کد خبر 10932
۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴

رضایی:

درآمد دولت بیشتر می‌شود/ لزوم وضع مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه

درآمد دولت بیشتر می‌شود/ لزوم وضع مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه وضع مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه باعث افزایش درآمد دولت می‌شود، گفت: باید در کشور تا جایی که امکان دارد جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود.

به گزارش نمایندگان ما، علی رضایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی که در حال بررسی در مجلس است، گفت: تصویب طرح مالیات بر سوداگری می‌تواند یکی از مهمترین دستاوردهای مجلس یازدهم باشد.

وی تاکید کرد: اگر این طرح به تصویب برسد، هم موضوع شفاف‌سازی که این سال‌ها مطالبه همگان است، اتفاق می‌افتد و هم درآمد دولت که در نهایت باید خرج کشور و مردم شود، بیشتر می‌شود.

نماینده مردم کنگاور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از طرف دیگر، باید در کشور تا جایی که امکان دارد جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود که این طرح در این راستا هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی به قانون تبدیل شود، هم مردم و مودیان مالیاتی و هم مدیران اقتصادی از این رویکرد استقبال خواهند کرد.

رضایی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هدف طرح مالیات بر سوداگری جلوگیری از سفته‌بازی در بازارهایی مثل خودرو، مسکن، طلا و ارز است، آیا نبود این ابزار تنظیم‌گری در صعود به یک‌باره قیمت دلار، مسکن، طلا و حتی خودرو اثرگذار بوده است، گفت: قطعاً خیلی تأثیرگذار بوده است و ما می‌خواهیم تصویب این طرح را جدی پیگیری کنیم تا با قانونی که به تبع آن شفافیت را به همراه خواهد داشت، جلوی این وضعیت افزایش قیمت‌ها را که باعث نارضایتی مردم شده است، بگیریم. باید مشخص شود افراد چقدر درآمد دارند و چه میزان باید مالیات دهند.

نماینده مردم کنگاور در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در کشور با مشکلات بودجه‌ای مواجه هستیم. وقتی صحبت از فروش اموال دولتی می‌شود، به این دلیل است که وضعیت درآمدی معلوم نیست و از این رو، دولت باید به سمت فروش برخی از اموال خود برود. حال با تصویب این طرح و ایجاد عدالت مالیاتی و وضع مالیات بر فعالیت‌های سوداگرانه، وضعیت بودجه و تأمین منابع دولت هم شرایط بهتری خواهد داشت و تا حدی مشکلات حل خواهد شد.

رضایی بیان کرد: تا زمانی که طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی تصویب نشود، باید شاهد دلالی و سوداگری افرادی در این آشفته بازار باشیم که این وضع مورد پسند کشوری که می‌خواهد اقتصادی پویا داشته باشد، نیست.

وی یادآور شد: دلالان، سوداگران و سودجویان، در نبود قانونی در خصوص بازار دارایی‌ها، سودهای هنگفتی می‌کنند و مالیات نیز متوجه آنها نمی‌شود که این پدیده، خود دلیلی بر ایجاد اختلاف طبقاتی و گله‌مندی توده‌های مردم است. این دلال‌ها متأسفانه به رانت اطلاعاتی هم دسترسی دارند و به همین واسطه بازار را متشنج می‌کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام

کد خبر 10932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    ثرتمندان موقع خروج پول و گرفتن تابعیت یک سوم دارایی مالیات بدهند اگر خروج پول از گشور برای هنیشه باشد مثل خرید ملک ، یک سوم آن مالبات شود