه در گروی همکاری کشورهای منطقه است و هرچقدر انسجام، همکاری و توسعه روابط میان کشورهای منطقه به ویژه این سه کشور افزایش یابد، طبیعتا از مداخلات خارجی در منطقه جلوگیری خواهد شد. همه ما می دانیم هرچقدر کشورهای خارجی در منطقه دخالت کنند باعث ناامنی و پیچیدگی مسائل خواهند شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه این نشست فرصتی برای توسعه روابط و همکاری ها برای رشد و هماهنگی کشورهای منطقه و ایجاد صلح و امنیت که از سیاست های جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران نسبت به هر گونه تغییر مرزی و تغییرات ژئوپلتیکی در منطقه مخالف هستیم و معتقدیم که در کنار همکاری های اقتصادی، سیاسی، حمل و نقلی و سایر فرصت های موجود بنا به شرایط رشد منطقه باید امنیت و صلح پایدار دولت ها و ملت ها در همکاری های دوجانبه و چند جانبه وجود داشته باشد.

سیزدهمین دوره اجلاس مجمع مجالس آسیایی به عنوان یکی از مهمترین نهادهای بین‌المللی در سطح آسیا در روزهای دوشنبه و سه شنبه(۱۹ و ۲۰ دی ماه) به میزبانی ترکیه برگزار می‌شود که در آن ۷ کشور در سطح رئیس مجلس و ۴ کشور در سطح نایب رئیس در آن شرکت می‌کنند. همچنین مقامات ارشد و عالیرتبه پارلمانی ۲۵ کشور آسیایی نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت که در نوع خود بی سابقه بوده و حاکی از اثرگذاری APA است.

انتهای پیام

کد خبر 10826

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =